mens en samenleving logo

Russen hamsteren luxe voor hij onbetaalbaar wordt

In de Rus­si­sche win­kel­cen­tra is het deze ein­de­jaars­pe­ri­o­de nog druk­ker dan an­ders. Veel Rus­sen kopen nog snel een ta­blet of een ander luxe­pro­duct. Mor­gen kan alles im­mers nog duur­der zijn.

In de Apple Store van het enor­me wa­ren­huis ‘De Eu­ro­pe­se’ in hart­je Mos­kou staat een kop­pel te dis­cus­siëren over de prijs van een ta­blet. Het toe­stel kost zo’n 15.000 roe­bel, maar hoe­veel is dat in dol­lars? Het echt­paar en de ver­ko­per komen er niet uit.

Het te­kent de ver­war­ring die zich de af­ge­lo­pen dagen door de crash van de roe­bel mees­ter heeft ge­maakt van de Rus­sen. Hoe­wel velen er non­cha­lant onder blij­ven (‘We heb­ben dit al zo vaak mee­ge­maakt en over­le­ven het ook nu wel weer.’), is de ver­koop van luxe­goe­de­ren de af­ge­lo­pen dagen flink ge­ste­gen. Wie nu niet koopt, kan vol­gen­de week wel eens een derde meer moe­ten be­ta­len.

De jonge der­ti­ger Alek­sej Knja­zev is in zijn nop­jes. Hij heeft zijn iP­ho­ne een maand of twee ge­le­den hier ge­kocht. ‘Dat was in de eer­ste golf waar­in de roe­bel in waar­de zakte. Nu zou mijn iP­ho­ne veel duur­der zijn’, zucht Knja­zev ge­luk­za­lig.

Apple heeft de on­li­ne­ver­koop in Rus­land in­mid­dels stil­ge­legd. De ‘sto­res’ (35 in Mos­kou, 80 in heel Rus­land) blij­ven even­wel open. Al zijn de prij­zen gis­te­ren wel met 10 pro­cent ver­hoogd, zegt Ljoed­mi­la Si­moesji­na van Apple. Ze be­ves­tigt dat de duik­vlucht van de roe­bel tot een ho­ge­re ver­koop heeft ge­leid. ‘Voor­al de af­ge­lo­pen twee dagen waren ex­plo­sief.’ Con­su­men­ten wil­len op ou­de­jaars­avond (een echte pak­jes­avond in Rus­land) el­kaar toch wat moois geven. Wie wacht met kopen, moet later nog die­per in de bui­del tas­ten.

Si­moesji­na wil niet zeg­gen hoe sterk de ver­koop de voor­bije dagen is ge­ste­gen. ‘Nor­maal ver­ko­pen we in no­vem­ber en de­cem­ber twee keer zo­veel in Rus­land. Tel daar nog wat bij en dan weet u het on­ge­veer.’

Der­ti­ger Alek­sej Knja­zev buigt zich sa­men­zweer­de­rig voor­over, knikt met het hoofd naar zijn vrien­din die een eind­je ver­der­op staat en fluis­tert half: ‘Straks zal ik nog een arm­band voor haar kopen, nu die nog net te be­ta­len is.’

Vreest hij een her­ha­ling van de cri­sis van de zomer van 1998, toen een beurs­crash de Rus­si­sche mid­den­klas­se in één klap weg­vaag­de? Knja­zev: ‘Ik ben nog niet in pa­niek, en ook mijn vrien­den en ken­nis­sen niet. Maar alles is mo­ge­lijk.’

In­tus­sen doen ge­ruch­ten de ronde dat de kle­ding­ke­ten Zara zijn win­kel in het cen­trum we­gens te grote (roe­bel)ver­lie­zen gaat slui­ten. Maar het blijft bij ge­ruch­ten, want de ma­na­ger van de ves­ti­ging ont­kent het als we bin­nen­stap­pen. ‘Sorry, maar hier heb ik geen tijd voor, we zijn aan het werk.’ Ge­zien de flin­ke toe­loop is daar geen woord van ge­lo­gen. Men­sen zijn druk in de weer kle­ding te pas­sen en gaan met ge­vul­de win­kel­zak­ken naar bui­ten.

Ook in een van de drie IKEA-ves­ti­gin­gen die Mos­kou rijk is, ziet het zwart van het volk. Ze ham­ste­ren, zo lijkt het, maar velen ont­ken­nen te zijn ge­ko­men nu de spul­len nog min of meer be­taal­baar zijn. De mees­ten had­den hun huis­re­no­va­tie al ge­pland, zeg­gen ze. ‘Nee, dit heeft niks met de cri­sis te maken’, zegt een man. ‘Poe­tin fo­re­ver!’

In­tus­sen klinkt door de in­ter­com de me­de­de­ling dat IKEA van­we­ge de enor­me druk­te de goe­de­ren niet meer aan huis brengt. ‘Regel zelf uw ver­voer!’ Bij de af­haal­ba­lie staan lange rijen en een dame die de be­stel­lin­gen door­geeft, moet zelfs een me­ga­foon ge­brui­ken om zich ver­staan­baar te kun­nen maken.

Ma­ri­na en Je­v­ge­ni staan te wach­ten met een uit­pui­len­de win­kel­kar. Toch zijn ze erg on­te­vre­den. ‘We wil­den ook een kin­der­bed en een tafel kopen, maar het bleek dat de gele prijs­bord­jes die een kor­ting aan­ge­ven niet meer gel­dig zijn’, zegt Ma­ri­na boos. ‘Om tech­ni­sche re­de­nen, werd ons ver­teld.’ Maar dat ge­looft ze niet. ‘IKEA kan zich de kor­ting ge­woon niet meer per­mit­te­ren.’

De ju­we­lier Car­tier heeft gis­te­ren zijn Rus­si­sche prij­zen ver­hoogd met liefst 50 pro­cent, een re­ac­tie op het diep­te­punt van de roe­bel. Een win­kel­be­dien­de aan de Mos­kou­se Pe­tro­vkast­raat ver­klaar­de te­gen­over het pers­bu­reau Bloom­berg dat de prij­zen de hui­di­ge roe­bel­stand re­flec­te­ren. De eer­ste helft van de dag slo­ten de Car­tier-ves­ti­gin­gen hun deu­ren in voor­be­rei­ding op de prijs­wij­zi­gin­gen.

BOSMAN, J. Russen hamsteren luxe voor hij onbetaalbaar wordt. De Tijd, 2014-12-18, 10.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers