mens en samenleving logo

China koopt veel meer Belgisch voedsel aan

De uitvoer van Belgische voeding naar China is tussen 2003 en 2013 bijna verviervoudigd en blijft ook in 2014 stijgen. China kan zo mogelijk de tweede exportmarkt buiten Europa worden, aldus de federatie van de voedingsindustrie FEVIA donderdag.

Vooral traditionele producten als bier en chocolade en zuivelproducten zijn in China populair.

Op 10 jaar tijd is de uitvoer naar China gestegen van 27 tot 98 miljoen euro, en de eerste cijfers van 2014 wijzen nog op een groeiversnelling. “Indien dit groeitempo blijft aanhouden dan zou de uitvoer in 2014 uitkomen op minstens 155 miljoen euro. Hiermee is China goed op weg om, na de VS, de derde of zelfs tweede exportmarkt buiten Europa te worden”, aldus Bernard Deryckere, voorzitter van FEVIA. “Dit is een opsteker voor de sector, zeker na het wegvallen van een deel van de export naar Rusland als gevolg van het invoerverbod.”

Chinese consumenten lijken vooral te vallen voor de kwaliteit, het diverse aanbod en het innovatief karakter van Belgische producten. Traditionele producten zoals bier en chocolade vertegenwoordigen samen een derde van de uitvoer naar China. Het grootste deel van de uitvoer betreft zuivelproducten, meer specifiek melkpoeder: na schandalen met lokale zuivelproducten, grijpen Chinese moeders liever naar melkpoeder van Belgische oorsprong. Daarnaast zijn ook Belgische koekjes en aardappelproducten erg in trek.

“Belgische voedingsproducten worden nog steeds vooral naar de EU-28 geëxporteerd, maar verre markten worden wel steeds belangrijker”, aldus FEVIA-woordvoerder Nicholas Courant. “Dat de groei in China zo groot is, hangt af van verschillende factoren. Zo is er de veranderende Chinese economie, maar worden ook vanuit België extra inspanningen gedaan om de juiste producten te promoten.”

LECLUYSE, W. China koopt veel meer Belgisch voedsel aan.  www.standaard.be, 2014-10-02. Geraadpleegd op 2014-10-02 via www.standaard.be
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers