Experiment met tal van risico’s

De ECB beslist (ECB) vandaag hoogstwaarschijnlijk om te beginnen met de opkoop van staatsobligaties, om zo extra geld in de economie van de eurozone te pompen. Kwantitatieve versoepeling (QE) heet dat in het jargon. Het is een ongewone ingreep. Over de zin of onzin ervan woedt een felle discussie tussen economen.

QE

1 Ar­gu­ment voor: ba­zoo­ka tegen de­fla­tie

De ECB be­slist (ECB) van­daag hoogst­waar­schijn­lijk om te be­gin­nen met de op­koop van staats­obli­ga­ties, om zo extra geld in de eco­no­mie van de eu­ro­zo­ne te pom­pen. Kwan­ti­ta­tie­ve ver­soe­pe­ling (QE) heet dat in het jar­gon. Het is een on­ge­wo­ne in­greep. Over de zin of onzin ervan woedt een felle dis­cus­sie tus­sen eco­no­men.

Er zit geen fut in de eco­no­mie van de eu­ro­zo­ne, zes jaar na het begin van de cri­sis. De be­gro­tings­dis­ci­pli­ne die Eu­ro­pa op­legt en die nood­za­ke­lijk is om de eu­ro­zo­ne samen te hou­den, ver­hin­dert dat de lid­sta­ten een ex­pan­sief be­gro­tings­be­leid voe­ren. Dus wordt voor groei-im­pul­sen voor­al ge­re­kend op de ECB. Door de rente te ver­la­gen kan die het spa­ren ont­moe­di­gen en de con­sump­tie en in­ves­te­rin­gen aan­moe­di­gen, en zo de groei aan­zwen­ge­len.

De ECB heeft haar ar­se­naal al gro­ten­deels in­ge­zet. Ze heeft haar be­leids­ren­te laten zak­ken tot 0,05 % en heeft via spe­ci­a­le pro­gram­ma’s de ban­ken extra geld be­zorgd. Maar dat heeft niet het ge­wens­te ef­fect gehad. De ECB wil nu een stap ver­der gaan, door recht­streeks staats­obli­ga­ties op te kopen op de se­cun­dai­re markt. Op die ma­nier wil de ECB de reële rente op die obli­ga­ties ver­der druk­ken, zodat be­leg­gers die op zoek zijn naar ren­de­ment moe­ten over­stap­pen op meer ri­si­co­vol­le pro­duc­ten, zoals aan­de­len en be­drijfs­obli­ga­ties. Dat moet ertoe lei­den dat be­drij­ven ge­mak­ke­lij­ker aan geld ge­ra­ken voor hun in­ves­te­rings­plan­nen.

De groei sti­mu­le­ren is ei­gen­lijk geen op­dracht van de ECB. Het ga­ran­de­ren van de prijs­sta­bi­li­teit wel. De ECB streeft naar een in­fla­tie dicht bij maar net onder 2,00 %. Die doel­stel­ling wordt mo­men­teel niet ge­haald: in de eu­ro­zo­ne is de in­fla­tie met -0,20 % licht ne­ga­tief, en er is geen uit­zicht op een spon­ta­ne her­le­ving van de in­fla­tie. De of­fi­ciële uit­leg is dan ook dat de kwan­ti­ta­tie­ve ver­soe­pe­ling be­doeld is om wat in­fla­tie te creëren.

2 Ar­gu­ment voor: ban­ken bui­ten­spel gezet

Eer­de­re in­gre­pen van de Eu­ro­pe­se Cen­tra­le Bank heb­ben niet ge­werkt, luidt het, omdat die ver­lie­pen via de ban­ken en omdat die ban­ken een rem heb­ben gezet op hun kre­diet­ver­le­ning. De extra li­qui­di­tei­ten die de ECB ter be­schik­king stel­de, kwa­men daar­door niet bij de be­drij­ven te­recht. Met het op­ko­pen van staats­obli­ga­ties op de se­cun­dai­re markt pro­beert de ECB die hin­der­paal te om­zei­len, door ook an­de­re in­sti­tu­ti­o­ne­le be­leg­gers dan enkel de ban­ken aan te moe­di­gen om meer geld tegen la­ge­re ver­goe­din­gen naar het be­drijfs­le­ven te laten stro­men. Dat zou moe­ten lei­den tot eco­no­mi­sche groei en een beet­je in­fla­tie.

3. Ar­gu­ment tegen: niet kre­diet­aan­bod, maar kre­diet­vraag is het pro­bleem

In de VS heeft de kwan­ti­ta­tie­ve ver­soe­pe­ling ge­werkt. Maar in de VS fi­nan­cie­ren de be­drij­ven zich voor een groot stuk recht­streeks op de ka­pi­taal­markt, bui­ten de ban­ken om. In Eu­ro­pa is dat veel min­der het geval, zeker voor kmo’s. Het is dus een il­lu­sie dat de ECB met het op­ko­pen van staats­obli­ga­ties de kre­diet­ver­le­ning aan kmo’s kan sti­mu­le­ren.

Het is even­eens fout ervan uit te gaan dat de ban­ken en ver­ze­ke­raars hun staats­obli­ga­ties mas­saal zul­len in­rui­len voor be­drijfs­obli­ga­ties- en kre­die­ten. Want daar zijn meer ri­si­co’s aan ver­bon­den, en de toe­zicht­hou­ders leg­gen daar be­per­kin­gen voor op.

Het pro­bleem is ook niet zo­zeer het kre­diet­aan­bod. De be­drij­ven vra­gen ge­woon te wei­nig kre­die­ten, het ge­volg van de vrees voor een blij­vend lage eco­no­mi­sche groei. De in­greep van de ECB ver­an­dert daar niets aan.

4 Ar­gu­ment tegen: ge­vaar voor zeep­bel­len op de fi­nan­ciële mark­ten.

Als de ECB via het op­ko­pen van staats­obli­ga­ties de rente ver­der drukt, zet ze de be­leg­gers ertoe aan hun geld te in­ves­te­ren in ac­ti­va die een hoger ren­de­ment bie­den: aan­de­len, vast­goed… Dat zal de prij­zen daar­van naar om­hoog jagen, en zeep­bel­len doen ont­staan. Die vor­men een be­drei­ging voor de sta­bi­li­teit van het fi­nan­ci­eel sys­teem.

Het ar­gu­ment dat de ho­ge­re prij­zen van fi­nan­ciële ac­ti­va de eco­no­mie sti­mu­le­ren – omdat de be­zit­ters ervan rij­ker wor­den en meer zul­len con­su­me­ren – is vol­gens de cri­ti­ci niet cor­rect. Want het zijn voor­al de ver­mo­gen­den die er voor­deel uit halen. En hun con­sump­tie ligt re­la­tief lager dan die van ge­wo­ne ge­zin­nen. Wat is in elk geval wél het ef­fect van de ho­ge­re prij­zen van fi­nan­ciële ac­ti­va? Dat de ver­mo­gens­on­ge­lijk­heid stijgt.

5 Ar­gu­ment tegen: Druk voor struc­tu­re­le her­vor­min­gen valt weg.

Door de in­greep zal de wis­sel­koers van de euro zakken.​Dat ver­be­tert het con­cur­ren­tie­ver­mo­gen van de be­drij­ven in de eu­ro­zo­ne, waar­door ze meer kun­nen ex­por­te­ren. Dat kan een ste­vi­ge groei-im­puls op­le­ve­ren, zeg­gen de voor- en te­gen­stan­ders. Maar vol­gens de te­gen­stan­ders is het een voor­beeld van een ge­mak­ke­lijk­heids­op­los­sing. Die is ge­vaar­lijk, omdat ze de druk weg­neemt om op een struc­tu­re­le wijze het con­cur­ren­tie­ver­mo­gen op te krik­ken.

De in­greep, die de rente op staats­obli­ga­ties drukt, is een ver­do­ken ma­nier om over­heids­te­kor­ten te fi­nan­cie­ren met cen­tra­le­bank­geld. Hij neemt voor de over­he­den de druk weg om orde op zaken te stel­len.

Door de ren­tes met een kunst­greep te ver­la­gen wor­den de ri­si­co’s niet meer cor­rect in­ge­prijsd. Dat leidt tot ver­keer­de be­leg­gin­gen en in­ves­te­rin­gen.

MICHIELSEN, S. Experiment met tal van risico’s. De Tijd, 2015-01-22, 5.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo