Colruyt heeft voor het elfde jaar op rij sociale audits uitgevoerd bij Aziatische leveranciers van non-foodproducten. 15 weigerden een audit of slaagden niet.
Colruyt zal niet meer samenwerken met die 15 leveranciers. De voornaamste struikelblokken waren te veel overuren, of het niet correct betalen ervan, en ‘het niet naleven van elementaire veiligheidsregels’.
De Halse supermarktgroep organiseert de audits al elf jaar. Vorig jaar werden 34 Aziatische leveranciers afgedankt omdat ze weigerden mee te werken aan de audit of omdat ze er onvoldoende op scoorden. In 2012 verloren er 25 hun contract. Ook toen struikelde Colruyt over de overuren en de gebrekkige veiligheid.
Sinds 2013 wordt het systeem ook toegepast voor de leveranciers van voedingsproducten ‘in risicolanden’. Dat leidde tot nu toe nog niet tot de beëindiging van samenwerkingen. Maar van de 34 doorgelichte bedrijven kregen er 30 wel een lijstje met punten van verbetering mee. Afhankelijk van hoe ze daarmee omgaan, wordt volgend jaar beslist wat er verder mee gebeurt.
Colruyt organiseerde 62 audits op eigen houtje, wat 42.000 euro kostte. Daarnaast maakt de groep gebruik van audits die andere bedrijven organiseerden, als die volgens bepaalde internationale standaarden zijn gebeurd, waardoor de groep er toegang toe heeft.
Dat brengt de teller van de audits op 285. Dat lijkt niet min, maar Colruyt benadrukt de beperkte impact van zijn inspanning. ‘Colruyt blijft op wereldschaal een bescheiden speler met beperkte mogelijkheden’, luidt het. De supermarktgroep roept alle betrokken partijen dan ook op ‘om hun verantwoordelijkheid te nemen’.
Colruyt viseert daarbij vooral de lokale overheden van de landen waar zijn leveranciers gevestigd zijn. ‘Die blijven vaak in gebreke bij het uitvoeren van de gepaste controles’, aldus Colruyt. ‘De groep vraagt ze dus om strikter toe te kijken op de naleving van hun eigen wetgeving.’