Escalatie handelsoorlog treft vooral Europa

Niet China, maar Europa lijkt voorlopig de meest betrokken partij te zijn bij een escalerende handelsoorlog met de VS van Donald Trump.

Er komen waarschijnlijk uitzonderingen op de tariefverhogingen die de VS wil invoeren voor geïmporteerd staal en aluminium. Dat heeft Trumps adviseur Peter Navarro zondag gezegd. Hij wil op die manier voorkomen dat delen van de Amerikaanse economie schade oplopen. De belofte kwam er nadat in het weekend Amerikaanse bedrijven de noodklok hadden geluid over de mogelijke gevolgen.

De Amerikaanse president Donald Trump had zaterdag nog een versnelling hoger geschakeld in zijn dreigement om een handelsoorlog te voeren met de industrieblokken in Europa en Azië. Nadat hij afgelopen donderdag al had gezwaaid met invoerheffingen op staal (25,00 %) en aluminiumproducten (10,00 %) had hij het nu over taksen op de invoer van Europese auto’s naar de VS. Volgens Trump is die autoheffing ­onvermijdelijk als de Europese Unie haar invoertaksen zal verhogen voor Amerikaanse bedrijven – wat een Europese tegenmaatregel zou zijn op de hogere Amerikaanse ­invoerheffingen op staal en aluminium.

Deze week buigt de Europese Commissie zich over de vergeldingsmaatregelen. ‘We zijn klaar om snel, sterk en proportioneel te reageren’, aldus de woordvoerder van de Commissie. Volgens het nieuwsagentschap Reuters overweegt de Europese Unie een importheffing van 25 procent op ­circa 3,5 miljard dollar aan geïmporteerde goederen uit de Verenigde Staten. Jean-Claude Juncker, de voorzitter van de Europese Commissie, had het in een toespraak over taksen op Amerikaanse iconen als Harley-Davidson, bourbon en jeansbroeken.

Maar zo’n reactie zou dus een nieuwe tegenreactie van Trump uitlokken, luidt het in Washington. Daarbij zouden vooral de Europese autoconstructeurs geviseerd worden. Die betalen nu al een kleine taks van 2,50 % op wagens die in Europa geassembleerd worden en naar de VS verscheept.

Mercedes en co.

Omgekeerd moeten Amerikaanse automakers momenteel 10,00 % taks betalen op wagens die naar Europa gaan. ‘Gigantisch’, noemt Trump die Europese aanpak. ‘Ze maken het onmogelijk om onze auto’s (en meer) daar te verkopen. Groot handelsonevenwicht!’

Het belang van de Amerikaanse markt voor de Europese autobouwers is groot. Toch kleurt de tekening niet helemaal zwart-wit. Zo hebben de grote Duitse autobouwers Volkswagen, Mercedes en BMW productiefabrieken in de VS. BMW telt liefst 9.000 werknemers in de staat Zuid-Carolina, waar het een van de belangrijkste werkgevers is.

Peking sust

Terwijl de VS en Europa in een woordenopbod verzeild raken, blijft het in Peking erg stil. De Chinese machthebbers spraken afgelopen weekend sussende taal. Zo kondigde de viceminister van Buitenlandse Zaken, Zhang Yesui, gesprekken aan met de VS over de wederzijdse handels­relaties.

De kalme reactie vanuit Peking heeft er mogelijk mee te maken dat de initiële aankondiging door Trump – over een invoertaks op staal – de Europese lidstaten en landen als Canada meer zal treffen dan China zelf. Zo is maar 2,00 % van het in Amerika ingevoerde staal afkomstig uit China.

Ook Bush probeerde

Zestien jaar geleden probeerde de toenmalige Amerikaanse president George Bush jr. ook al het gelijk aan zijn kant te halen door zware importtaksen te heffen op staalproducten van buiten de VS. Maar Bush maakte een uitzondering voor de buurlanden Mexico en Canada – en dat maakte de economische impact van zijn maatregel kleiner. Volgens het ­financieel persagentschap Bloomberg daalde het rendement op het geïnvesteerde kapitaal in de Amerikaanse economie onmiddellijk met 294 miljoen dollar. Maar dat bleek niet meer dan een rimpeling voor een economie die in totaal 19.000 miljard dollar waard is. Na amper een jaar trok Bush de heffingen weer in.

Escalatie handelsoorlog treft vooral Europa. De Standaard, 2018-03-05, 20.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo