mens en samenleving logo

Online winkels beginnen geld te verdienen

Grote webshops als Zalando en Coolblue zien niet alleen hun verkoopcijfers exploderen, ze beginnen nu ook ‘normale’ winstmarges te boeken.

ecommerce

Het succes van de e-commerce dendert onverminderd door. Drie grote online winkelplatformen maakten gisteren bekend dat ze in 2016 – opnieuw – een forse stijging van hun verkoopcijfers hebben behaald.

Zo heeft de Nederlandse onlinewinkel Bol.com, onderdeel van de groep Ahold Delhaize, vorig jaar voor het eerst de kaap van 1 miljard euro gerond. De omzet lag ruim een derde hoger dan in 2015. Bol.com is ook in ons land erg populair, maar Ahold wil geen details kwijt over de Belgische verkoopcijfers.

Idem bij Coolblue, dat zijn verenigde Belgische en Nederlandse omzet vorig jaar met de helft zag toenemen, tot 857 miljoen euro. Coolblue voorspelt dit jaar ‘heel zeker’ door de grens van 1 miljard te breken. ‘De thuislevering en installatie van witgoed-apparaten, zoals wasmachines en koelkasten, is zo’n groot succes in Nederland dat het model dit jaar ook in België op de markt komt’, weet Coolblue-manager Matthias De Clercq.

Investeren/Uitbreiden

De operationele ­winstmarge is hoger bij Zalando dan bij een klassieke retailer als Ahold Delhaize

De enorme volumegroei noopt e-winkels als Bol.com als Coolblue tot permanente uitbreidingsinvesteringen. Alleen al bij Coolblue komen er dit jaar 1.500 personeelsleden bij.

Dat weegt uiteraard op de winstmogelijkheden voor de webshops. Ondanks de aangehouden lageprijzenpolitiek gaat het almaar beter met hun operationele winstcijfers. Zo haalde Coolblue in 2016 een ebitda (bedrijfswinst voor rente en belastingen) van 19 miljoen euro, of zo’n 2,20 % op de omzet. Nog altijd niet bijster hoog, maar wel al ruim de helft beter dan in 2015. Met dank aan dagelijkse kleine, kostenverlagende bijsturingen aan de logistieke keten, van magazijn tot bij de klant thuis.

Supermarkten

Het Duitse Zalando, de online specialist in schoenen en kleding, is met zijn 3,63 miljard euro omzet (+23,00 % in 2016) nog een maatje groter. De Zalando-klanten blijven massaal (gratis) producten retourneren, maar die kostprijs wordt steeds beter geabsorbeerd door de enorme verkoopvolumes.

Vorig jaar haalde Zalando een ebitda van 7,00 %, wat vergelijkbaar is met – of zelfs beter is dan de brutowinstmarges van de klassieke retailgroepen. Ter vergelijking: Carrefour haalde in 2015 5,OO % ebitda, Ahold Delhaize bleef in 2016 op 6,50 % steken. Het Belgische Colruyt is rendabeler en klokte in het voorgaande boekjaar af op 7,80 % operationele winst.

RASKING, J. Online winkels beginnen geld te verdienen. De Standaard, 2017-03-02, 19.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers