Spelregels rond aankondiging kortingen nog versoepeld

Sinds 9 november 2015 gelden er nog minder regels rond de aankondiging van zgn. prijsverminderingen.
Het zgn. Wetboek Economisch Recht werd onlangs aangepast (wet van 26.10.2015, BS 30.10.2015) . Concreet werden er nl. een aantal strikte regels geschrapt waardoor het opzetten van commerciële acties voor particulieren, lees: consumenten, versoepeld is.

Kortingen

  • Het is niet meer nodig om als referentieprijs waarop je dekorting toepast, de laagste prijs in de maand voordien te nemen.
  • Een commerciële actie met kortingen hoeft voortaan ook niet meer beperkt te blijven tot één maand en minstens één volle dag te duren.
  • Je bent niet meer verplicht om de aanvangsdatum van de actie in de publiciteit te blijven vermelden.

    Trouwens, waren je acties voordien gericht op professionals, dan waren die beperkingen sowieso al niet van toepassing.

 

De meeste commerciële acties kunnen

  • De duur van de actie doet er niet toe. Je bepaalt inderdaad vrij hoelang je een actie laat duren, die hoeft niet beperkt te blijven tot één maand. Je mag een actie ook verlengen.
  • Hoeveelheidskortingen mag je zonder meer toekennen op het totaal van de aankopen over een gans jaar.
  • Je bent niet verplicht om de aangekondigde korting toe te passen op de prijzen die je zelf hanteert. Je mag verwijzen naar bv. de adviesverkoopprijzen van de fabrikant of importeur.

Wat is niet toegelaten?

  • Als je uitpakt met soldenprijzen dan mag dat echter wel alleen tijdens de eigenlijke soldenperiode, in januari en in juli dus. In de aankondiging van acties buiten die twee maanden, mag u de term ‘solden’ dus niet gebruiken.
  • Verkopen met verlies. Dat mocht al niet en dat blijft dus zo. Je mag dus als handelaar geen producten verkopen tegen een prijs die lager ligt dan je aankoopprijs.
  • Je mag je klant niet misleiden. Dat is inderdaad een tweede verbod dat nog speelt. Dat wil niet zeggen dat je 100% transparant moet zijn in je prijszetting en het toegepaste kortingsysteem. Het mag alleen niet van die aard zijn dat je bewust de zaken verkeerd voorstelt. Het kan bijvoorbeeld niet door de beugel dat je laat uitschijnen dat je korting geeft, terwijl je in feite net de prijs verhoogd hebt.

Wanneer mag je wel met verlies verkopen?

  • Ben je fabrikant of dienstverrichter dan kun je volgens de letter van de wet niet met verlies verkopen omdat je het product of de dienst die je levert, niet zelf hebt aangekocht. Strikt genomen is er zelfs geen probleem als je verkoopt onder de productiekost.
  • Stel je als handelaar ‘bundels’ of ‘pakketten’ samen, waarbij je verschillende producten samen aanbiedt, dan mag bij zo’n gezamenlijk aanbod of zgn. koppelverkoop wél een of meerdere producten in dat pakket met verlies verkopen.

Bron: www.ondernemingsdatabank.be

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo