mens en samenleving logo

Handelsoorlog maakt eerste slachtoffer

De autobouwer Daimler lijkt het eerste slachtoffer te zijn van de handels­oorlog tussen de Verenigde Staten en China. Wie volgt?

De winst van Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, zal dit jaar dalen in plaats van stijgen. De voornaamste oorzaak is de handelsoorlog tussen China en de VS, meldde het bedrijf. China heft extra importtaksen op Amerikaanse wagens, en Mercedes bouwt veel van zijn terreinwagens in de Amerikaanse staat Alabama. Van daaruit werden er vorig jaar ruim 60.000 naar China verscheept.

Analisten schatten dat Mercedes er voor 250 miljoen euro winst bij kan inschieten. Dat is 2,50 % van de groepswinst van vorig jaar. ‘Europese multinationals raken betrokken bij een handelsoorlog waar ze buiten hoopten te blijven’, stelt Frank Vranken van de vermogensbank Puilaetco Dewaay vast. Mercedes is niet het enige Europese bedrijf dat getroffen dreigt te worden door het handelsconflict. ‘De export van BMW-terreinwagens vanuit de VS zal in dezelfde mate getroffen worden als die van Mercedes’, voorspelt Morgan Stanley. Ook Jeep, een merk van Fiat Chrysler, verkoopt in China auto’s die in de VS gemaakt zijn. De koers van zowel Daimler, BMW als Fiat Chrysler stond gisteren onder druk. Beleggers vrezen dat het conflict wereldwijde proporties krijgt, en ook buiten de twee ruziënde landen een rem kan zetten op de groei.

Terugroepactie

Analisten stelden wel vragen bij de omvang van het probleem. Daimler vermeldde in zijn persbericht nog een aantal andere redenen voor de verwachte winstdaling. Daaronder ook de nieuwe methodologie voor het meten van de uitstoot. Ook brengt Daimler in herinnering dat een terugroepactie van Mercedes-bestelwagens op de winst zal wegen, en dat in Latijns-Amerika de vraag naar bussen is ingezakt.

‘Als je er met een cynische blik naar kijkt, zullen heel wat bedrijven dit een handig excuus vinden voor een winst- of omzetwaarschuwing’, aldus een analist tegen het financieel agentschap Bloomberg. ‘Donald Trump is een perfecte zondebok als het voor Europese bedrijven een beetje tegenzit.’ China hanteert al jaren een importtarief van 25,00 % op geïmporteerde auto’s, en had in mei aangekondigd dat te laten zakken naar 15,00 %. Toen juichten analisten de effecten voor Mercedes en BMW toe, en die effecten blijven gelden voor wagens die vanuit Duitsland naar China worden geëxporteerd.

Vliegtuigen

Toch bestaat de kans dat ook in andere sectoren de winst onder druk komt te staan door de handelsoorlog. De vliegtuigindustrie komt als eerste in aanmerking. Boeing is de belangrijkste Amerikaanse exporteur naar China. Maar Peking heeft tot nu toe de tarieven van 25,00 % alleen toegepast op kleinere toestellen. Het heeft de 737’s uit de VS hard nodig om zijn snelgroeiende vraag naar luchttransport te beantwoorden. Overstappen naar Airbus heeft geen zin, want dat zou te veel vertraging opleveren.

Ook machinebouwers houden hun hart vast. Caterpillar haalt meer dan 10 procent van zijn omzet uit China. Boeing en Caterpillar waren de afgelopen weken de grootste verliezers in de Dow Jonesindex. Autobouwers als Ford en GM hebben in China lokale fabrieken, en zijn dus minder afhankelijk van export. Maar zij kunnen getroffen worden door bureaucratische maatregelen van de overheid, zoals eerder Japanse en Koreaanse autobouwers aan den lijve hebben ondervonden. Apple is dubbel blootgesteld: het laat zijn iPhones in China maken en verkoopt een vijfde van de totale productie terug aan de Chinezen. Maar tot nu toe is dit bedrijf de dans ontsprongen: de VS noch China hebben extra tarieven op iPhones ingevoerd.

MOOIJMAN, R. Handelsoorlog maakt eerste slachtoffer. De Standaard, 2018-06-22, 20.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers