mens en samenleving logo

Banken zwak in online betalingen

De groeiende markt van internetbetalingen dreigt de Belgische banken te ontglippen, als ze hun dienstverlening niet verbeteren.

De markt van betaaldiensten zou het komend decennium jaarlijks met bijna 7,00 % blijven groeien, schatten de consultants van Boston Consulting Group (BCG). Maar ondanks die groei kunnen banken beter doen, zegt Stefan Dab, senior partner en managing director van BCG Brussel.
De ­gebruikservaring voor consumenten die online winkelen, is matig. Online betalen lukt niet altijd met een Belgische debetkaart. De consument moet naar de kredietkaart grijpen. Jongeren die online shoppen en een debetkaart hebben, moeten de kredietkaart van de ouders vragen voor een privéaankoop, waardoor de ouders het bedrag moeten voorschieten.

Dab verwacht niet dat de consument zijn Belgische betaalkaart inruilt voor gebruiksvriendelijke internationale oplossingen. ‘Maar een Belgische bank die zich wil differen­tiëren met een goede oplossing, bijvoorbeeld een debetkaart die overal werkt, heeft hier ruimte’, zegt Dab. In het Verenigd Koninkrijk bestaan dergelijke kaarten wel, zoals bijvoorbeeld een debetkaart van Visa of Mastercard. Belgische banken lijken nog vast te zitten aan hun historische architectuur, ooit door Banksys uitgerold.

Dab verwacht wel meer verschuivingen bij diensten aan handelaren. ‘Die willen geïntegreerde oplossingen. Een kapper wil op zijn tablet zowel de afspraken, de betaaloplossing als de getrouwheidskaarten.’ Dit marktsegment zou in de toekomst concurrentiëler worden door aanbiedingen van bijvoorbeeld fintech-bedrijven of gespecialiseerde softwarefirma’s. De markt van betaaldiensten is volgens BCG interessant, zowel omdat ze snelgroeiend is als vanwege de vele klanten­data die ze oplevert. Dat opent de deur voor gerichte aanbiedingen, in eerste instantie inzake financiële diensten. ‘Belgische banken zijn een middenmoter. Het is een beetje een verhaal van een gemiste kans’, besluit Dab.

Banken zwak in online betalingen. De Standaard, 2018-11-05, 18.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers