mens en samenleving logo

Vrij­han­del in tij­den van volks­woe­de

Hoe moet het ver­der met de in­ter­na­ti­o­na­le han­del in tij­den van pro­test? Wees eer­lij­ker over de na­de­len, zeg­gen eco­no­men, zodat ook de voor­de­len ge­loof­waar­di­ger wor­den.

Moe­ten we de Waal­se op­stand tegen het Eu­ro­pees-Ca­na­de­se vrij­han­dels­ak­koord CETA voor­al zien als een po­li­tie­ke stunt van de PS? Of is dit de eer­ste scher­mut­se­ling van wat een lang en hard ge­vecht wordt tegen alles wat naar in­ter­na­ti­o­na­le han­del en mul­ti­na­ti­o­nals ruikt?

Het is niet het eer­ste pro­test. In de jaren 90 trok­ken an­tiglo­ba­lis­ten door de stra­ten van me­ni­ge Eu­ro­pe­se hoofd­stad, waar­bij rui­ten sneu­vel­den. Na de fi­nan­ciële cri­sis was er het kort­ston­di­ge ‘mo­ment de gloi­re’ van Oc­cu­py Wall Street. Vijf jaar ge­le­den stem­de het Eu­ro­pees Par­le­ment het AC­TA-ver­drag weg, waar­in in­ter­na­ti­o­na­le af­spra­ken over in­tel­lec­tu­e­le ei­gen­dom waren ge­maakt. Er waren ook al an­de­re te­ke­nen, zoals het suc­ces van de Fran­se eco­noom Tho­mas Pi­ket­ty, die stelt dat het (in­ter­na­ti­o­na­le) ka­pi­taal de on­ge­lijk­heid voedt.

Fei­te­lijk heeft in­ter­na­ti­o­na­le han­del po­li­tiek al­tijd moei­lijk ge­le­gen. In 1996 al wees een on­der­zoek van Har­vard en The Was­hing­ton Post al op het im­men­se ver­schil in de visie op glo­ba­li­se­ring tus­sen eco­no­men en het brede pu­bliek. Op de vraag waar­om het niet beter gaat met de eco­no­mie ant­woord­de 68,00 % van de ‘ge­wo­ne men­sen’ dat be­drij­ven te veel jobs naar het bui­ten­land ver­hui­zen. Slechts 2,00 % van de eco­no­men ging met die stel­ling ak­koord. Een nipte helft van het brede pu­bliek vond dat han­dels­ak­koor­den de eco­no­mie beter maken, ter­wijl negen op de tien eco­no­men die me­ning deel­den. ‘Als je geen ju­ri­disch ex­pert bent, zijn han­dels­ak­koor­den ook moei­lijk te door­gron­den’, zegt Peter Van­den Houte, hoofd­econoom van ING België. ‘Dat leidt niet al­leen bij ul­tra­links maar ook bij de mid­den­veld­or­ga­ni­sa­ties tot wilde ver­ha­len.’

Toch be­le­ven we wel de­ge­lijk een tijd­perk waar­in in­ter­na­ti­o­na­le han­del meer dan vroe­ger onder vuur ligt. Voor het eerst in 15 jaar dreigt de in­ter­na­ti­o­na­le han­del in 2016 tra­ger te groei­en dan de we­reld­eco­no­mie zelf. ‘De dra­ma­ti­sche ver­tra­ging van de han­dels­groei is ern­stig en is een wa­ke-up­call’, zei Ro­ber­to Aze­ve­do, de di­rec­teur-ge­ne­raal van de We­reld­han­dels­or­ga­ni­sa­tie vo­ri­ge maand. ‘Ze is voor­al zorg­wek­kend in de con­text van het groei­en­de an­tiglo­ba­lis­me. We moe­ten er­over waken dat dit ge­voel ons niet leidt naar ver­keerd be­leid dat de si­tu­a­tie nog veel erger maakt.’

Een twee­de reden waar­om we een apart tijd­perk voor de in­ter­na­ti­o­na­le han­del be­le­ven, is dat het niet meer al­leen gaat over het schrap­pen van dou­a­ne­ta­rie­ven. Ver­dra­gen kun­nen nu bij­voor­beeld ook af­spra­ken tus­sen de EU en Ca­na­da be­vat­ten over de re­gu­le­ring van de zelf­rij­den­de auto, zodat dub­be­le in­spec­ties ver­me­den wor­den. Ze gaan ook over in­tel­lec­tu­e­le ei­gen­dom. Mag een Ca­na­dees be­drijf het ‘merk’ Cham­pag­ne in Ca­na­da re­gi­stre­ren en ver­vol­gens cham­pag­ne­ma­kers uit Reims ver­bie­den in Ca­na­da de naam ‘cham­pag­ne’ te clai­men? Ook daar­over bevat CETA af­spra­ken.

De vraag wordt dus hoe over­he­den – en de Eu­ro­pe­se Unie in het bij­zon­der – moe­ten om­gaan met het luide pro­test tegen in­ter­na­ti­o­na­le han­del. Het doet er toe. Er lig­gen al on­der­han­del­de han­dels­ver­dra­gen tus­sen de EU en 31 lan­den te wach­ten op een par­le­men­tair groen licht. Bo­ven­dien lopen bij de EU nog ge­sprek­ken over nieu­we ver­dra­gen met 38 lan­den, met als uit­schie­ter de TTIP-ge­sprek­ken met de Ver­e­nig­de Sta­ten. Het is TTIP dat alles ver­an­der­de, zeg­gen me­de­wer­kers van de Eu­ro­pe­se Com­mis­sie. Ook voor TTIP in­for­meer­de de Com­mis­sie de pers en het pu­bliek over han­dels­ver­dra­gen, maar bijna nie­mand kwam luis­te­ren.

Nu luis­tert ie­der­een. En niet ie­der­een is blij met wat hij hoort. Dus stelt zich de vraag hoe het nu ver­der moet. Stre­ven we het ver­keer­de doel na door han­dels­ak­koor­den te wil­len slui­ten? ‘Vrij­han­dels­ak­koor­den zijn de groot­ste vorm van ontwikkelings­samen­werking die er ooit is ge­weest’, zegt Eco­no­po­lis-eco­noom Geert Noels. ‘Ze heb­ben van China het land ge­maakt dat het nu is.’ Ook cri­ti­ci van het hui­di­ge han­dels­be­leid – zoals de Har­vard-eco­no­men Larry Sum­mers en Dani Ro­drik – stip­pen aan dat in­ter­na­ti­o­na­le han­del eco­no­misch zin­vol blijft. ‘De gren­zen slui­ten voor bui­ten­land­se pro­duc­ten of werk­ne­mers is de ver­keer­de op­los­sing’, zegt ook de eco­noom Peter De Key­zer.

Het groot­ste, vaak on­der­be­lich­te, voor­deel van in­ter­na­ti­o­na­le han­del is dat er meer spe­ci­a­li­sa­tie mo­ge­lijk wordt en dat pro­duc­ten zo goed­ko­per wor­den. ‘Men­sen gaan naar de win­kel en kopen er zak­ken vol glo­ba­li­se­ring’, zei voor­ma­lig Al­ca­tel-Lu­cent CEO-Ben Ver­waay­en ooit, ‘en ver­vol­gens komen ze met die zak­ken thuis en zeg­gen tegen hun over­heid: be­scherm mij hier­te­gen.’

‘Kijk naar die be­to­gin­gen tegen glo­ba­li­se­ring’, zegt Van­den Houte. ‘Velen staan er te com­mu­ni­ce­ren met een iP­ho­ne. Dat pro­duct is het sum­mum van glo­ba­li­se­ring. De on­der­de­len wor­den in 30 lan­den ge­maakt om dan in el­kaar te wor­den gezet in China.’

Toch zal het niet vol­staan har­der te ha­me­ren op de voor­de­len van in­ter­na­ti­o­na­le han­del om meer steun te krij­gen. ‘Men heeft al­tijd ge­daan alsof zo’n vrij­han­dels­ak­koor­den al­leen maar po­si­tief zijn’, zegt Noels. ‘Daar moe­ten we mee stop­pen. Hoe meer je blijft ver­de­di­gen dat het alléén maar po­si­tief is, hoe on­ge­loof­waar­di­ger het wordt. Ook Ro­drik zit op die lijn. In een blog over het Waals pro­test schreef hij deze week dat Wal­lo­nië ei­gen­lijk geen en­ke­le goede in­hou­de­lij­ke reden had om tegen CETA te zijn, maar dat er iets gro­ters en bre­ders aan de hand is. De voor­de­len van vrij­han­del zijn te lang over­dre­ven, en de na­de­len te lang on­der­be­licht.

Sum­mers, voor­ma­lig VS-mi­nis­ter van Fi­nan­ciën, is ak­koord. Hij zegt dat de Ame­ri­kaan­se eco­no­mie zo goed als zeker voor­deel heeft ge­haald uit NAFTA – een vrij­han­dels­ak­koord voor het Noord-Ame­ri­kaan­se con­ti­nent – maar dat on­weer­leg­baar ex­tra­va­gan­te voor­de­len he­laas niet zicht­baar zijn.

Koop de ver­lie­zers om

Ro­drik legt uit dat de groep men­sen die na­deel on­der­vindt van in­ter­na­ti­o­na­le han­del al bij al klein is, maar dat die groep men­sen wel in één dorp of stad kan wonen en dat de im­pact voor die ge­meen­schap wel de­ge­lijk groot kan zijn. Hij ver­tolkt daar­mee wat de Frans­man Pas­cal Lamy in zijn mees­te toe­spra­ken ver­tel­de toen hij tus­sen 2005 en 2013 de We­reld­han­dels­or­ga­ni­sa­tie leid­de: in­ter­na­ti­o­na­le han­del is per saldo een goede zaak voor de we­reld, ‘maar niet voor ie­de­re mens op ieder mo­ment op ie­de­re plek’. Die men­sen moe­ten steun krij­gen van hun lo­ka­le over­heid. ‘Glo­ba­li­se­ring ver­hoogt de wel­vaart’, vat Van­den Houte samen, ‘maar je moet de ver­lie­zers om­ko­pen. Je moet hen per­spec­tief geven.’

Net daar loopt het moei­lijk. ‘De jobs die ver­trek­ken zijn weg en komen niet meer terug. Je moet die men­sen om­scho­len en naar laag­drem­pe­li­ge nieu­we jobs lei­den’, zegt De Key­zer. ‘Die heb­ben we te wei­nig. Als je laag ge­schoold bent in België, ben je werk­loos.’

‘Net op het mo­ment dat de glo­ba­li­se­ring heel in­tens werd’, zegt Paul De Grau­we, hoog­le­raar aan de Lon­don School of Eco­no­mics, ‘is een eco­no­misch model op­ge­legd van struc­tu­re­le her­vor­min­gen en be­zui­ni­gin­gen. Daar­door wer­den de ver­lie­zers van de glo­ba­li­se­ring nog eens extra ge­trof­fen. Daar­om ver­baast het me niet dat er zo veel vij­an­den van glo­ba­li­se­ring zijn.’

Toch is het niet mak­ke­lijk. De Eu­ro­pe­se Unie heeft een ‘glo­ba­li­se­rings­fonds’, voor wie de klap­pen van de in­ter­na­ti­o­na­le eco­no­mie moet in­cas­se­ren. De oud-werk­ne­mers van Ford Genk kre­gen uit dat fonds 6,3 mil­joen euro. Vol­gens Sum­mers zijn der­ge­lij­ke ini­ti­a­tie­ven nodig, maar vol­staan ze niet om het sen­ti­ment tegen han­del te keren. Hij merkt op dat onder het pre­si­dent­schap van Barack Obama de Ame­ri­ka­nen meer recht kre­gen op ge­zond­heids­zorg, er meer steun­pro­gram­ma’s voor armen kwa­men én dat de werk­loos­heid onder 5,00 % zakte. ‘Toch werd han­del min­der po­pu­lair’, schreef hij in een opi­nie in The Was­hing­ton Post. Het is niet dat zo’n be­leid niet werkt, con­clu­deert hij. Het is eer­der zo dat het niet vol­staat.

Sche­pen en con­tai­ners

Een laat­ste na­deel van in­ter­na­ti­o­na­le han­del is mi­li­eu­scha­de. ‘Daar zit toch iets se­ri­eus scheef’, zegt De Grau­we. ‘Vrij­han­del en glo­ba­li­se­ring be­te­ke­nen meer spe­ci­a­li­sa­tie. Dat be­te­kent ook meer trans­port en meer ver­vui­ling. Als we goe­de­ren van de ene kant van de aarde naar de an­de­re kant ver­sche­pen, re­ke­nen we die kos­ten niet aan. Dat pro­bleem moe­ten we toch drin­gend aan­pak­ken voor­al­eer we blin­de­lings door­gaan met nieu­we vrij­han­dels­ak­koor­den.’

Net daar­om is het wei­nig ge­loof­waar­dig dat het pro­test tegen het Ca­na­de­se han­dels­ver­drag uit Wal­lo­nië kwam, zegt Noels. ‘Ze kreu­nen niet onder de han­del van mul­ti­na­ti­o­nals en ze heb­ben geen last van con­ges­tie en con­tai­ners. Ik vind het een pa­ra­dox dat het pro­test van daar komt. Ten­zij de reden is dat ze toch wei­nig te ver­lie­zen heb­ben door zich te pro­fi­le­ren.’ Of hoe in­ter­na­ti­o­na­le han­del cru­ci­aal blijft, maar het ge­vecht om hem te ver­de­di­gen hard zal blij­ven.

HAECK, B. Vrij­han­del in tij­den van volks­woe­de. De Tijd, 2016-10-29, 13.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers