mens en samenleving logo

Hoe Trump Europa in twaalf minuten op de knieën kan krijgen

‘Twaalf minuten.’ Meer heeft Trump naar eigen zeggen niet nodig om alsnog Amerikaanse heffingen op Europese auto’s in te voeren – mogelijk nog voor Kerstmis. De ceo’s van VW, Daimler en BMW gaan morgen op bezoek in het Witte Huis om dat te vermijden.

1. Waarom worden de bazen van de Duitse autoreuzen Volkswagen, Daimler en BMW morgen verwacht in het Witte Huis?
De Amerikaanse president Donald Trump dreigt er nog altijd mee een importtarief van 25 procent in te voeren op alle onderdelen en auto’s die vanuit de EU worden ingevoerd. De voorzitter van de Europese Commissie, Jean-Claude Juncker, wist Trump in juli met een onverwacht succesvol charmeoffensief af te houden van hoge Amerikaanse invoertarieven op Europese auto’s. Dat leidde toen tot een moratorium – een soort staakt-het-vuren – van zes maanden.
Maar dat moratorium loopt binnenkort af. Daardoor lijken de heffingen op Europese auto’s er nu toch te komen. Volgens de Duitse Eurocommissaris Günther Oettinger zou dat zelfs nog voor kerstmis kunnen gebeuren, verklaarde hij afgelopen week. En hij is niet de enige die ongerust is. Ook bij de Europese Commissie houden ze hun adem in, meldt het Financieele Dagblad.

2. Waarom is Europa bang dat Trump zijn dreigement alsnog zal uitvoeren?

Omdat Trump vorige week – net voor hij naar de G20 vertrok – in een gesprek met The Wall Street Journal de druk op Europa opvallend opvoerde. Op de vraag of hij van plan was om tijdens de G20 te spreken met Juncker, antwoordde Trump: ‘Misschien. Kijk, hij weet wat ik wil. Hij zal wel zelf naar mij toe komen – dat deed hij de vorige keer ook. Hij gaf toen nergens om, totdat ik zei dat ik zijn auto’s extra zou belasten. De volgende ochtend stond hij hier om 7 uur aan de deur.’
Daarop vroeg de journalist van The Wall Street Journal rechtuit: ‘Bent u van plan door te gaan met het opleggen van tarieven op (Europese, red.) auto’s?’ Waarop Trump antwoordde: ‘Als ze geen eerlijke deal willen onderhandelen met ons, dan regel ik dat in twaalf minuten.’

3. Krijgen de Duitse autobonzen Trump ook zelf te zien?

Waarschijnlijk niet. Volgens het Duitse persbureau DPA en de krant Handelsblatt ontmoeten de bazen van VW, Daimler en wellicht ook BMW morgen alleen Willbur Ross, de Amerikaanse minister van Handel, en handelsgezant Robert Lighthizer. Volgens anonieme bronnen zouden ze vooral de temperatuur in het Witte Huis willen meten. Een echte doorbraak wordt nog niet verwacht, want de Duitse autobouwers zullen duidelijk maken dat ze niet in naam van de Europese Unie kunnen onderhandelen.
Mogelijk proberen ze Trump gunstiger te stemmen met enkele aankondigingen. De top van Volkswagen in de VS moet immers nog beslissen waar in de VS de Duitse autobouwer een nieuwe fabriek gaat openen voor de bouw van elektrische wagens voor de Amerikaanse markt. Zoiets kan Trump goed gebruiken om mee uit te pakken bij zijn achterban. Ook BMW plant een nieuwe fabriek in de VS.

4. Hoe groot is de kans dat Europa het Witte Huis op andere gedachten kan brengen?

Dat is koffiedik kijken. De enige strategie die bij de onvoorspelbare Trump voorlopig lijkt te werken, is vriendelijk glimlachen en tijd winnen, het uitstel van pijnlijke maatregelen bepleiten en kleine toegevingen doen, die Trump bij zijn trouwe aanhang als grote overwinningen kan presenteren.
Juncker deed dat in juli, Xi Jinping dit weekeinde bij de G20-top in Buenos Aires. De reactie van Trump was voorspelbaar. ‘China heeft ingestemd met het verlagen en afschaffen van tarieven voor auto’s die China binnenkomen vanuit de VS. Momenteel is het tarief 40 procent’, tweette de Amerikaanse president triomfantelijk.
Alsof China zo’n tariefverlaging reeds officieel beslist had. Integendeel, analisten twijfelen er nog altijd openlijk aan dat de VS en China de komende negentig dagen een echt handelsakkoord zullen afsluiten. Daarvoor lijkt de kloof tussen beide nog altijd veel te groot. Maar dat deert Trump niet. Met zijn triomfantelijke tweet voedt hij de perceptie dat de VS aan het (voor de VS) westelijke handelsfront (China) alles onder controle heeft. Tegelijk voert hij de druk op het oostelijke handelsfront – met de EU – verder op.

5. Hoe zwaar zijn de gevolgen van Amerikaanse handelstarieven op Europese auto’s?

Zeer zwaar. Als Trump een importtarief van 25 procent invoert op alle onderdelen en auto’s die worden ingevoerd vanuit de EU, zou dat de eurozone volgend jaar 0,4 procent economische groei kunnen kosten. Dat zou volgens een nieuw rapport van de Britse bankreus Barclays neerkomen op een totale schade voor de Europese Unie van 75 miljard dollar.
Die schade zou volgens Barclays nog verder kunnen oplopen als ook de handelsoorlog tussen de VS en China escaleert, waardoor de Europese economie nog meer onder druk kan komen te staan.

TANGHE, N. Hoe Trump Europa in twaalf minuten op de knieën kan krijgen. De Standaard, 2018-12-04, 24.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers