mens en samenleving logo

Be­taal­apps vech­ten om een plaats­je op uw smartpho­ne

Bin­nen­kort be­taalt u door uw smartpho­ne naast een be­taal­ter­mi­nal te hou­den, kon­dig­den Belfius en Ban­con­tact vo­ri­ge week aan. Dat is een pri­meur voor België, maar wat is het ver­schil met de be­staan­de apps?

Hebt u nog plaats tus­sen de apps op uw smartpho­ne? Of houdt u vast aan uw goede oude bank­kaart? Be­taal­apps zijn han­dig om zon­der por­te­mon­nee op stap te gaan en toch te kun­nen be­ta­len. Maar wat zijn de op­ties?

1. Ban­con­tact-app

Zo veel men­sen in België met Ban­con­tact be­ta­len, zo be­schik­baar is de Ban­con­tact-app om zon­der kaart mo­biel te be­ta­len. De app kan op alle smartpho­nes geïnstal­leerd wor­den (mits een re­la­tief re­cent be­stu­rings­sys­teem) en ze kan wor­den ge­kop­peld aan een re­ke­ning bij twin­tig ban­ken. U moet al klant zijn bij een erg exo­ti­sche bank om niet met de Ban­con­tact-app te kun­nen be­ta­len. De app is gra­tis, zoals de mees­te be­taal­apps.

Bij het in­stal­le­ren van de app moet u een kop­pe­ling maken met een of meer bank­kaar­ten. Daar komt een kaart­le­zer aan te pas, maar later hebt u die niet meer nodig.

Als de win­ke­lier deze vorm van mo­biel be­ta­len aan­biedt, dan komt er op de be­taal­ter­mi­nal een QR-co­de of vindt u een stic­ker met zo’n code met zwar­te en witte blok­jes aan de kassa. Bij on­li­ne shop­pen ver­schijnt de QR-co­de op het scherm.

Om te be­ta­len opent u de app, scant u de QR-co­de, kiest u even­tu­eel met welke re­ke­ning u wilt be­ta­len (als er meer dan één aan de app is ge­kop­peld) en be­ves­tigt u de aan­koop.

Voor be­dra­gen tot 25 euro is geen pin­co­de nodig. Als u in to­taal voor 50 euro be­ta­lin­gen zon­der pin­co­de hebt ge­daan, zult u bij de vol­gen­de trans­ac­tie uw code moe­ten geven.

Klinkt han­dig, al­leen kunt u de app in lang niet alle win­kels ge­brui­ken. Dat kan bij­voor­beeld wel in de ke­tens van de Col­ruyt Groep en bij Del­hai­ze, maar niet bij Car­re­four. Ook in an­de­re ke­tens of in klei­ne­re zaken is dat niet het geval. ‘We ge­lo­ven er niet echt in’, ver­dui­de­lijkt Bap­tis­te Van Out­ry­ve, de woord­voer­der van Car­re­four. ‘De be­ta­ling vergt een stap meer dan als u met uw bank­kaart be­taalt. We vin­den dat draad­loos be­ta­len een tijd­winst moet op­le­ve­ren.’

Dat strookt met com­men­ta­ren van ge­brui­kers van de app. Om deze (maar ook an­de­re) apps te ge­brui­ken moet je in de win­kel ver­bin­ding heb­ben met het in­ter­net. Dat lukt niet al­tijd. Als u na even pro­be­ren als­nog uw bank­kaart moet zoe­ken, maakt u de klan­ten ach­ter u niet be­paald ge­luk­kig.

2. Ban­con­tact-func­tie geïnte­greerd in mo­bi­le ban­king-app

Vol­gens de ban­ken­fe­de­ra­tie Fe­bel­fin doen 3,2 mil­joen Bel­gen aan mo­biel ban­kie­ren. Maar niet alle mo­bi­le ban­king-apps bie­den de­zelf­de mo­ge­lijk­he­den. Vaak kunt u ermee uw saldo na­kij­ken of een over­schrij­ving doen, maar recht­streeks met de app be­ta­len lukt lang niet al­tijd.

Enkel de groot­ban­ken Belfius, BNP Pa­ri­bas For­tis met doch­ters Fin­tro en Hello Bank, ING and KBC/CBC in­te­greer­den de Ban­con­tact-func­ti­o­na­li­teit in hun mo­bi­le ban­king-apps.

De klei­ne­re ban­ken re­ke­nen erop dat hun klan­ten ge­noeg heb­ben aan de Ban­con­tact-app. Of zoals Isa­beau De Cleen van AXA het ver­woordt: ‘AXA ge­looft als aan­deel­hou­der van Ban­con­tact in de kracht van het merk en heeft er groot ver­trou­wen in. Voor ons is een in­te­gra­tie ervan geen nood­zaak.’

3. Con­tact­loos be­ta­len met uw smartpho­ne (nieuw)

Belfius gaat samen met Ban­con­tact nog een stap­je ver­der: het lan­ceert het con­tact­loos be­ta­len met uw smartpho­ne. U hoeft geen QR-co­de meer te scan­nen, u kunt ge­woon uw smartpho­ne tegen de ter­mi­nal hou­den.

Ui­ter­aard moe­ten de smartpho­ne en de be­taal­ter­mi­nal met el­kaar com­mu­ni­ce­ren. Ze moe­ten al­le­bei NFC-tech­no­lo­gie heb­ben – kort voor Near Field Com­mu­ni­ca­ti­on of ‘draad­lo­ze dicht­bij­com­mu­ni­ca­tie’. Die zit enkel in re­cen­te smartpho­nes, door­gaans in de duur­de­re exem­pla­ren. Als bij­ko­mend ob­sta­kel heb­ben de re­cen­te­re iP­ho­nes wel­is­waar NFC-tech­no­lo­gie, maar Apple maakt die niet toe­gan­ke­lijk voor toe­pas­sin­gen van an­de­ren. Dan blij­ven al­leen de be­te­re An­droid-smartpho­nes over.

Ook in ter­mi­nals is NFC niet al­tijd aan­we­zig. Er wordt ver­wacht dat tegen eind 2017 zowat alle ter­mi­nals ver­van­gen zijn, maar dat is niet zeker. Som­mi­ge han­de­laars wach­ten af.

Stel dat u een ge­schik­te smartpho­ne hebt, dan wordt bij een up­da­te van de mo­bi­le ban­king-app de func­tie ‘con­tact­loos be­ta­len’ toe­ge­voegd. ‘Ui­ter­aard ver­plich­ten we de klant niet de func­tie te ac­ti­ve­ren. Maar het zou jam­mer zijn het niet te pro­be­ren’, klinkt het bij Belfius. ‘De klant kan ach­ter­af de func­tie des­ac­ti­ve­ren als hij dat wenst.’

Is dat wel vei­lig? Of be­taalt u straks per on­ge­luk ie­mand an­ders’ re­ke­ning omdat de ter­mi­nal een sig­naal van uw smartpho­ne op­vangt? ‘We krij­gen die vraag vaak, maar we kun­nen klan­ten ge­rust­stel­len’, zegt Kim Van Es­broeck, CEO van Ban­con­tact. ‘Near be­te­kent echt heel dicht­bij, maxi­maal een paar cen­ti­me­ters. De an­ten­ne van de ter­mi­nal ‘luis­tert’ al­leen als een be­drag is in­ge­ge­ven en de cais­sière de op­dracht heeft ge­ge­ven te luis­te­ren. De be­ta­lin­gen zon­der pin­co­de zijn be­perkt: het kan enkel tot maxi­maal 20 of 25 euro. Als u in to­taal 50 euro zon­der pin-co­de hebt be­taald, of een aan­tal trans­ac­ties hebt ge­daan, moet u de vol­gen­de keer uw code geven. Con­tact­loos be­ta­len is in an­de­re lan­den al lang be­schik­baar en ik heb geen weet van frau­de­pro­ble­men.’

Belfius start in april met 5.000 in­ten­sie­ve ge­brui­kers. Klan­ten die erbij wil­len zijn, kun­nen zich in­schrij­ven. Vanaf mei volgt de uit­rol en ten laat­ste in juni kun­nen alle klan­ten van het draad­loos be­ta­len ge­bruik­ma­ken.

Na de zomer voegt Ban­con­tact con­tact­loos be­ta­len ook in zijn eigen app toe. Het laat het aan de ban­ken over of ze het in hun mo­bi­le ban­king-apps in­te­gre­ren.

4. Con­tact­loos be­ta­len met kaart

Een beet­je een bui­ten­been­tje, want het is geen app, maar ook met som­mi­ge bank­kaar­ten kunt u con­tact­loos be­ta­len. In plaats van ze in de ter­mi­nal te stop­pen, houdt u ze er ge­woon naast. Niet al­leen de kaart, maar ook de ter­mi­nal moet met de NFC-tech­no­lo­gie uit­ge­rust zijn.

Bank­kaar­ten waar­mee dat kan, zijn (nog) niet zo wijd­ver­spreid. KBC pakte er in mei 2015 als eer­ste mee uit voor zijn de­bet­kaar­ten. De kaar­ten heb­ben een logo met vier ra­dio­golf­jes. Ook ING heeft in­mid­dels de­bet­kaar­ten met NFC-tech­no­lo­gie. Het­zelf­de geldt voor de pre­paid cre­dit­cards van BNP Pa­ri­bas For­tis, de Car­re­four-Vi­sa-kaart bij Car­re­four, en som­mi­ge de­bet- en kre­diet­kaar­ten (Mas­ter­Card of Visa) van Be­o­bank.

Voor be­dra­gen onder 25 euro moet u de be­ta­ling niet met een pin­co­de be­ves­ti­gen. Snel­heid is dan ook het ar­gu­ment om con­tact­loos met de kaart te be­ta­len. Als u een maxi­mum van 50 euro met pin­lo­ze be­ta­lin­gen hebt be­reikt, wordt bij de vol­gen­de trans­ac­tie de pin­co­de ge­vraagd. Daar­na staat de tel­ler weer op nul. Ook geld af­ha­len met een pin­co­de zet de tel­ler op nul.

5. Se­qr-app

Belfius en Ban­con­tact lan­ce­ren con­tact­loos met de smartpho­ne be­ta­len als een pri­meur voor ons land, maar dat vraagt enige nu­an­ce­ring. Met de Se­qr-app is er al een va­ri­ant be­schik­baar in ons land. U kunt de app van het Zweed­se be­drijf Seam­less down­lo­a­den en kop­pe­len aan een bank­kaart van ge­lijk welke bank. Ze werkt ook met QR-co­des. En­ke­le maan­den ge­le­den werd daar de func­tie ‘tap&pay’ of con­tact­loos be­ta­len aan toe­ge­voegd, via NFC-tech­no­lo­gie.

Ge­brui­kers moe­ten voor het ge­bruik van de Se­qr-app een do­mi­ci­liëring­sop­dracht goed­keu­ren, waar­door het be­drijf pe­ri­o­diek bij de bank kan aan­klop­pen om de be­ta­ling uit te voe­ren. Bo­ven­dien werkt ze enkel op be­taal­ter­mi­nals die Mas­ter­Card aan­vaar­den. Dat geldt voor veel ter­mi­nals, maar niet voor al­le­maal. Col­ruyt kan Se­qr-be­ta­lin­gen met QR-co­de aan­vaar­den, maar werkt enkel met Ban­con­tact en niet met Mas­ter­Card. Belfius be­na­drukt dat zijn ver­sie op alle ter­mi­nals met NFC bruik­baar is en geen do­mi­ci­liëring vergt. Zo is het dus wel een nieu­wig­heid.

6. Pay­co­niq

Re­la­tief nieuw is Pay­co­niq. KBC en ING lan­ceer­den het en Belfius steunt het in­tus­sen. Met de app kun­nen han­de­laars zon­der ter­mi­nal mo­bie­le be­ta­lin­gen aan­vaar­den. Daar­door ont­ha­len klein­han­dels­za­ken zoals bak­kers, bloe­men­win­kels, brood­jes­za­ken en fri­tu­ren Pay­co­niq vrij en­thou­si­ast. Het is voor hen vaak te duur om een ter­mi­nal te kopen of te huren en het abon­ne­ment en de kos­ten per trans­ac­tie te be­ta­len. Dan is Pay­co­niq (6 cent per trans­ac­tie) een haal­baar­der al­ter­na­tief.

Zowat 18.000 han­dels­za­ken schre­ven zich al in. De han­de­laar moet klant zijn bij een deel­ne­men­de bank, voor de con­su­ment geldt die voor­waar­de niet. Voor klan­ten van KBC en ING kan de be­ta­ling af­ge­han­deld wor­den via hun mo­bi­le ban­king-toe­pas­sin­gen, voor an­de­ren moet het via een do­mi­ci­liëring.

Hoe werkt het? U down­lo­adt de app en kop­pelt die aan een (Eu­ro­pe­se) bank­re­ke­ning. U se­lec­teert de naam van de han­de­laar in de app, voegt het be­drag toe en be­ves­tigt uw be­ta­ling.

Pay­co­niq is nog niet be­schik­baar voor Win­dows Pho­nes. Op iP­ho­ne werkt het wel, al kan het nodig zijn even­tu­e­le niet door Apple er­ken­de apps van uw toe­stel te ver­wij­de­ren. De Pay­co­niq-app is er­kend, maar wei­gert dienst als er een vei­lig­heids­pro­bleem kan ont­staan via een an­de­re, niet-er­ken­de app.

7. Pay­Pal

Voor web­shop­pen is ook de app van Pay­Pal po­pu­lair. Daar­bij creëert u een Pay­Palac­count, die ver­bon­den is met uw mail­adres en ver­gren­deld is met een pas­woord. U ver­bindt die een­ma­lig met een bank­re­ke­ning. Eens dat ge­beurd is, hoeft u bij het af­re­ke­nen van een aan­koop niet tel­kens uw kaart­ge­ge­vens in te tik­ken, laat staan een kaart­le­zer te zoe­ken. U vraagt de be­taal­mo­du­le een QR-co­de op uw scherm te maken, scant die en iden­ti­fi­ceert u met uw Pay­Pal-ac­count en het wacht­woord.

Zoals bij de an­de­re toe­pas­sin­gen be­taalt de ver­ko­per voor de trans­ac­tie, voor de koper is het ge­bruik gra­tis voor aan­ko­pen. Maar als u de Pay­Pal-app ge­bruikt voor over­schrij­vin­gen naar vrien­den of naar het bui­ten­land, of als u via de app ge­bruik­maakt van een cre­dit­card, zijn de kos­ten wel wat hoger.

RACQUET, E. Be­taal­apps vech­ten om een plaats­je op uw smartpho­ne. De Tijd, 2017-02-25, 33.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers