Carrefour-device laat consumenten thuis bestellen

Supermarktorganisatie Carrefour heeft een apparaat ontwikkeld waarmee consumenten artikelen kunnen scannen en direct online bestellen. Is deze Connected Kitchen, die 1,3 miljoen barcodes herkent, een marketingtruc, een manier om de supermarktmandjes te vullen of is het ook logistiek gezien interessant?

carrefour Het apparaat herkent niet alleen producten van Carrefour, maar eveneens artikelen van concurrerende  supermarkten. Het stelt dan wel alternatieven uit de schappen van Carrefour voor. De Connected Kitchen  is nog niet verkrijgbaar, zo is in een bericht op Emerce.nl te lezen, maar een groep van dertig personen zal  het apparaat vanaf 1 april gaan testen in België.

 ‘Kans op heel veel kleine orders’

Gevraagd naar eventuele logistieke consequenties stuurt Nando van Essen, consultant en interim supply- chain professional bij E-sharp, het volgende antwoord: “Ik zie het primair vooral als een tool om je  supermarktmandje mee te vullen. Het is nu al zo dat een supermarkt webshop niet zonder een  ‘boodschappenlijstje’-functionaliteit kan. Juist bij supermarkten bestel je regelmatig dezelfde producten  en vind je het heel handig als je copy/paste van een boodschappenlijst van de week ervoor kunt doen. Dit  apparaat is dan een hulpmiddel om heel gemakkelijk het winkelmandje te vullen.” Van Essen ziet geen  logistieke consequenties voor Carrefour, wel ziet hij een commerciële kans voor een online supermarkt: “Hoe makkelijker het orderproces is, des te groter de totale order zal zijn. Het zou heel dom zijn van Carrefour om iedere Connected Kitchen-scan als een aparte order te zien, omdat je dan wel heel veel kleine orders krijgt.”

Eerder beschikken over replenishment data

Gevraagd naar een belangrijke logistieke consequentie van deze manier van bestellen, reageert Peter van Minnen van Scopin als volgt: “Carrefour is hiermee eerder op de hoogte van wat klanten gaan kopen en dus replenishment. Eventueel kan het ook eerder verzamelen ten behoeve van thuis afleveren.” Van Essen vult aan: “Een extra functionaliteit, na een opstartfase, zou best kunnen zijn dat de informatie over het ‘winkelmandje-in-wording’ al naar Carrefour wordt gecommuniceerd als conceptorder. De logistieke organisatie van Carrefour kan hierop eventueel al anticiperen en dus deze methodiek gebruiken als een forecast-tool.”

‘Wil ik dit als consument delen met een leverancier?’

De manier van bestellen zoals getoond in een filmpje over de Connected Kitchen roept bij Van Minnen toch ook nog wat vragen op. “Sta ik zomaar toe dat, voordat ik mijn boodschappenlijstje met wensen overzet naar een bestelling, ik dit als consument wil delen met een leverancier? En hoe gaat het voorstellen van eigen artikelen in zijn werk? Daar is communicatie in beide richtingen voor nodig. Waar worden die alternatieven getoond? Het apparaat op de foto heeft geen display, dus ik ga er vanuit dat er wel degelijk toch een app of website nodig is om de bestelling te plegen. Deze app is eveneens zichtbaar in het filmpje.” Van Minnen heeft zijn bedenkingen bij de haalbaarheid van de in de video getoonde voorstelling: Ik denk persoonlijk dat ze een proefballon oplaten om in de pers te komen.”

Smart Watch

Carrefour omarmt moderne technologie ook op andere vlakken, zo lanceerde het een functie voor eigenaren van een smart watch.
Bron: www.logistiek.nl – 24 maart 2015

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo