Tattoos bepalen mee uw loon

De prijs van tatoeages speelt voortaan een rol in de berekening van loonstijgingen. Het toont hoe snel de markt is gegroeid.

indexVoor het eerst zal de prijs van een tatoeage mee bepalen hoeveel onze lonen en uitkeringen stijgen. Samen met acht andere producten en diensten maken tatoeages dit jaar hun intrede in de indexkorf, waarmee de levensduurte wordt gemeten. Die korf wordt jaarlijks bijgewerkt, onder meer op basis van een enquête bij Belgische huishoudens over hun uitgaven. Zo wordt het veranderde koopgedrag in kaart gebracht en ‘maken we dat de index de werkelijke levens­kosten volgt’, zei minister van Economie Kris Peeters (CD&V) maandagavond nadat hij het licht op groen had gezet voor de aanpassing.

Welke producten in de indexkorf belanden, hangt niet louter van hun gewicht af, zegt een woordvoerder van de federale overheidsdienst Economie. Er wordt ook rekening gehouden met hoeveel producten al in een bepaalde deelgroep zijn ingedeeld.

Dat ook tatoeages tegenwoordig een significante hap uit het gezinsbudget halen, mag niet verbazen gezien hun opmerkelijke opmars. In vijf jaar tijd is het aantal tattooshops bijna verdriedubbeld, blijkt uit cijfers van ­Statbel: van 266 in 2012 tot 784 in 2017 (meest recente cijfers). Volgens de FOD Volks­gezondheid worden jaarlijks zo’n 500.000 tatoeages gezet.

‘De toename van het aantal tattooshops gaat ten koste van de kwaliteit. We zien veel mensen met halfbakken tatoeages op straat’ Vinnie Stones’ SinSin Tattoo Tattooshop in Antwerpen
‘Tattoos zitten al een paar jaar in de lift’, klinkt het bij de Antwerpse tattooshop Vinnie Stones’ SinSin Tattoo. ‘Daardoor groeit de taart, maar ze wordt steeds meer in kleine stukjes verdeeld door de snelle groei van nieuwe zaken. De toename van het aantal tattooshops gaat ten koste van de kwaliteit. We zien veel mensen met halfbakken tattoos op straat. Dat is jammer.’ De erkenning van tattooshops, door de FOD Volksgezondheid, legt vooral de nadruk op hygiëne en gezondheid, minder op artistieke kwaliteit.

Vooral millennials

SinSin Tattoo krijgt naar eigen zeggen mensen van alle leeftijden over de vloer. Maar het zijn vooral millennials die de trend trekken, blijkt uit marktonderzoek in de VS door IbisWorld. Zo heeft bijna de helft van de Amerikanen tussen 18 en 35 jaar minstens één tatoeage. Bij babyboomers is dat maar 13 procent. Bovendien zullen de millennials dit jaar de babyboomers in aantal overtreffen als grootste generatie, voorspelt het Britse ­zakenblad The Economist.

In 2017 was de industrie al goed voor 1,6 miljard dollar omzet. De volgende tien jaar zou de markt nog eens jaarlijks met 7,7 procent groeien.

Jongeren hechten ook meer belang aan een gepersonaliseerd en duurder ontwerp. Door de stevig groeiende concurrentie proberen tatoeëerders zich steeds meer te specialiseren en onderscheiden.

Geen schaamte meer

Ook zonder cijfers, door een snelle blik op de straat, blijkt dat tattoos de laatste jaren steeds zichtbaarder zijn geworden. ‘Voetballers, televisieacteurs, leerkrachten en verpleegsters: niemand schaamt zich nog voor tatoeages op zichtbare plekken, zoals pakweg de pols. Van margi’s, hipsters tot de doorsnee persoon: iedereen voelt zich vandaag ­aangesproken. Het is niet langer een fenomeen in de marge’, zei tatoeage-artiest Sanne Volja eerder in deze krant (DS 5 november 2016).

Door de snelle opmars zijn de regels de laatste jaren aangescherpt. Zo werden afspraken ­gemaakt om impuls­tatoeages te beteugelen. Een getekende overeenkomst is verplicht, waarin alle afspraken over grootte, plaats, kleuren en tekening opgelijst staan.

Tattooshop groeien dan wel als kool, bij SinSin Tattoo denken ze dat de trend vroeg of laat zal keren. ‘Maar dat hoeft geen slecht nieuws te zijn. Alleen de beste zullen overleven.’

DELBEKE, K. Tattoos bepalen mee uw loon. De Standaard, 16 januari 2019, 22.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo