Tegen eind dit jaar verdwijnt de merknaam van de mobiele operator Mobistar na 20 jaar uit het straatbeeld. Straks opereert het Belgische filiaal van de Franse operator Orange onder de naam van de moedergroep.
De kogel is eindelijk door de kerk. Na 20 jaar verdwijnt de merknaam Mobistar. De Belgische dochter van de Franse telecomgroep Orange (het vroegere France Télécom) neemt tegen eind dit jaar de naam van haar moeder over.
Die aankondiging komt niet echt als een verrassing. Orange-topman Stéphane Richard gaf in september al aan dat Mobistar herdoopt zou worden. Mobistar-voorzitter Jan Steyaert hield toen nog de boot af . Hij hield het bij de mededeling dat een eventuele rebranding werd onderzocht.
In het verleden is die oefening al meermaals gemaakt, maar telkens was de conclusie dat de merkwaarde van Mobistar in België nog te groot was om afscheid van de naam te nemen.
Ditmaal dus niet. Voor het einde van dit jaar zal ‘Mobistar’ uit het straatbeeld verdwijnen. ‘De merknaamwijziging zal het bedrijf de kans geven zijn transformatie te dynamiseren en zijn strategische groei te ondersteunen, door middel van het aanbieden van nieuwe diensten aan consumenten en bedrijven. De introductie van het merk Orange zal Mobistar toelaten om zijn positie op de Belgische markt te versterken, niet alleen als een mobiele, maar ook als aanbieder van televisie en internet’, verklaarde Mobistar gisteren.
De rebranding kost volgens CEO Jean-Marc Harion minder dan 20 miljoen euro. De Belgische operator gaat ook de banden met zijn Franse moeder (die 53% van de aandelen van het bedrijf bezit) sterker aanhalen. Hij kan op die manier ook profiteren van de technische kennis van het zoveel grotere Orange. Die expertise kan Mobistar al meteen gebruiken voor de lancering, voor eind maart, van zijn aanbod van digitale televisie via de kabel van Telenet en de Waalse kabelmaatschappij VOO. Orange biedt zijn klanten al jaren tv aan.
Dat wil niet zeggen dat Orange de minderheidsaandeelhouders van Mobistar gaat uitkopen. In het verleden werd daar meermaals over gespeculeerd. Maar ook nu toont Orange zich tevreden met 53 procent van het kapitaal.
Met de rebranding komt Orange na 14 jaar terug in het Belgische straatbeeld. Tot 2002 was dat immers de merknaam van de Mobistar-concurrent BASE.
Een terugblik: de telecomreus Hutchison Telecommunications International lanceerde de mobiele operator Orange in 1994 in het VK. In 1999 viel de Britse operator samen met het Nederlandse KPN de Belgische markt aan om naast Belgacom en Mobistar de derde telecomaanbieder te worden. Dat gebeurde onder de naam KPN Orange.
Twee jaar later telde France Télécom 40 miljard euro neer voor Orange dat ondertussen 6 miljoen abonnees telde in meerdere landen, waaronder ons land. Waarna de Fransen de 50 procent in KPN Orange aan KPN verkochten. De Nederlanders herdoopten KPN Orange in 2002 dan om in BASE.
Orange is dus terug. BASE, daarentegen, zal op termijn hoogstwaarschijnlijk verdwijnen nu Telenet de mobiele operator mag overnemen van de Europese Commissie.