Alles voor de e-klant, de klok rond

E-commerce is hot. Dit jaar kopen ruim 6 miljoen Belgen voor 7 miljard euro artikelen online, dat is 20,00 %  meer dan vorig jaar. Webshops en koerierdiensten leveren een race tegen de klok om 220.000 pakjes per dag bij de ongeduldige e-consument geleverd te krijgen. Liefst thuis én gratis.

De belofte van een supersnelle levering van de online aangekochte producten speelt een grote rol in het succes van e-commerce, weet de Belgische handelsfederatie Comeos. De leveringstijd blijkt voor veel e-klanten zelfs even belangrijk als de prijs van het product zelf.

De enquête ‘Pulse of the Online Shopper’, uitgevoerd door het koerierbedrijf UPS, bevestigt die stelling. Levering binnen 24 uur is ‘normaal’, vinden twee op de drie e-klanten. En dan nog gratis, als het even kan. Voor een minderheid – tussen 25,00 % en 30,00 % – mag het wat minder snel, als het maar absoluut gratis is. Omgekeerd wil een bijna even grote groep enkele euro’s extra verzendkosten betalen om de e-aankoop nog dezelfde dag geleverd te krijgen.

De Nederlandse e-winkels Coolblue en Bol.com – symbolen voor het succes van de buitenlandse webshops in ons land, zie ook Zalando en Amazon – spelen voluit in op die hang naar snelheid. Bij Coolblue is er altijd een gratis levering op de dag na aankoop. Zelfs wie op zaterdagavond om 23.50 uur een artikel bestelt, mag rekenen op levering op zondag, met uitzondering voor grote apparaten als tv’s of wasmachines. Het is een nieuwe invulling van het concept ‘zondagswinkelen’. Alleen wie een expliciet leveringstijdstip afspreekt of wie zijn bestelling al de dag zelf in huis wil halen, moet bijbetalen. Het tarief bedraagt dan 9,95 euro.

Bol.com pakt het anders aan. Alle aankopen van meer dan 20 euro worden gratis geleverd. Voor kleinere aankopen betaal je 1,99 euro verzendkosten. Al bij al blijven de verzendkosten erg beperkt. Volgens de federatie Becommerce ging het in het eerste kwartaal van dit jaar om 47 miljoen euro, of nauwelijks 2,00 % van de waarde van de online-aankopen.

Diezelfde gratispolitiek geldt ook bij het terugsturen van artikelen. Voor ruim de helft van de onlineshoppers is de mogelijkheid tot gratis retourneren trouwens een voorwaarde om te kopen.

(Niet) Thuis

Thuislevering geniet de absolute voorkeur, zeggen Comeos en het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL): tot 69,00 % van de e-klanten kiest ervoor. Een keuze voor comfort, maar met verregaande gevolgen voor het logistieke radarwerk. Op weekdagen botsen de koerierdiensten immers vaak op een gesloten deur. Tot de helft van de e-klanten is tijdens de kantooruren niet thuis, en de buren ook al niet.

Om mislukte leveringen te vermijden – een tweede poging kost te veel geld om rendabel te zijn en is weinig milieuvriendelijk – behoren avond- en weekendleveringen tot het standaardaanbod van de koerierdiensten. Zaterdag is een weekdag geworden in de koerierbusiness. Bij Bpack, de pakjesafdeling van Bpost, loopt sinds december zelfs een proefproject met thuislevering op zondag. De ratrace gaat almaar verder.

Misschien kan het anders. Volgens de enquêtes van UPS en Comeos kiest een groeiende groep e-klanten – tussen 26,00 % en 31,00 % – bewust voor een ander afleveradres. Afhaalpunten in lokale winkels scoren daarbij het hoogst. Kleinere groepen zien vooral heil in pakjes die op hun werkadres worden bezorgd – deze keer wel tijdens de kantooruren – of die ze uit een pakjesautomaat kunnen halen. Beide alternatieven voor de thuislevering zijn in volle expansie.

Meer/sneller

Om hun beloftes te kunnen waarmaken, moeten de e-winkelketens zwaar investeren in mastodonten van magazijnen, met duizenden artikelen permanent in stock, klaar voor onmiddellijke levering. Het gloednieuwe magazijn van Coolblue in Tilburg, dat ook voor de Belgische markt dient, is groot genoeg om 12.500 wasmachines te stockeren.

De webwinkels sluiten bovendien strategische allianties met de grote koerierdiensten. Zo is Coolblue in zee gegaan met Bpost en Bol.com met DPD. Bpost is in ons land marktleider voor de levering van pakjes aan consumenten, met Post.nl, DHL en GLS als belangrijkste challengers.

Vandaag kan Bpost 110.000 pakjes per dag aan. Die worden nu nog gesorteerd in Antwerpen en Charleroi, maar in 2017 neemt het nog te bouwen nieuwe sorteercentrum Brussel X die taak over. Dankzij een 450m² lange sorteermachine neemt de capaciteit dan toe tot 300.000 pakjes per dag en kunnen de e-winkels hun goederen tot twee uur ’s nachts aanleveren. Met de garantie dat ze elke ochtend door de postbodes worden rondgedragen.

RASKING, J. Alles voor de e-klant, de klok rond. De Standaard, 2015-08-11, 18.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo