Er zit steeds meer van Solvay in smartphones, wagens en vliegtuigen. Dat die steeds lichter moeten worden, is een zegen voor het chemiebedrijf. CEO Jean-Pierre Clamadieu vreest de toekomst dan ook niet.
Solvay’s CEO Jean-Pierre Clamadieu blijft opvallend optimistisch, ondanks de lage olieprijs, de crisis in de grondstoffensector, de hevige concurrentie en het feit dat zijn bedrijf net een miljardenovername in de Verenigde Staten achter de rug heeft. Een overname die Solvay doet belanden in de zo goed als nieuwe wereld van de aeronautica en de ruimtevaart.
Solvay kon gisteren uitpakken met een omzetgroei van 3,60 % voor het voorbije jaar en een stijging van de winst in de lijn van de verwachtingen. Clamadieu koppelde aan de goede cijfers ambitieuze vooruitzichten. Voor dit jaar gaat hij uit van een toename van de bedrijfswinst vóór afschrijvingen, van net geen 10,00 %. ‘High single digit growth’, zegt de Franse topman. ‘Ik heb er jammer genoeg geen beter woord voor gevonden.’
De meeste chemiebedrijven klagen, terwijl u enthousiast bent over de toekomst. Hoe kan dat?
Jean-Pierre Clamadieu: ‘We zijn perfect mee met de grote tendenzen van het moment. ‘Smart devices’, elektrische wagens en de vraag naar steeds lichtere materialen. Onder meer in vliegtuigen. We hebben een portefeuille die goed kan inspelen op die trends waardoor we kunnen blijven groeien.’
In het laatste kwartaal van 2015 zat het wel wat tegen in de ‘smart devices’.
Clamadieu: ‘De vraag naar smartphones is in het jongste kwartaal gedaald, waardoor de producenten met een te grote stock zaten. Ze hebben dus niet meer bijbesteld. Maar er komt een golf van nieuwe toestellen aan, waardoor we opnieuw hogere volumes zullen halen. Zeker omdat er steeds meer producten van Solvay in een smartphone zitten. Ons marktaandeel groeit dus nog.’
Hebt u al bestellingen op zak?
Clamadieu: ‘Ik moet voorzichtig zijn met wat ik zeg, want er zijn geen honderd producenten van smartphones. Onze klanten hebben niet graag dat we spreken in hun plaats. Maar de sector speelt heel kort op de bal. We moeten bijzonder snel leveren. En nu staan we opnieuw helemaal klaar, met nieuwe onderdelen.’
Solvay kocht zopas het Amerikaanse Cytec. Hoe verloopt de overname?
Clamadieu: ‘Veel sneller dan gedacht. We gaan letterlijk door de geluidsmuur! (Cytec is actief in de ruimtevaart, red.) In 2015 hadden we amper in een maand tijd al 20 miljoen euro besparingen gerealiseerd. Overigens gaan we nu uit van minstens 100 miljoen euro aan synergie, terwijl we eerst dachten op 80 miljoen euro te stranden.’
Solvay voert ook eigen uitmuntendheidsprogramma’s door. Blijft u daar bij 800 miljoen euro besparingen tegen einde 2016?
Clamadieu: ‘Ja, 800 miljoen euro in twee jaar tijd. Maar we gaan vanaf 2017 een nieuw programma opstarten, om nog verder te besparen. We hebben nu de eenvoudige zaken aangepakt. Vanaf 2017 zullen we nog verder graven.’
Is de VS het beloofde land dankzij de overname van Cytec?
Clamadieu: ‘Azië is nog steeds onze belangrijkste groeiregio, vooral China, ondanks de negatieve economische voorspellingen. En dan de VS. Cytec maakt het mogelijk de matige groei in Europa te compenseren.’