Albert Heijn en Delhaize moeten winkels verkopen

In het kader van de geplande fusie tussen Ahold en Delhaize vraagt de Belgische mededingingsautoriteit dat beiden winkels verkopen. Bij Ahold zou het om acht winkels gaan. Bij Delhaize gaat het om ‘een klein aantal’ AD Delhaizes. Dat wordt bevestigd aan onze krant.

In een voorlopige conclusie ziet de mededingingsautoriteit competitiviteitsbezwaren in een aantal regio’s in Vlaanderen. Delhaize en Ahold zouden er samen te sterk aanwezig zijn. Dus zouden er winkels moeten verkocht worden, aldus het ontwerpakkoord van de mededinging.

De twee bedrijven hebben zelf een voorstel gedaan om te beantwoorden aan de bezwaren van de concurrentie-autoriteit. Die wil dat de keuze voor de klant niet wordt beperkt.

Albert Heijn

Bij Albert Heijn worden acht winkels afgestoten. Volgens de vakbonden gaat het om de winkels Antwerpen-Kiel, Antwerpen-Groenplaats, Oudenaarde, Lokeren, Leuven, Boortmeerbeek, Turnhout en Gent-Overpoort. De filialen zijn goed voor 400 banen. De liberale vakbond hoopt dat de werknemers aan de slag kunnen bij nieuw te openen Albert Heijn-winkels.

Ahold-woordvoerder Tim van der Zanden wil zich nog niet uitspreken over het aantal winkels. ‘Het gaat om een voorlopig ontwerp, in maart volgt een definitief besluit’, bevestigt de Ahold-zegsman. Vandaag telt Albert Heijn 38 winkels die open zijn in Vlaanderen.

Delhaize

Wat Delhaize betreft, gaat het om ‘een klein aantal’ franchisenemers, dus AD Delhaizes, die door zelfstandigen worden uitgebaat.

Alle winkels zijn op de hoogte van het ontwerpakkoord. Op 14 maart zou een definitieve beslissing van de mededinging volgen.

In de zomer van vorig jaar kondigden Ahold en Delhaize hun fusieplannen aan. Het nieuwe bedrijf zal Ahold Delhaize heten en wereldwijd 6.500 winkels tellen.

Albert Heijn en Delhaize moeten winkels verkopen. www.standaard.be, 2016-02-22. Geraadpleegd op 2016-02-22 via www.standaard.be
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo