FCR Media, het bedrijf achter de Gouden en de Witte Gids, steekt digitaal een tandje bij met de overname van VisiYou. Met de aanwinst versterkt FCR zich wat betreft marketing via Facebook.
Kent u ze nog? De papieren telefoongidsen Gouden en Witte Gids. Ze bestaan nog altijd en verschijnen zelfs nog, gebundeld, in tien edities met een oplage van een kleine 2 miljoen. Vorig jaar verhuisden ze ei zo na naar de geschiedenisboeken toen uitgever Truvo over de kop ging. FCR Media uit Estland redde een groot deel van het bedrijf uit het faillissement, samen met zowat 300 banen.
Voor de opvolger FCR Media Belgium zijn papier en de advertenties in de gidsen maar goed meer voor 15,00 % van de omzet, een aandeel dat jaar na jaar slinkt. De rest van de inkomsten, dit jaar zo’n 60 miljoen euro, komt uit het hele gamma van oplossingen dat FCR Media Belgium bedrijven aanbiedt om digitaal actief te zijn. Van het bouwen van websites en apps over technieken om goed te scoren bij zoekopdrachten tot campagnes op Facebook. Het bedrijf heeft zelfs een innovatielab in huis dat op de markt op zoek gaat naar nieuwe ontwikkelingen.
In de sector van de onlinemarketing is FCR Media Belgium veruit de grootste speler in ons land. ‘Zowel in omzet als in aantal werknemers en klanten’, zegt algemeen directeur Birgit Peeters. De onderneming, die onder de nieuwe eigenaar doorgroeide naar 350 werknemers, bedient 40.000 klanten. België is trouwens de grootste tak van FCR Media, dat actief is in elf voornamelijk Oost-Europese landen en Uruguay in Zuid-Amerika.
Niet alleen aan de groei van het personeelsbestand is te merken dat het bedrijf een succesvolle doorstart heeft gemaakt. Doordat de schulden achterbleven bij het failliete Truvo boekt FCR Media Belgium ook opnieuw winst. Vorig jaar bleef er netto 1,7 miljoen over en dat was alleen over de tweede helft van het jaar.
Een ander teken van het herwonnen vertrouwen is de eerste overname. Het gaat om de kleine Brusselse sectorgenoot VisiYou, die in handen was van de twee oprichters en een stille vennoot. Het overnamebedrag willen Peeters en VisiYou-medeoprichter Nicolas van Lierde niet kwijt. VisiYou bestaat nog maar vier jaar, maar telt toch al 15 werknemers en is dit jaar goed voor een winstgevende omzet van ongeveer 2,4 miljoen euro.
‘We zijn vrij complementair met FCR’, zegt Nicolas van Lierde. ‘Door de overname kunnen we onze klanten een groter productengamma aanbieden.’ Dat geldt ook voor FCR. VisiYou is vooral thuis in marketing via Facebook, waarin de nieuwe eigenaar minder sterk staat.
‘Ook geografisch vullen we elkaar goed aan. VisiYou richt zich vooral op Wallonië en Brussel, terwijl wij sterker staan in Vlaanderen’, vult Peeters aan. ‘Dat onze resultaten vanaf de eerste dag verbeteren met de overname is een extra pluspunt.’ Volgens Peeters heeft FCR geen andere overnames in de pijplijn zitten, maar als zich nieuwe mogelijkheden aandienen, staat het daar wel voor open.
Peeters ziet nog heel wat ruimte voor zelfstandige groei. Uit cijfers van FCR blijkt dat in Vlaanderen maar 52,00 % van de kmo’s een eigen website heeft. In Wallonië is dat slechts 32,00 % en in Brussel zelfs maar 12,00 %. ‘Terwijl de faillissementscijfers van 2016 leren dat 76,00 % van de ondernemingen die in België over de kop gaan geen website heeft. Er is duidelijk een verband tussen de twee. En het hebben van een site is niet voldoende. Je moet ook bezoekers aantrekken met digitale marketing. In België doet nog maar één op de vier kmo’s aan digitale marketing.’