3 Noorse jongeren ontdekken onmenselijke werkomstandigheden van textielarbeiders

In de webreeks Sweatshop reizen Frida, Ludvig en Anniken naar Cambodja om de fabrieken te bezoeken waar hun kleren gemaakt worden. Ze kunnen hun ogen niet geloven bij het zien van zoveel onrecht.

De jonge Noorse filmregisseur Joakim Kleven schetste met zijn reeks Sweatshop. Deadly Fashion een onthutsend beeld van de omstandigheden waarin textielarbeiders moeten werken. Hij legt de reis van drie modeliefhebbers naar Cambodja vast en toont hun ontsteltenis wanneer ze ontdekken dat de kleren die ze in Noorwegen bijeen shoppen gemaakt worden door onderbetaalde arbeiders.

Leerrijke confrontatie

De Noorse jongeren in de reeks geven, net zoals zovele andere fashionista’s, ontzettend veel geld uit aan kleren zonder te weten waar ze precies vandaan komen. In een inleidende video zien we hoe ze vrolijk hun kasten vullen en onbezorgd door het leven gaan. Tijdens hun reis leren ze echter dat deze kleren gemaakt worden door arbeiders die in onmenselijke omstandigheden moeten werken. ‘Het is zo oneerlijk,’ roepen ze uit in de reeks.

Oproep tot actie

Na de webreeks vestigden de deelnemers actief de aandacht op het probleem en werd het debat rond textielarbeid aangezwengeld. Anniken sprak zich ook uit tegen Aftenposten, de krant die de webreeks via hun website vertoont, omdat ze niets zou mogen zeggen over de erbarmelijke omstandigheden in de fabrieken waar de kleren van H&M worden gemaakt. Samen met Frida ging ze praten met de bazen van H&M en zette ze druk op het bedrijf om zich meer in te zetten voor de textielarbeiders.

Ook werd de textielarbeid als onderwerp opgenomen in het Noorse parlement en kwam er internationale belangstelling voor het thema.

De webreeks valt integraal te bekijken op de website van Aftenposten en werd ondertiteld in het Engels.

3 Noorse jongeren ontdekken onmenselijke werkomstandigheden van textielarbeiders. weekend.knak.be, 2015-01-17. Geraadpleegd op 2015-01-20 via weekend.knack.be

 

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo