Vaarwel Mobistar, welkom Orange

Tegen eind dit jaar ver­dwijnt de merk­naam van de mo­bie­le ope­ra­tor Mo­bis­tar na 20 jaar uit het straat­beeld. Straks ope­reert het Bel­gi­sche fi­li­aal van de Fran­se ope­ra­tor Oran­ge onder de naam van de moe­der­groep.

De kogel is ein­de­lijk door de kerk. Na 20 jaar ver­dwijnt de merk­naam Mo­bis­tar. De Bel­gi­sche doch­ter van de Fran­se te­le­com­groep Oran­ge (het vroe­ge­re Fran­ce Télécom) neemt tegen eind dit jaar de naam van haar moe­der over.

Die aan­kon­di­ging komt niet echt als een ver­ras­sing. Oran­ge-top­man Stéphane Ri­chard gaf in sep­tem­ber al aan dat Mo­bis­tar her­doopt zou wor­den. Mo­bis­tar-voor­zit­ter Jan Steyaert hield toen nog de boot af . Hij hield het bij de me­de­de­ling dat een even­tu­e­le re­bran­ding werd on­der­zocht.

In het ver­le­den is die oe­fe­ning al meer­maals ge­maakt, maar tel­kens was de con­clu­sie dat de merk­waar­de van Mo­bis­tar in België nog te groot was om af­scheid van de naam te nemen.

Dit­maal dus niet. Voor het einde van dit jaar zal ‘Mo­bis­tar’ uit het straat­beeld ver­dwij­nen. ‘De merk­naam­wij­zi­ging zal het be­drijf de kans geven zijn trans­for­ma­tie te dy­na­mi­se­ren en zijn stra­te­gi­sche groei te on­der­steu­nen, door mid­del van het aan­bie­den van nieu­we dien­sten aan con­su­men­ten en be­drij­ven. De in­tro­duc­tie van het merk Oran­ge zal Mo­bis­tar toe­la­ten om zijn po­si­tie op de Bel­gi­sche markt te ver­ster­ken, niet al­leen als een mo­bie­le, maar ook als aan­bie­der van te­le­vi­sie en in­ter­net’, ver­klaar­de Mo­bis­tar gis­te­ren.

De re­bran­ding kost vol­gens CEO Jean-Marc Ha­ri­on min­der dan 20 mil­joen euro. De Bel­gi­sche ope­ra­tor gaat ook de ban­den met zijn Fran­se moe­der (die 53% van de aan­de­len van het be­drijf bezit) ster­ker aan­ha­len. Hij kan op die ma­nier ook pro­fi­te­ren van de tech­ni­sche ken­nis van het zo­veel gro­te­re Oran­ge. Die ex­per­ti­se kan Mo­bis­tar al met­een ge­brui­ken voor de lan­ce­ring, voor eind maart, van zijn aan­bod van di­gi­ta­le te­le­vi­sie via de kabel van Te­le­net en de Waal­se ka­bel­maat­schap­pij VOO. Oran­ge biedt zijn klan­ten al jaren tv aan.

Dat wil niet zeg­gen dat Oran­ge de min­der­heids­aan­deel­hou­ders van Mo­bis­tar gaat uit­ko­pen. In het ver­le­den werd daar meer­maals over ge­spe­cu­leerd. Maar ook nu toont Oran­ge zich te­vre­den met 53 pro­cent van het ka­pi­taal.

Met de re­bran­ding komt Oran­ge na 14 jaar terug in het Bel­gi­sche straat­beeld. Tot 2002 was dat im­mers de merk­naam van de Mo­bis­tar-con­cur­rent BASE.

Een te­rug­blik: de te­le­com­reus Hut­chi­son Te­le­com­mu­ni­ca­ti­ons In­ter­na­ti­o­nal lan­ceer­de de mo­bie­le ope­ra­tor Oran­ge in 1994 in het VK. In 1999 viel de Brit­se ope­ra­tor samen met het Ne­der­land­se KPN de Bel­gi­sche markt aan om naast Belga­com en Mo­bis­tar de derde te­le­co­maan­bie­der te wor­den. Dat ge­beur­de onder de naam KPN Oran­ge.

Twee jaar later telde Fran­ce Télécom 40 mil­jard euro neer voor Oran­ge dat on­der­tus­sen 6 mil­joen abon­nees telde in meer­de­re lan­den, waar­on­der ons land. Waar­na de Fran­sen de 50 pro­cent in KPN Oran­ge aan KPN ver­koch­ten. De Ne­der­lan­ders her­doop­ten KPN Oran­ge in 2002 dan om in BASE.

Oran­ge is dus terug. BASE, daar­en­te­gen, zal op ter­mijn hoogst­waar­schijn­lijk ver­dwij­nen nu Te­le­net de mo­bie­le ope­ra­tor mag over­ne­men van de Eu­ro­pe­se Com­mis­sie.

ROUSSEAU, S. Vaarwel Mobistar, welkom Orange. De Tijd, 2016-02-05, 4.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo