Van de ene afprijzing naar alweer een andere

Singles Day is nog geen tien dagen voorbij, en daar is het nieuwe shopfestijn al: Black Friday. Het verzet tegen dat feest van de overconsumptie groeit.

‘Black Friday is Golden Friday voor de Belgische handel’, riep Comeos vorig jaar uit nadat Black Friday alle verkooprecords had verpulverd. En ook dit jaar hebben handelaars er goede hoop op. ‘Uit onderzoek van de betaalprovider Ingenico blijkt dat 53 procent van de Belgen van plan is om dit jaar te shoppen op Black Friday. Zo goed als alle handelaars nemen deel’, zegt Hans Cardyn, woordvoerder van de handelsfederatie die vooral grote ketens onder haar leden telt.

Nóg een reden waarom de handelaars er veel van verwachten: het blijft vaak niet bij die ene dag.

Zo maakt Media Markt er een driedaagse van, webshops als Bol.com en Zalando gaan zelfs voor een hele tot anderhalve week.

Wake-up Friday

Zes op de tien kleinhandelaars boycotten ‘zoveelste koopjesdag op rij’

Alleen maar blije gezichten, dus? Neen, de zoveelste shopping-hoogmis begint stilaan ergernis op te wekken. ‘De constante race van de ene afprijzing naar de andere is voor iedereen nefast’, zegt Freija De Baere van de Gentse schoenenspeciaalzaak Walk The Line. ‘Winkels die niet meedoen, verliezen omzet, wie wel meedoet, geeft een deel van zijn boterham af. Bovendien is er geen prijshouvast meer. Klanten raken gefrustreerd als ze voor een product de volle pot betalen, en dat wat later tegen halve prijs zien staan.’

Ook andere handelaars hebben het gehad met die opeenvolging van kortings­dagen, blijkt uit een bevraging van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. ‘Zes op de tien kleinhandelaars zeggen dat ze bewust niet deelnemen aan de zoveelste prijzenoorlog’, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. ‘Sommigen zoeken zelfs een tegenactie: 6 procent zamelt bijvoorbeeld geld in voor een goed doel.’

Dat doet ook Freija De Baere. Zij organiseert een Wake-up Friday: ‘Vrijdag geven wij geen kortingen, maar doneren we een deel van de omzet aan Poverello, een organisatie die zich inzet voor mensen in armoede.’

Buy Nothing Day

Intussen groeit ook bij consumenten het bewustzijn dat het zo niet verder kan. Op Facebook circuleren oproepen om vrijdag niets te kopen: de zoge­heten ‘Buy Nothing Day’. ‘Al hoeft het nu ook weer niet zo ver te gaan’, vindt Freija De Baere. ‘Want zo straf je ook de kleinere handelszaken die wél duurzame en eerlijke producten verkopen. Ik zal al blij zijn als de con­sument bewust kiest, in plaats van ­dingen te kopen die hij niet nodig heeft, alleen omdat hij korting krijgt.’

SIMOENS, K. Van de ene afprijzing naar alweer een andere. De Standaard, 2018-11-21, 24.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo