Belgische toplui verwachten sterke disruptie

Bedrijfsleiders uit de Benelux verwachten meer dan hun collega’s wereldwijd dat nieuwe bedrijfsmodellen à la Uber de concurrentie zullen aanscherpen. Ze mikken ook meer op partnerships om de confrontatie aan te gaan.

IBM peilde wereldwijd bij 5.200 topmanagers uit zeventig landen naar hoe ze zich voorbereiden op de ‘Uberisering van de economie’: de komst van nieuwe spelers die niemand ziet aankomen en die met alternatieve zakenmodellen gevestigde waarden uitdagen. De alternatieve taxidienst Uber, die wereldwijd de taxisector op zijn kop zet, is daar het bekendste voorbeeld van.

Opvallend is dat het bewustzijn dat de concurrentie van overal kan komen bij de 170 ondervraagde Benelux-bedrijven (waarbij 77 Belgen) groter is dan bij bedrijfsleiders elders in de wereld.

Niet minder dan twee op de drie van de bedrijven uit de Benelux verwacht dat in de komende drie tot vijf jaar de concurrentie uit andere sectoren zal komen. In de wereldenquête is dat ongeveer één bedrijfsleider op de twee. Meteen verwachten ze ook dat de convergentie tussen de sectoren de komende drie tot vijf jaar een belangrijke impact zal hebben. Ze kijken dan ook meer dan anderen naar aansluitende industrieën.

Snelle wijzigingen

De bedrijfsleiders uit de Benelux verwachten nog meer dan andere bedrijfsleiders (91,00 % tegenover 81,00 %) snelle wijzigingen in het ondernemerslandschap richting digitalisering. Dat leidt meteen ook tot een bekommernis inzake de beveiling van die digitale bedrijfsmodellen. 62,00 % of bijna twee op de drie van de Benelux-bedrijfsleiders zijn beducht voor cyber-risico’s. Wereldwijd is dat maar 46,00 %. Men is in deze contreien ook veel bezorgder voor reputatieschade (55,00 % tegenover 36,00 %).

Om zich voor te bereiden op die versnelde digitale omslag mikt het lokale bedrijfsleven meer op samenwerking met externe partijen dan elders in de wereld. In de newspeak heet dat uitbouw van een ‘ecosysteem’. Drie op de vier ondervraagde Benelux-bedrijfsleiders zijn van plan hun netwerk van partners uit te breiden.

Het bewustzijn dat technologie een bepalende factor wordt, is meer uitgesproken dan elders in de wereld. ‘Ze willen weg van de norm. De Belgische bedrijfsleiders willen niet alleen een beter product, maar ook het juiste businessmodel. 80,00 % experimenteert met nieuwe zakenmodellen’, zegt Joan Van Loon, Belux Enterprise Business Unit Leader bij IBM.

Opvallend is dat volgens IBM de Belgische resultaten niet afwijken van de Benelux-resultaten. ‘Het bewustzijn bij de Belgen dat het competitieve spel zal wijzigen, is er meer dan elders. Dat wil daarom nog niet zeggen dat men zich organisatorisch en zakelijk ook beter weet te wapenen’, zegt Van Loon. Veel bedrijfsleiders hebben moeite om de volgende fase te zien. Wat nu? Hoe moet het nu verder? De ontwikkelingen gebeuren zo snel dat zodra ze zichtbaar zijn, je te laat bent om nog adequaat te reageren.’

Dat technologie een factor wordt in de opschudding van de zakenmodellen, daar zijn Belgen en Benelux-spelers zich sterk van bewust. Ze zien evenwel net als andere bedrijfsleiders relatief courante technologieën zoals Internet of Things (geconnecteerde voorwerpen), de cloud en mobile als revoluties die de komende drie tot vijf jaar hun stempel zullen drukken. Cognitieve technologieën (zelflerende technologie gebaseerd op artificiële intelligentie) schatten ze minder belangrijk in.

Ook de manier waarop ze proberen te anticiperen op de veranderingen is conventioneel. Brainstorming (89,00 %) is het populairst, terwijl minder dan de helft inzichten verwerft op basis van de feedback van klanten.

Toortsdragers

Uit de enquête blijkt dat bedrijfsleiders een aantal bedrijven aanstippen als succesvol en innovatief. Ze worden omschreven als ‘toortsdragers’: bedrijfsleiders die vooroplopen. Typisch voor die bedrijven is dat ze ver staan in het ontwikkelen van het nieuw ecosysteem en vooral gericht zijn op het beter bedienen van hun klanten.

‘Be first or be best’, is het advies van Van Loon. Maar dat zal niet steeds mogelijk zijn. In de e-commerce bijvoorbeeld heeft België een probleem. ‘Probeer een ander spel te spelen. Mik op nieuwe dingen’, zegt Van Loon. Belgische bedrijfsleiders hebben nog niet bewezen grote strategen te zijn. ‘Het is niet omdat het inzicht er is dat de wereld verandert, dat men zich goed aanpast. De Belgen beseffen al zes jaar meer dan anderen dat technologie een bepalende factor wordt, maar in de toepassing staan ze niet verder dan anderen.’

DENDOOVEN, P. Belgische toplui verwachten sterke disruptie. De Standaard, 2015-11-30, 21.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo