Wacht Trump met vuist op Europese motorkap?

Zaterdag beslist Trump of hij een invoertaks van 25,00 % op Europese auto’s invoert. Maar omdat hij geen tweede front wil openen, komt er mogelijk tot zes maanden uitstel.

Doet hij het of doet hij het niet? Nadat Donald Trump zijn vuist heeft gebald tegenover China met een reeks bijkomende importtarieven, wachten de financiële markten in spanning af wat de Amerikaanse president zal doen in dat andere handelsconflict, met Europa.

Zaterdag, 18 mei, is het moment van de waarheid. Dan loopt de periode van 90 dagen af waarin Trump kon beslissen om invoertaksen te heffen op Europese wagens en een rapport moet duidelijk maken of de import van buitenlandse wagens een bedreiging vormt voor de Amerikaanse nationale veiligheid. Een harde deadline dus. Waarbij vroegere uitspraken van de Amerikaanse minister van Handel, Wilbur Ross, tot gisteren deden vermoeden dat Trumps hakbijl mogelijk ook voor Europa zou vallen.

Beurzen opgelucht

Tot er gisteravond vanuit de VS berichten kwamen dat Trump plannen heeft om de beslissing over hogere importtarieven alsnog met zes maanden uit te stellen. En dat zowel voor Europese als Japanse auto’s. Dat meldden althans anonieme bronnen aan het persagentschap Bloomberg en de nieuwszender CNBC. Trump zou geen twee fronten tegelijk willen openen en daarom de tariefverhoging achter de hand houden voor de komende onderhandelingen over een nieuw handelsakkoord met zowel Europa als Japan.

De beurzen reageerden opgelucht op het bericht en vooral de aandelenkoersen van autobouwers schoten in de avondhandel enkele procenten hoger. De VS zijn de grootste buitenlandse afzetmarkt voor de Europese auto-industrie, die vorig jaar liefst 1,15 miljoen wagens naar de VS verscheepte, ter waarde van 37,3 miljard euro. Daarmee is de Europese auto-export naar de VS tien keer groter dan die van staal en aluminium.

Perfecte storm?

Voor de Europese autobouwers kunnen die tarieven een ‘perfecte storm’ veroorzaken. Ze hebben het vandaag al moeilijk omdat ze zwaar moeten investeren in de elektrificatie van hun vloot, terwijl de Chinese markt afkoelt. ‘Deze tarieven vormen zo een ernstige uitdaging voor hun winstgevendheid’, stelt een rapport van S&P Global Ratings. Volgens de analisten zou een tarief van 25,00 % leiden tot een daling van de operationele winst van de zes grote autofabrikanten (Volkswagen, Fiat Chrysler, Daimler, BMW, Volvo Cars, Jaguar Land Rover) met 15,00 %. Dat vormt ook een gevaar voor de Amerikaanse economie, aldus ACEA, de vereniging van Europese autobouwers, omdat veel Europese producenten ook fabrieken in de VS hebben. ‘Deze kostenverhoging zal moeten worden gerecupereerd met lagere marges, lagere productiekosten of hogere prijzen voor de consument’, stelde het in februari.

De Trump-taks zou de autofabrikanten serieuze hoofdbrekens bezorgen. Maar voor de Europese economie valt het best mee, stelt het S&P-rapport. ‘De macro-economische impact zou beperkt blijven tot 0,1 procentpunt van de EU-economie’, klinkt het. Zelfs voor Duitsland, dat het hardst getroffen zou worden, gaat het slechts om 0,45 procentpunt van het bbp over twee jaar. Dat komt doordat het zwaartepunt van de Duitse – en Europese – economie zich de laatste decennia steeds verder weg van industrie heeft verplaatst, richting diensten. ­Auto-export naar de VS maakt volgens S&P slechts 1,00 % van het Duitse bbp uit. (kls, nta)

Wacht Trump met vuist op Europese motorkap? De Standaard, 16 mei 2019, 21.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo