Met een nieuwe, lager geprijsde iPad, maar toch met 16 gigabyte aan opslagruimte, probeert Apple zijn zieltogende tabletdivisie nieuw leven in te blazen.
De Apple Store ging gisterochtend tussen 8 en 13 uur even offline, wat wereldwijd consternatie veroorzaakte bij Apple-fans. Nadat de winkel weer online was gegaan, lag er een nieuwe iPad in te pronken.
De nieuwe iPad is een opvolger van de Air 2, die eind 2014 in de markt werd gezet. Bij het nieuwe toestel draait Apple voor de eenvoud het Air-bijvoegsel de nek om. Tegelijkertijd zet het stevig het mes in de introductieprijs.
De iPad Air 2 kostte bij zijn intrede in oktober 2014 nog 499 dollar, omgerekend toen bijna 400 euro. Daarvoor kreeg u een toestel met 16 gigabyte aan opslagruimte en een A8X-processor. In de nieuw geïntroduceerde iPad krijgt u voor 329 dollar (305 euro) een toestel met 32 gigabyte opslagruimte en een veel krachtigere A9-processor, die u ook aantreft in de iPhone 6S.
Apple, dat er nochtans om bekend staat om zijn producten aan een premiumprijs in de markt te zetten, kiest zo een geheel nieuwe strategie voor zijn tablets. Het doet dat onder druk van de verkoopcijfers. De iPad-divisie kende in 2014 haar hoogtepunt en is sindsdien bezig aan een spectaculaire terugval.
Dat is te zien bij een vergelijking van de eerste kwartaalcijfers van elk jaar. Apple heeft een gebroken boekjaar, waardoor het eerste kwartaal altijd samenvalt met de voor de techgigant uiterst cruciale kerstperiode. In de laatste kerstperiode verkocht Apple amper 13 miljoen iPads, een terugval met een vijfde vergeleken met het jaar voordien.