87,00 % van de winkeluitbaters zegt dat e-commerce nodig is om mee te zijn, blijkt uit een enquête van de zelfstandigen organisatie Unizo. Maar hoe doe je dat in de praktijk?
E-commerce is noodzakelijk, maar blijft tot op heden ongeliefd. Op de e-commerce-expo in Kortrijk verzamelde de sector gisteren om ervaringen en tips uit te wisselen. We zetten de belangrijkste op een rijtje.
Verwachting
Als starter moet u op voorhand een duidelijk beeld hebben welke richting u uit wil. ‘Wie naar een webdeveloper gaat met het vage plan om het bestaande winkelassortiment ook online aan te bieden, zal niet ver komen’, zegt Tom Dupon, webshopmarketeer bij het marketingbureau Conversics. ‘Dan krijg je offertes die variëren tussen 500 en 45.000 euro. Wie duidelijk weet wat hij wil, zal het veel goedkoper gedaan krijgen.’ Hij geeft het voorbeeld van een extra toepassing om bij aankoop van twee producten een derde gratis te leveren. ‘Zoiets van in het begin in je website invoeren is eenvoudig, maar achteraf kan dat tot een hoop gedoe leiden.’
Ook Tara De Regge van de webshopfederatie FeWeb benadrukt het belang van een plan. ‘Je komt veel verder als je op voorhand weet waar je naartoe wil met de specificaties van de site, het betalingssysteem, distributie, het juridisch luik enzovoort. Aan de andere kant is het realistisch inschatten van het kostenplaatje ook heel belangrijk.’
Partners
‘Je moet niet alles zelf willen doen’, zegt Gilles Van Doorne, die samen met twee zakenpartners Belgoshop oprichtte. Die site verkocht naar aanleiding van het WK voetbal supportersartikelen aan Rode Duivels-fans. ‘Tijdens het WK verstuurden we 3.000 pakketjes en haalden we een omzet van 150.000 euro. We kochten zelf truitjes, vlaggen, toeters en dergelijke in, verpakten die en leverden ze via Bpost.’
De zaak was rendabel, maar Van Doorne zou het nu anders aanpakken. ‘Nu het WK is afgelopen hebben we nog een stockoverschot van bijna 70.000 euro. Volgende keer ga ik niet meer zelf investeren in de voorraden, maar samenwerken met een partner die dat deel voor zijn rekening neemt.’
Start-ups moeten focussen op die zaken waar ze sterk in zijn, vindt Van Doorne. Zelf is hij thuis in de IT-wereld en wil hij bij een volgend project enkel nog de ontwikkeling van een site voor zijn rekening nemen. De rest laat hij dan over aan partners. Momenteel werkt hij aan de uitbouw van een webplatform voor de verkoop van krabpalen voor katten, en legt hij contacten met voetbalploegen uit eerste klasse om voor hen een webshop uit te bouwen.
Keuze webplatform
Voor het ontwerp van een webpagina kunnen starters verschillende systemen gebruiken. Er bestaan diverse gratis softwarepakketten om websites te bouwen, de zogenaamde ‘opensource platformen’, zoals Shopify, Magento, Wordpress en Drupal. ‘Veel starters beginnen met gratis of goedkope opensource webplatforms’, zegt De Regge. ‘Als het bedrijf dan verder groeit, komen ze wel bij webdevelopers terecht voor de uitbouw van een op maat gemaakte site.’
Op voorhand goed nadenken over die keuze kan volgens Dupon veel tijd en geld uitsparen. ‘Gratis software heeft het voordeel dat er een enorm aanbod is van toepassingen die al ontwikkeld zijn en eenvoudig toe te voegen zijn. Een webdeveloper betalen voor de uitbouw van een op maat gemaakte site heeft dan weer als pluspunt dat er iemand is die precies weet hoe je platform is opgebouwd.’
Kleine lettertjes
Starters moeten rekening houden met de juridische aspecten van een webshop, benadrukt Mien Gillis, juridisch adviseur bij Unizo. Wie niet in orde is met de wetgeving kan boetes krijgen, maar daarnaast kunnen starters veel kosten uitsparen door het document met de algemene verkoopvoorwaarden zorgvuldig op te stellen. Op enkele uitzonderingen na heeft een consument het recht om online gekochte producten tot 14 dagen na levering terug te sturen. ‘Als je dat herroepingsrecht niet uitdrukkelijk vermeldt, mag een consument zelfs tot twaalf maanden na aankoop het product kosteloos terugbrengen.’
De kosten van die terugzending moeten in principe door de consument worden betaald. ‘Een bedrijf dat de kostprijs daarvan niet vermeldt, moet zelf opdraaien voor de retourzending.’
Houd voorts ook rekening met de privacybescherming en de verplichting om aan de Privacycommissie te melden dat er persoonsgegevens verwerkt worden.
Lees ook We kopen nu ook al ramen, deuren en vloeren online