mens en samenleving logo

Online shoppen: grenzeloos maar niet gratis

WAAROP U MOET LETTEN BIJ BUITENLANDSE BESTELLINGEN
We shoppen steeds vaker op buitenlandse websites. Maar pas op als u buiten Europa koopt. Dan kunnen de kosten hoog oplopen

Is het u ook al opgevallen dat de prijzen in buitenlandse webwinkels vaak lager liggen dan bij ons? Voor een identiek paar Adidas-­sneakers lopen de prijzen op verschillende websites uiteen van 64,99 euro tot 89,90 euro. Maar of u met het aanbod van 64,99 euro daadwerkelijk de beste koop doet, is allerminst zeker. Bij een website van buiten de EU moet u bij de prijs ook btw, douanerechten en kosten voor de douane­formaliteiten optellen. Die rekening wordt u gepresenteerd als het pakketje bij u thuis wordt afgeleverd. In dit geval: 33,65 euro extra. Dat brengt het totale prijskaartje van uw sneakers op 98,64 euro.

Zoek het land

‘In principe zijn niet-Europese webwinkels verplicht om hun totaal­prijzen te vermelden als ze zich tot de Belgische consument richten’, zegt Leen Desmedt van het Europees Centrum voor de Consument (ECC). ‘Maar in de praktijk gebeurt dat niet altijd.’
Bovendien is het voor de consument niet altijd duidelijk uit welk land de goederen werkelijk afkomstig zijn. Die kunnen bijvoorbeeld uit China of Amerika komen, zonder dat de consument dat beseft. ‘Domeinnamen eindigend op .be of .nl kunnen perfect buiten Europa gevestigd zijn. De locatie van de webwinkel is meestal terug te vinden op de contactpagina of in de algemene voorwaarden van de website. Maar dat vergt wat zoekwerk.’

Extra douanekosten

Ontvangt u een pakketje dat van buiten Europa komt, dan regelt het post- of koeriersbedrijf de douaneaangifte. De kosten die daarbij komen kijken, hangen af van de waarde van de zending. Zendingen van minder dan 22 euro – verzendkosten inbegrepen – zijn vrijgesteld van belasting. Tussen 22 en 150 betaalt u enkel btw. Die bedraagt voor de meeste producten in ons land 21,00 %.
Ligt de waarde boven 150 euro, dan komen daar ook invoerrechten bij kijken. Het tarief varieert per productklasse. Voor boeken bijvoorbeeld, bedragen die 0,00 %, voor lederen handtassen 3,00 % en voor sportschoenen 16,90 %. Tot slot rekent de koerier ook zo’n 20 à 30 euro voor het inklaren van de goederen en het voorschieten van de belasting. Dat doet de rekening oplopen.

Fout pakketje

Blijkt bij opening van uw pakketje dat er iets mis is met uw zending, dan wordt het nog lastiger. ‘Websites die zich tot Europese consument richten, moeten zich in principe houden aan de Europese consumentenwetgeving’, zegt Desmedt. Dat betekent bijvoorbeeld dat verkeerde of beschadigde producten op kosten van de verkoper omgewisseld moeten worden. Is een omruiling niet mogelijk dan moet de aankoop terugbetaald worden. Maar hoe dwing je dat af als het bedrijf gevestigd is in China of Curaçao?
Dat probleem stelt zich ook wanneer de consument een pakketje wil terugzenden, bijvoorbeeld omdat de verkeerde maat is besteld. ‘De wettelijke bedenktijd bedraagt 14 dagen maar dat is moeilijk af te dwingen als het bedrijf aan de andere kant van de wereld gevestigd is en niets meer van zich laat horen.’

Let op voor namaak

Heeft u in uw onoplettendheid een namaakartikel besteld dan kan het helemaal een nachtmerrie worden. ‘Een tijdje geleden werden we gecontacteerd door een consument die als cadeau voor zijn dochter een Rolex-horloge had besteld bij AliExpress.com’, vertelt Desmedt. ‘De aankoop werd netjes betaald, maar in plaats van een pakketje kreeg de consument een hele tijd later een schadeclaim in zijn brievenbus van de merkvertegenwoordiger van Rolex. Die eiste 400 euro van de consument wegens schending van haar intellectuele eigendomsrechten en liet het namaakhorloge vernietigen. Gelukkig voor de consument kon hij de aankoopprijs terugvorderen via de uitgever van zijn kredietkaart. Onder de schadevergoeding voor Rolex geraakte hij echter niet meer uit.’
Dit is spijtig genoeg geen alleenstaand geval. Websites die namaak verkopen, zien er soms bedrieglijk professioneel uit. Vorig jaar nog sloot de Belgische douane 262 websites die namaakspullen aanboden met domeinnamen eindigend op .be en .eu. Dus wees op uw hoede: als een aanbod te mooi is om waar te zijn, dan is het wellicht niet helemaal pluis.

Tips voor online kopen

  1. Betaal online aankopen bij voorkeur met uw kredietkaart. Dat biedt u bij niet-levering of fraude de mogelijkheid om de aankoopprijs terug te vorderen via mijnkaart.be.
  2. Vertrouw niet alleen op de zoekresultaten van Google om de goedkoopste aanbieding te vinden. Vermelding in de zoekresultaten bij Google gebeurt tegen betaling en biedt geen enkele garantie voor de laagste prijs. Bovendien moet u op niet-Europese websites rekening houden met extra douane­kosten.
  3. Bestelt u op een platform zoals Bol.com, controleer dan of Bol.com ook de werkelijke verkoper is voor het product dat u wilt bestellen. Wie de werkelijke verkoper is, kunt u zien als u een product in uw winkelwagen laadt. Dat kunnen ook particulieren zijn. Als u koopt van een particulier kunt u niet genieten van de wette­lijke retour- en garantiebepalingen. Ga bij twijfel altijd op zoek naar reviews over de werkelijke aanbieder en laat verkopers met te veel negatieve commen­taren links liggen.
DECEUNYNCK, F. Online shoppen: grenzeloos maar niet gratis. De Standaard, 2018-11-29, 26.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers