Groeien om te groeien hoeft niet de ultieme ambitie te zijn van kmo’s

De am­bi­tie van een kmo mag zich niet ver­ta­len in groei om de groei. Ik be­weer niet dat een kmo niet kwan­ti­ta­tief mag groei­en. ‘Groots’ on­der­ne­men houdt ech­ter ook re­ke­ning met het hoe en het waar­om van die groei.

Ron­nie Leten, de CEO van de grote mul­ti­na­ti­o­nal Atlas Copco, en zelf­stan­di­ge on­der­ne­mer Mi­chael Van­hie van de ge­lijk­na­mi­ge fa­mi­li­a­le kmo re­a­ge­ren op mijn nieu­we boek ‘Small is great. Niet groot maar groots on­der­ne­men’ (De Tijd, 9 de­cem­ber). De on­der­ne­mer zet kwan­ti­ta­tie­ve groei niet op de eer­ste plaats en vindt het on­ge­zond om van om­zet­cij­fers het hoofd­doel te maken. De CEO oor­deelt daar­en­te­gen dat kmo’s am­bi­ti­eu­zer moe­ten zijn en zich niet mogen neer­leg­gen bij hun klei­ne om­vang. Bo­ven­dien vindt hij het niet kun­nen dat ik mijn stu­den­ten de bood­schap geef dat groei niet nodig is.

Ik heb nooit be­weerd dat een kmo niet kwan­ti­ta­tief mag groei­en. Soms moet een kmo zelfs gro­ter wor­den, om bij­voor­beeld haar stra­te­gie van prijs­lei­der te re­a­li­se­ren. In be­paal­de sec­to­ren is een mi­ni­ma­le om­vang dan weer nodig om te kun­nen over­le­ven. Zoals ma­na­ge­ment­den­ker Peter Druc­ker op­merk­te, kan groei even­wel nooit een suc­ces­maat­staf zijn wan­neer niet is ge­we­ten hoe en waar­om die groei is ver­we­zen­lijkt.

Waan­idee

Blij­ven­de om­zet­groei als teken van be­drijfs­suc­ces is trou­wens een mythe. In we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek wordt er na­me­lijk geen en­ke­le sa­men­hang ge­von­den tus­sen om­zet­groei – de meest ge­bruik­te maat­staf voor be­drijfs­groei – en be­te­re fi­nan­ciële be­drijfspres­ta­ties. Aan­hou­den­de groei is so­wie­so een waan­idee, zoals de au­teurs van po­pu­lai­re ma­na­ge­ment­boe­ken tot hun scha­de heb­ben on­der­von­den. Kort na de pu­bli­ca­tie­da­tum van hun best­sel­ler blij­ken de be­stu­deer­de ex­cel­len­te en vi­si­o­nai­re be­drij­ven plots niet meer zo ex­cel­lent en vi­si­o­nair te zijn.

De voor­stan­ders van het grote on­der­ne­men ver­ge­ten dat een kmo geen groot be­drijf in het klein is
De pleit­be­zor­gers voor kwan­ti­ta­tie­ve groei als be­drijfs­doel, maken van de be­drij­ven ver­draai­de en con­ven­ti­o­ne­le or­ga­ni­sa­ties. Meer omzet, meer te­werk­stel­ling en­zo­voort kun­nen een mid­del en een re­sul­taat zijn, maar nooit een doel. De voor­stan­ders van het grote on­der­ne­men ver­ge­ten daar­en­bo­ven dat een kmo geen groot be­drijf in het klein is. Kmo’s die te snel groei­en, kam­pen dan ook vaak met ern­sti­ge cash- of li­qui­di­teits­pro­ble­men. De zelf­stan­di­ge on­der­ne­mer, die in te­gen­stel­ling tot de ma­na­ger met zijn eigen cen­ten werkt, moet dan privégeld in de zaak stop­pen of geld lenen om de cash­te­kor­ten te dek­ken. De mees­te kmo’s zijn bij­ge­volg het meest ge­baat bij een voor­zich­ti­ge groei.

Am­bi­tie

Het meest sto­ren­de en ver­ont­rus­ten­de aan het dis­cours van de CEO is ech­ter op­nieuw de ver­ta­ling van am­bi­tie in kwan­ti­ta­tie­ve ter­men (een gro­te­re om­vang of het ex­trin­sie­ke), alsof schoon­heid ge­lijk­staat met groei en groot­scha­lig­heid. Er wordt blijk­baar snel in de wind ge­sla­gen dat die kwan­ti­ta­tie­ve ob­ses­sie een van de be­lang­rijk­ste oor­za­ken is van de zwaar­ste fi­nan­ci­eel-eco­no­mi­sche cri­sis sinds de Twee­de We­reld­oor­log.

Am­bi­tie komt bo­ven­al tot ui­ting in iets kwa­li­ta­tiefs, het in­trin­sie­ke: op een har­mo­ni­eu­ze wijze meer­waar­de creëren voor de ver­schil­len­de sta­ke­hol­ders van het be­drijf via het for­mu­le­ren en uit­voe­ren van een stra­te­gie met een ho­ge­re doel­stel­ling en au­then­ti­ci­teit. Dat groots on­der­ne­men zou zowel tot het dna van kmo’s als van grote on­der­ne­min­gen moe­ten be­ho­ren, omdat het de lange ter­mijn of de duur­zaam­heid het meest dient. Zoals Al­bert Ein­stein zei: ‘Iets wat je kan tel­len, telt mee­st­al niet. En iets wat je niet kan tel­len, telt daad­wer­ke­lijk’.

Door Johan Lam­brecht, hoog­le­raar KU Leu­ven (Cam­pus Brus­sel) en di­rec­teur Stu­die­cen­trum voor On­der­ne­mer­schap

LAMBRECHT, J. Groeien om te groeien hoeft niet de ultieme ambitie te zijn van kmo’s. www.tijd.be, 2014-12-15. Geraadpleegd op 2014-12-21 via www.tijd.be

Lees ook We moeten af van het idee dat groter per definitie ook beter is en Kmo’s moeten ambitieuzer zijn 

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo