Pra­li­ne­ma­ker uit Lier zet groei­spurt in naar het Oos­ten

Het Bel­gi­sche cho­co­la­de­be­drijf Gud­run, ei­gen­dom van de in­ves­te­rings­maat­schap­pij van on­der­ne­mer Ivo Ma­rechal, rijgt de over­na­mes aan el­kaar en is op weg naar 50 mil­joen euro omzet.

‘U wil uw schoon­moe­der fe­li­ci­te­ren met haar ver­jaar­dag en wil eens ver­ras­send uit de hoek komen? Dan kan u via het in­ter­net een te­le­gram ‘Pro­fi­ci­at’ laten be­zor­gen in cho­co­la­de­let­ters. Wij leg­gen het in een doos­je waar­op u nog een spe­ci­a­le bood­schap mee­geeft. 24 uur later komt het aan bij de ge­luk­ki­ge.’

Eddy Wal­rae­vens, al tien jaar CEO van het pra­li­ne- en truf­fel­be­drijf Gud­run uit Lier, geeft maar een van de mo­ge­lijk­he­den die het pas over­ge­no­men Cho­co­lis­si­mo biedt. Wat een be­drijf als Smartpho­to doet met ge­per­so­na­li­seer­de fo­to­ge­schen­ken doet het Pool­se be­drijf met cho­co­la­de. Te­le­gram­men, pra­li­nes met zelf uit te kie­zen de­co­ra­tie, cho­co­la­de­fi­guur­tjes gaan­de van sar­die­nen tot Du­vel-fles­jes en doe-het-zelf­ma­te­ri­a­len. Spe­ci­als voor een hu­we­lijk, ju­bi­lee, ge­boor­te. ‘Hon­der­den con­cep­ten vind je op de web­shop’, aldus Wal­rae­vens.

Cho­co­lis­si­mo, op­ge­richt in 2004, heeft zich met zo’n 8 mil­joen euro omzet op­ge­werkt tot het num­mer twee in Eu­ro­pa in zijn bran­che. ‘Het be­drijf is winst­ge­vend maar de kos­ten voor de lo­gis­tiek, het IT-plat­form en de da­ta­ba­se­mar­ke­ting zijn niet te on­der­schat­ten’, klinkt het.

Cho­co­lis­si­mo is voor­al ac­tief in Polen en Duits­land, maar Wal­rae­vens heeft grote plan­nen. ‘Het merk is elk jaar met min­stens 10 pro­cent ge­groeid, en dat gaan we voort­zet­ten. We gaan het merk ver­der uit­rol­len in West-Eu­ro­pa. En in het Verre Oos­ten waar ge­schen­ken geven veel meer in de cul­tuur zit dan el­ders.’

In China be­kijkt Gud­run een ‘be­perk­te’ in­ves­te­ring in een hub voor ver­pak­king en dis­tri­bu­tie. ‘China is het land met de sterkst stij­gen­de in­ter­net­ver­koop. En we gaan er­naar­toe met voor hen exo­ti­sche pro­duc­ten. Dat is daar heel hot. Kijk maar naar de snel­le groei van Eu­ro­pe­se top­mer­ken.’

De over­na­me be­te­kent ook extra jobs in de ves­ti­ging in Lier, waar Gud­run pra­li­nes en cho­co­lade­truf­fels maakt voor huis­mer­ken van su­per­markt­ke­tens zoals het Brit­se Marks & Spen­cer en het Ame­ri­kaan­se Cost­co. Er wer­ken 135 men­sen en daar komen er ver­moe­de­lijk een tien­tal bij. ‘Onze am­bi­tie is om 80 pro­cent van de Cho­co­lis­si­mo-pro­duc­ten die nu bij der­den wor­den ge­pro­du­ceerd in onze Bel­gi­sche ves­ti­ging te maken. Op en­ke­le pro­duc­tie­lij­nen zul­len we over­scha­ke­len van twee naar drie ploe­gen.’

Gud­run neemt te­ge­lij­ker­tijd ook het Brus­sel­se cho­co­la­de­be­drijf­je Zaabår over, met bij­be­ho­ren­de win­kel nabij de Loui­zalaan. ‘We gaan de win­kel om­bou­wen tot een uit­hang­bord voor Cho­co­lis­si­mo’, zegt Wal­rae­vens die ver­der geen plan­nen heeft een echte win­kel­ke­ten op te bou­wen. Bij Zaabår heeft de top­man nog werk vol­doen­de. Het be­drijf is al twee jaar ver­lies­la­tend. ‘Het heeft 30 pro­cent van zijn omzet ver­lo­ren. Als ge­volg van de aan­sla­gen in Brus­sel ble­ven veel toe­ris­ten weg, en trok­ken de de­mon­stra­ties over hoe cho­co­la­de wordt ge­maakt min­der volk’, klinkt het.

De Lie­re­n­aars heb­ben dui­de­lijk een nieuw elan ge­von­den. ‘Dat mag je wel zeg­gen’, aldus Wal­rae­vens. Alles kwam in een stroom­ver­snel­ling toen Down 2 Earth – de in­ves­te­rings­maat­schap­pij op­ge­richt door Ivo Ma­rechal (ex-Es­sers) – twee jaar ge­le­den samen met het ma­na­ge­ment het be­drijf over­nam van de fa­mi­lie Swen­den (ex-Van­de­moor­te­le).

Met de twee over­na­mes richt Gud­run zich nu recht­streeks tot de con­su­ment. Een op­val­len­de stap voor een be­drijf dat zich de voor­bije jaren te­rug­plooi­de op pro­duc­tie in op­dracht van su­per­markt­ke­tens. En­ke­le jaren ge­le­den deed Gud­run nog het truf­fel­merk Duc d’O van de hand, omdat het niet de fi­nan­ciële mid­de­len had om er een merk als Lotus van te maken. ‘Maar de focus op huis­mer­ken van su­per­mark­ten in het pre­mi­um­seg­ment heeft ons geen wind­ei­e­ren ge­legd’, zegt Wal­rae­vens.

Kan­sen

Gud­run werkt nu in tien­tal­len lan­den, met het VK, VS, Japan en Zuid-Ko­rea als be­lang­rijk­ste. ‘Elk jaar krij­gen we één of meer klan­ten extra. Bij be­staan­de klan­ten zijn we blij­ven groei­en. De ver­koop van cho­co­la­de in de ge­schen­ken­ca­te­go­rie blijft stij­gen, ter­wijl cho­co­la­de voor da­ge­lijks ge­bruik, de pure repen bij­voor­beeld, het moei­lij­ker heeft.’

Vorig jaar kwam de omzet van Gud­run uit op 32 mil­joen euro, drie­kwart meer dan tien jaar ge­le­den. En dit jaar gaat dat rich­ting 50 mil­joen, onder an­de­re ook dank­zij de over­na­me van Grand Bel­gi­an Spe­ci­al­ties uit Aart­s­e­laar waar­door Gud­run ook voet de aan grond krijgt bij re­tail­ke­tens in Oce­a­nië.

Vol­gens Wal­rae­vens komen er nog over­na­me­kan­sen. ‘Onze markt is aan het con­so­li­de­ren. Nood­ge­dwon­gen. De eisen van de re­tai­lers wor­den steeds hoger’, klinkt het. Su­per­markt­ke­tens wil­len niet enkel een lage prijs, ze leg­gen elk hun eigen re­gels op voor de her­komst van in­gre­diënten, voed­sel­vei­lig­heid, snel­le le­ve­rin­gen, kwa­li­teit, en­zo­voort. ‘Veel klei­ne­re be­drij­ven met een omzet van 5 tot 15 mil­joen euro, die soms ook met op­vol­gings­pro­ble­men kam­pen, heb­ben niet de mid­de­len en struc­tu­ren om snel te scha­ke­len. Dat creëert kan­sen voor ons.’

DE SCHAMPHELAERE, J. Pra­li­ne­ma­ker uit Lier zet groei­spurt in naar het Oos­ten. De Tijd, 2017-10-06, 18.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo