mens en samenleving logo

Geslaagde webwinkel begint met grondige voorbereiding

87,00 % van de win­kel­uit­ba­ters zegt dat e-com­mer­ce nodig is om mee te zijn, blijkt uit een enquête van de zelf­stan­di­gen or­ga­ni­sa­tie Unizo. Maar hoe doe je dat in de prak­tijk?

E-com­mer­ce is nood­za­ke­lijk, maar blijft tot op heden on­ge­liefd. Op de e-com­mer­ce-ex­po in Kort­rijk ver­za­mel­de de sec­tor gis­te­ren om er­va­rin­gen en tips uit te wis­se­len. We zet­ten de be­lang­rijk­ste op een rij­tje.

Verwachting

Als star­ter moet u op voor­hand een dui­de­lijk beeld heb­ben welke rich­ting u uit wil. ‘Wie naar een web­de­vel­o­per gaat met het vage plan om het be­staan­de win­kel­as­sor­ti­ment ook on­li­ne aan te bie­den, zal niet ver komen’, zegt Tom Dupon, web­shop­mar­ke­teer bij het mar­ke­ting­bu­reau Con­ver­sics. ‘Dan krijg je of­fer­tes die variëren tus­sen 500 en 45.000 euro. Wie dui­de­lijk weet wat hij wil, zal het veel goed­ko­per ge­daan krij­gen.’ Hij geeft het voor­beeld van een extra toe­pas­sing om bij aan­koop van twee pro­duc­ten een derde gra­tis te le­ve­ren. ‘Zo­iets van in het begin in je web­si­te in­voe­ren is een­vou­dig, maar ach­ter­af kan dat tot een hoop gedoe lei­den.’

Ook Tara De Regge van de web­shop­fe­de­ra­tie FeWeb be­na­drukt het be­lang van een plan. ‘Je komt veel ver­der als je op voor­hand weet waar je naar­toe wil met de spe­ci­fi­ca­ties van de site, het be­ta­lings­sys­teem, dis­tri­bu­tie, het ju­ri­disch luik en­zo­voort. Aan de an­de­re kant is het re­a­lis­tisch in­schat­ten van het kos­ten­plaat­je ook heel be­lang­rijk.’

Part­ners

‘Je moet niet alles zelf wil­len doen’, zegt Gil­les Van Door­ne, die samen met twee za­ken­part­ners Bel­go­shop op­richt­te. Die site ver­kocht naar aan­lei­ding van het WK voet­bal sup­por­ters­ar­ti­ke­len aan Rode Dui­vels-fans. ‘Tij­dens het WK ver­stuur­den we 3.000 pak­ket­jes en haal­den we een omzet van 150.000 euro. We koch­ten zelf trui­tjes, vlag­gen, toe­ters en der­ge­lij­ke in, ver­pak­ten die en le­ver­den ze via Bpost.’

De zaak was ren­da­bel, maar Van Door­ne zou het nu an­ders aan­pak­ken. ‘Nu het WK is af­ge­lo­pen heb­ben we nog een stock­over­schot van bijna 70.000 euro. Vol­gen­de keer ga ik niet meer zelf in­ves­te­ren in de voor­ra­den, maar sa­men­wer­ken met een part­ner die dat deel voor zijn re­ke­ning neemt.’

Start-ups moe­ten fo­cus­sen op die zaken waar ze sterk in zijn, vindt Van Door­ne. Zelf is hij thuis in de IT-we­reld en wil hij bij een vol­gend pro­ject enkel nog de ont­wik­ke­ling van een site voor zijn re­ke­ning nemen. De rest laat hij dan over aan part­ners. Mo­men­teel werkt hij aan de uit­bouw van een web­plat­form voor de ver­koop van krab­pa­len voor kat­ten, en legt hij con­tac­ten met voet­bal­ploe­gen uit eer­ste klas­se om voor hen een web­shop uit te bou­wen.

Keuze web­plat­form

Voor het ont­werp van een web­pa­gi­na kun­nen star­ters ver­schil­len­de sys­te­men ge­brui­ken. Er be­staan di­ver­se gra­tis soft­wa­re­pak­ket­ten om web­si­tes te bou­wen, de zo­ge­naam­de ‘opens­our­ce plat­for­men’, zoals Sho­pi­fy, Ma­gen­to, Word­press en Dru­pal. ‘Veel star­ters be­gin­nen met gra­tis of goed­ko­pe opens­our­ce web­plat­forms’, zegt De Regge. ‘Als het be­drijf dan ver­der groeit, komen ze wel bij web­de­vel­o­pers te­recht voor de uit­bouw van een op maat ge­maak­te site.’

Op voor­hand goed na­den­ken over die keuze kan vol­gens Dupon veel tijd en geld uit­spa­ren. ‘Gra­tis soft­wa­re heeft het voor­deel dat er een enorm aan­bod is van toe­pas­sin­gen die al ont­wik­keld zijn en een­vou­dig toe te voe­gen zijn. Een web­de­vel­o­per be­ta­len voor de uit­bouw van een op maat ge­maak­te site heeft dan weer als plus­punt dat er ie­mand is die pre­cies weet hoe je plat­form is op­ge­bouwd.’

Klei­ne let­ter­tjes

Star­ters moe­ten re­ke­ning hou­den met de ju­ri­di­sche as­pec­ten van een web­shop, be­na­drukt Mien Gil­lis, ju­ri­disch ad­vi­seur bij Unizo. Wie niet in orde is met de wet­ge­ving kan boe­tes krij­gen, maar daar­naast kun­nen star­ters veel kos­ten uit­spa­ren door het do­cu­ment met de al­ge­me­ne ver­koop­voor­waar­den zorg­vul­dig op te stel­len. Op en­ke­le uit­zon­de­rin­gen na heeft een con­su­ment het recht om on­li­ne ge­koch­te pro­duc­ten tot 14 dagen na le­ve­ring terug te stu­ren. ‘Als je dat her­roe­pings­recht niet uit­druk­ke­lijk ver­meldt, mag een con­su­ment zelfs tot twaalf maan­den na aan­koop het pro­duct kos­te­loos te­rug­bren­gen.’

De kos­ten van die te­rug­zen­ding moe­ten in prin­ci­pe door de con­su­ment wor­den be­taald. ‘Een be­drijf dat de kost­prijs daar­van niet ver­meldt, moet zelf op­draai­en voor de re­tour­zen­ding.’

Houd voorts ook re­ke­ning met de pri­va­cy­be­scher­ming en de ver­plich­ting om aan de Pri­va­cy­com­mis­sie te mel­den dat er per­soons­ge­ge­vens ver­werkt wor­den.

Lees ook We kopen nu ook al ramen, deuren en vloeren online

STEEL, T. Geslaagde webwinkel begint met grondige voorbereiding.  De Tijd, 2014-12-03, 12.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers