Van auto tot zonnebrandolie

Vol­gen­de week landt de Ame­ri­kaan­se vi­ce­pre­si­dent Joe Biden in Brus­sel voor de acht­ste onder han­de­lings­ron­de over het vrij­han­dels­ver­drag tus­sen de VS en de EU. Een over­zicht van wat op tafel ligt, wat er niet op ligt en wat er vol­gens som­mi­gen af moet.

1. Ar­ti­sjok­ken en auto’s Dou­a­ne­ta­rie­ven

Het ge­mid­del­de dou­a­ne­ta­rief tus­sen de EU en de VS be­draagt 3,00 %. Ach­ter dat ge­mid­del­de gaan grote ver­schil­len schuil. Eu­ro­pe­se kwe­kers van ar­ti­sjok­ken be­ta­len bij­voor­beeld 15,00 % dou­a­ne­rech­ten om naar de VS uit te voe­ren. De lat in de on­der­han­de­lin­gen ligt hoog: al die dou­a­ne­rech­ten tus­sen de VS en de EU moe­ten weg.

In België wor­den dan wel wei­nig ar­ti­sjok­ken ge­kweekt, toch is de im­pact op an­de­re pro­duc­ten groot. Volvo Cars, met een fa­briek in Gent, be­taalt jaar­lijks om en bij 50 mil­joen dol­lar aan dou­a­ne­ta­rie­ven om auto’s naar de VS te ex­por­te­ren, zegt be­drijfs­ad­vo­caat Tho­mas Flei­scher.

2. Ar­d­een­se ham en bier

Ame­ri­ka­nen ver­trou­wen op mer­ken. Eu­ro­pe­a­nen zijn ge­voe­lig voor de plaats waar iets ge­maakt wordt. Dat ver­oor­zaakt span­nin­gen, die eer­der ook op­do­ken in de – on­der­tus­sen af­ge­ron­de – han­dels­ge­sprek­ken met Ca­na­da. Een Ca­na­de­se on­der­ne­mer had ex­clu­sief het ‘merk’ par­ma­ham ge­re­gi­streerd, waar­door Ita­li­a­nen hun echte par­ma­ham in Ca­na­da niet meer onder die naam moch­ten ver­ko­pen. Dank­zij het han­dels­ver­drag tus­sen de EU en Ca­na­da zul­len ze dat nu wel mogen. In de ge­sprek­ken met de VS wordt nu ge­pro­beerd onder meer ‘Ar­d­een­se ham’ te be­scher­men. Bel­gi­sche bie­ren val­len niet onder die ge­o­gra­fi­sche be­scher­ming, omdat ze tech­nisch ge­zien over­al kun­nen wor­den ge­maakt. Het zijn dus mer­ken.

3. Crash­tests en zon­ne­brand­olie

Ame­ri­ka­nen tes­ten de vei­lig­heid van auto’s met dum­my­pop­pen die geen gor­del dra­gen, omdat veel van hun land­ge­no­ten nog al­tijd op die ma­nier rij­den. Eu­ro­pe­a­nen doen de pop een gor­del om. Ame­ri­ka­nen doen ook crash­tests waar­bij de auto over­kop gaat, Eu­ro­pe­a­nen niet.

De on­der­han­de­laars zoe­ken nu ma­nie­ren om auto’s even vei­lig te hou­den, maar dat te doen in één test. Mis­schien aan­vaardt de VS in Eu­ro­pa ge­tes­te wa­gens, zo­lang maar een alarm af­gaat wan­neer de au­to­gor­del niet vast zit. Of mis­schien wor­den de Eu­ro­pe­se tes­ten ge­woon stren­ger. The jury is still out.

An­de­re re­gels zijn mak­ke­lij­ker te ver­een­vou­di­gen. In de VS moet de elek­tri­sche be­ka­be­ling van ma­chi­nes geel en groen zijn, in Eu­ro­pa wit en zwart. Dat be­te­kent on­no­di­ge extra kos­ten voor wie in beide lan­den ver­koopt.

Het is niet de be­doe­ling alles op één leest te schoei­en. De Eu­ro­pe­se re­gels voor che­mi­sche pro­duc­ten zijn bij­voor­beeld veel stren­ger dan de Ame­ri­kaan­se en zul­len dat blij­ven. Maar mis­schien kun­nen de toe­zicht­hou­ders wel meer data delen. En ver­gis u niet. Soms is de VS stren­ger. In Ame­ri­ka moe­ten cos­me­ti­ca en zon­ne­brand­olie de stren­ge tes­ten van ge­nees­mid­de­len door­lo­pen. Dat zal niet ver­an­de­ren. Ook als het han­dels­ver­drag er komt, zul­len far­ma­be­drij­ven nog al­tijd hun ge­nees­mid­de­len apart moe­ten laten tes­ten in de VS en in de EU, wat hen hon­der­den mil­joe­nen euro’s kost. Maar mis­schien kun­nen de in­spec­ties van de far­ma­fa­brie­ken wel op de­zelf­de ma­nier ge­beu­ren.

Voor som­mi­ge sec­to­ren, zoals voe­ding en dran­ken, lig­gen de extra kos­ten voor VS-re­gu­le­ring vier keer hoger dan de dou­a­ne­ta­rie­ven.

4. Toyo­ta bum­pers

De Eu­ro­pe­se Com­mis­sie gaat ervan uit dat een han­dels­ak­koord met de VS de rest van de we­reld tot hon­derd mil­jard euro aan voor­de­len kan op­le­ve­ren.

De au­to­bum­pers van Toyo­ta schet­sen het plaat­je. On­ge­veer de hele we­reld ge­bruikt de­zelf­de nor­men voor au­to­bum­pers, leg­gen Eu­ro­pe­se top­amb­te­na­ren uit, maar in de VS moe­ten ze hoger zijn. Toyo­ta moet daar­om spe­ci­a­le bum­pers mon­te­ren op de wa­gens die het in de VS ver­koopt. Als de Ame­ri­ka­nen de EU-re­gu­le­ring over­ne­men, kan het Ja­pan­se Toyo­ta im­men­se kos­ten uit­spa­ren.

5. Bag­ge­raars en IT-le­ve­ran­ciers

In de han­dels­ge­sprek­ken wordt ge­pro­beerd de markt voor open­ba­re aan­be­ste­din­gen open te gooi­en. Nu kun­nen door­gaans al­leen Eu­ro­pe­se be­drij­ven voor de Eu­ro­pe­se over­he­den wer­ken. Ook de VS heeft zijn ‘Buy Ame­ri­can’-re­gels. Het is de be­doe­ling dat niet al­leen de fe­de­ra­le over­heid in Was­hing­ton ak­koord gaat, maar ook de vijf­tig deel­staat­re­ge­rin­gen. De ge­sprek­ken met hen staan nog ner­gens. Maar ze zijn po­ten­ti­eel be­lang­rijk voor be­drij­ven die wegen bou­wen, kan­toor­ge­bou­wen zet­ten, in­for­ma­ti­ca le­ve­ren of bag­ge­ren.

6. Abor­tus­mid­de­len en hard fruit

De VS heeft een be­perk­te lijst van goe­de­ren die het land nooit in mogen. Daar­op staan onder meer abor­tus-mid­de­len en porno. Aan die lijst ver­an­dert niets. Maar ook heel wat min­der evi­den­te goe­de­ren mogen de VS niet in. Het Vlaam­se groen­te­be­drijf Uni­veg voert bij­voor­beeld voor­al wit­loof en prei uit naar de VS, en in min­der mate ook wat pa­pri­ka’s. Maar daar houdt het op, legt woord­voer­der Fre­de­ric Ros­se­neu uit. Hard fruit aan de VS ver­ko­pen, zoals peren of ap­pels, is ver­bo­den. Een soe­pe­ler fruit­han­del ligt mo­men­teel niet op tafel.

7. Si­ga­ret­ten en kern­cen­tra­les

Een van de be­lang­rijk­ste kri­tie­ken op de on­der­han­de­lin­gen is dat in­ves­teer­ders het recht krij­gen een over­heid voor een in­ter­na­ti­o­naal han­dels­tri­bu­naal te dagen als ze het ver­drag niet na­ko­men. Het sys­teem heet In­ves­tor to State Dis­pu­te Sett­le­ment (ISDS).

De te­gen­stan­ders van ISDS halen aan hoe het Zweed­se Vat­ten­fal de Duit­se staat voor zo’n tri­bu­naal daag­de toen die uit kern­ener­gie stap­te, waar­door de Vat­ten­fal-in­ves­te­rin­gen in Duits­land scha­de op­lie­pen. Een ander voor­beeld gaat over hoe Phi­lip Mor­ris pro­beer­de een Au­stra­li­sche an­ti­ta­baks­wet te blok­ke­ren.

De Com­mis­sie merkt op dat de EU-lan­den zelf al in 1.400 han­dels­ver­dra­gen zo’n ISDS-re­ge­lin­gen heb­ben in­ge­schre­ven. De eer­ste werd door Duits­land af­ge­slo­ten in 1959. En er was een reden toe: het sys­teem moet toe­la­ten dat een bui­ten­land­se in­ves­teer­der op neu­traal ter­rein tegen een over­heid kan pro­ce­de­ren, zon­der dat er een di­plo­ma­tiek con­flict tus­sen twee lan­den van komt. Dat ge­beur­de vroe­ger. Toen de re­ge­ring van Ve­ne­zu­e­la in 1902 be­sloot bui­ten­lan­ders met Ve­ne­zo­laan­se staats­obli­ga­ties niet terug te be­ta­len, be­sloot het Ame­ri­kaan­se, Brit­se en Duit­se leger de Ve­ne­zo­laan­se ha­vens te blok­ke­ren.

De Com­mis­sie is wel van plan het sys­teem trans­pa­ran­ter te maken en ook be­roep mo­ge­lijk te maken, maar voor­al in Duits­land is de te­gen­stand tegen ISDS groot.

8. Hor­mo­nen­vlees en chlo­ri­ne­kip­pen

Een an­de­re kri­tiek op de on­der­han­de­lin­gen is dat de mi­li­eu- en ge­zond­heids­nor­men zou­den dalen en dat con­su­men­ten min­der zou­den wor­den be­schermd. De Eu­ro­pees com­mis­sa­ris voor Han­del, Ce­ci­lia Malm­ström, ont­kent dat.

De twee voor­beel­den van de te­gen­stan­ders zijn Ame­ri­kaan­se prak­tij­ken waar­bij kip­pen in chlo­ri­ne wor­den ge­was­sen om sal­mo­nel­la­bac­te­riën te doden, en met hor­mo­nen ge­kweek­te Ame­ri­kaan­se run­de­ren. Die laat­ste kwes­tie speel­de ook voor de ge­sprek­ken met Ca­na­da. Vee­te­lers kwe­ken er daar­om nu hor­mo­nen­vrij spe­ci­a­le kud­des voor de Eu­ro­pe­se markt, waar vraag is naar het kwa­li­ta­tief goede Ca­na­de­se rund­vlees.

9. Wall Street en Hol­ly­wood

Niet alles wordt in het han­dels­ver­drag be­spro­ken. De 28 EU-lan­den gaven an­der­half jaar ge­le­den aan de Com­mis­sie een man­daat om de on­der­han­de­lin­gen te star­ten, maar gaven geen toe­la­ting om over de cul­tu­re­le sec­tor te pra­ten. De Fran­sen vre­zen na­me­lijk te wor­den over­spoeld door Hol­ly­wood­films. Om­ge­keerd wil de VS niet weten van af­spra­ken voor de fi­nan­ciële sec­tor. Wall Street en Hol­ly­wood blij­ven dus bui­ten het han­dels­over­leg.

HAECK, B. Van auto tot zonnebrandolie. De Tijd, 2015-01-31, 10.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo