Het ter plekke van printen van goederen met 3D-printers kan tegen 2060 bijna een kwart van de wereldhandel overbodig maken, voorspelt ING in een rapport. In een agressief scenario zou zelfs 40 procent van de handel tegen 2040 verdwijnen.
3D-printing is één van de grote ‘megatrends’ die onze economie in de komende decennia op hun kop zullen zetten. Maakbedrijven, spoorlijnen, vrachtwagens, havens en containerschepen: allemaal zullen ze aan belang verliezen doordat bedrijven en gezinnen steeds meer goederen zelf zullen kunnen printen, in plaats van die uit verre fabrieken te moeten aanvoeren.
ING Think, de interne denktank van ING-economisten, heeft een poging gedaan om die disruptieve effecten te becijferen. Het is een studie met veel onzekerheden, want om te beginnen zijn er al geen goede statistieken over de huidige waarde van 3D-geprinte voorwerpen en de bijbehorende diensten.
Snellere printers
Wél zeker is dat de technologie met rasse schreden vooruit gaat. Specialisten denken dat het tijdperk van massaproductie met hogesnelheidsprinters er wel degelijk aan komt. En de gevolgen zouden wel eens sneller voelbaar kunnen zijn dan velen denken. De studie citeert enkele bedrijfsleiders die verwachten dat een aanzienlijk deel van de maakindustrie – de prognoses lopen uiteen van 5,00 tot 50,00 % – door 3D zal worden vervangen.
ING zelf stelde twee scenario’s voorop: een conservatief scenario waarin het huidige investeringstempo in 3D-printers wordt verdergezet, en een agressief scenario waarin die investeringen om de vijf jaar verdubbelen.
31.000 miljard dollarHet bedrag dat in een conservatief scenario uit de wereldhandel zou verdwijnen
In het eerste scenario zou de wereldhandel tegen 2060 volgens de studie 22 procent lager liggen dan in een wereld zonder 3D-printing. Daarvan is 18 procent afkomstig van de goederenhandel en de rest van ondersteunende diensten. In harde munt gaat het om een bedrag van 31.000 miljard dollar dat uit de handel zou worden weggezapt.
In het agressieve scenario is het effect zelfs dubbel zo groot én komt het nog twintig jaar sneller, tegen 2040.
Handelstekort
De belangrijkste impact zal komen van machinebouwers, makers van consumentengoederen en de autosector. Dat zijn sectoren die nu al zwaar investeren in 3D-technologie én die een groot gewicht hebben in de wereldhandel.
ING Think keek ook wat de gevolgen zullen zijn voor de bilaterale handelsstromen. De denktank voorspelt dat het handelstekort van de VS met zijn grote handelspartners zal afnemen. Het gaat om Mexico en Duitsland (vooral door de lagere invoer van auto’s en auto-onderdelen uit die landen) en om China (machines en consumentengoederen).