Albert Heijn voert prijsdruk in supermarkten op

Consumenten kunnen maar beter in de gaten houden waar er winkels zijn van Albert Heijn. Want die leiden in de super­markten in de buurt tot prijsdalingen.

Het Albert Heijneffect is dit jaar iets groter geworden. Dat leidt het onderzoeksbureau Nielsen af uit zijn recentste rapport over de evolutie van de prijzen van consumentenproducten.

In regio’s met een Albert Heijnwinkel liggen de prijzen in de andere supermarkten dit jaar gemiddeld 2,50 % lager dan in buurten waar er geen Albert Heijn is. Vorig jaar bedroeg het verschil maar 2,00 %. Product per product bekeken kan de prijserosie bovendien heel wat groter zijn. Uitschieter dit jaar is een literfles witte Martini. Het prijsverschil loopt op tot 12,00 %.

Nielsen stelt bovendien vast dat de impact van Albert Heijn almaar groter wordt omdat de supermarktgroep aan de lopende band vestigingen in ons land opent. De teller staat nu al op 31 winkels in Vlaanderen. Het onderzoeksbureau wijst erop dat het met twintig winkels al de prijzen beïnvloedde van een derde van alle supermarkten in Vlaanderen.

Huismerken en promoties

De komst van de Nederlandse supermarktgroep heeft er mee toe geleid dat de druk op de prijzen van consumentenproducten in België toeneemt. Maar ook de verdere opgang van de huismerken en de promo-trend die almaar meer ingeburgerd raakt bij de consument, drukken de prijzen.

Het reikt elkaar allemaal de hand, zegt Tom Penninckx, een van de opstellers van het prijzenrapport. Consumenten lokken met promoties en prijzen iets onder het niveau van de concurrent, zet ertoe aan om huismerken te kopen en nodigt uit om ook binnen te stappen in hard discounters als Aldi en Lidl. Producten in promotie zijn overigens goed voor een kwart van de verkoop in supermarkten.

De consument begint de gevolgen te merken van de prijsdruk. In 2014 lag de prijs van de helft van de twintig best verkochte producten lager dan het jaar voordien. En volgens het onderzoeksbureau is daar tijdens het eerste kwartaal van dit jaar zeker geen verandering in gekomen. 45,00 % van alle producten daalde in prijs. Bij de A-merken liep dat zelfs op tot 55,00 %.

De prijsdruk heeft vorig jaar zelfs een trendbreuk veroorzaakt: voor het eerst sinds lang is de prijskloof met de buurlanden kleiner geworden, al was die met 0,30 % nog wel heel bescheiden.

Het neemt niet weg dat een winkelkar vullen in België aanzienlijk duurder blijft dan in de buurlanden. Zo liggen de prijzen voor voedingsproducten bij ons nog 7,00 tot 14,00 % hoger dan in de ons omringende landen.

Albert Heijn voert prijsdruk in supermarkten op. De Standaard, 2015-06-05, 23.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo