Ruim een jaar na de lancering van de scherp geprijsde King & Kong-formule, gooit Telenet onverwacht een nieuwe prijsknuppel in het mobiele hoenderhok. ‘De prijzenoorlog is nog niet voorbij.’
Via een persbericht liet Telenet gisteren weten dat het zijn populaire mobiele tariefplannen King & Kong goedkoper gaat aanbieden aan klanten die niet voor een pakket met internet en televisie kiezen. Vanaf 4 november betaalt iedereen 15 euro voor King en 50 euro voor Kong. Tot vandaag gold dat tarief enkel voor pakketklanten. Andere klanten betaalden respectievelijk 20 en 70 euro.
De prijsverlaging komt 15 maanden na de lancering van King & Kong, twee erg eenvoudige en goedkope tariefplannen die de mobiele markt flink deden opschrikken. Even later kwam ook nog eens de nieuwe telecomwet, waardoor klanten gemakkelijker van operator kunnen veranderen. De concurrenten, met Belgacom voorop, zagen veel mobiele klanten vertrekken. Ze waren dus verplicht om te reageren. ‘We hebben onze financiële reserves goed kunnen gebruiken’, zei Belgacom-topman Didier Bellens daarover nog in mei. Diezelfde Bellens had deze nieuwe actie van zijn concurrent duidelijk niet zien aankomen. Tijdens de conferencecall over de derdekwartaalcijfers van Belgacom afgelopen vrijdag liet hij nog optekenen dat ‘de mobiele prijzenoorlog voorbij is’.
Dolfijn
Wie exact de hoeveelheden gebruikt die in het nieuwe tariefplan zijn inbegrepen, heeft met King het goedkoopste abonnement op de markt. Enkel Mobistar is met zijn Dolfijn-abonnement even goedkoop. Kong moet het in zijn categorie afleggen tegen Mobistar en BASE. Telenet benadrukte echter al meermaals dat zijn voornaamste doelen eenvoud en transparantie zijn.
De beleggers verwachten dat de rest van de markt de prijsdaling zal volgen. Het Belgacom-aandeel verloor gisteren 5,3 procent op de Brusselse beurs. Handelaars stellen zich echter de vraag of Telenet met zijn scherpe tarieven ook niet in eigen vel snijdt. ‘Zo’n lage prijzen zetten ook druk op de marges van Telenet. In die zin is het nieuws ook licht negatief voor Telenet’, klonk het. Het Telenet-aandeel verloor 1,2 procent. Telenet-woordvoerster Isabelle Geeraerts wou niet bevestigen of het bedrijf door de prijsverlaging inderdaad in zijn marges snijdt. ‘Dit is de volgende stap in onze commerciële strategie’, was het enige wat ze daarover kwijt wou.
‘Ja, wat wil je dat ik daarop zeg’, reageerde Belgacom-woordvoerster Frédérique Verbiest op de prijsverlaging. ‘Telenet speelt in op eenvoud, maar wij bieden onze klanten een veel grotere keuze. Niet iedereen heeft een smartphone. Sommige mensen willen gewoon heel goedkoop bellen. Dan kunnen ze bij ons terecht voor een prepaid kaart van 5 euro.’
4G
Verbiest ontkent dat er een onmiddelijke reactie komt in de prijzen van Belgacom/ Proximus. ‘Wij reageren nooit direct op concurrenten, enkel op wat de klant wil.’ Ook de term prijzenoorlog wil ze niet in de mond nemen. ‘Er verandert inderdaad veel op de markt, maar dat gaat verder dan prijzen.’ Verbiest verwijst daarmee naar de uitrol van een 4G-netwerk, waar Belgacom mee uitpakt. Bij Mobistar volgt die uitrol pas eind dit jaar, waardoor Telenet – dat gebruikmaakt van het netwerk van Mobistar – wellicht nog langer op 4G moet wachten.
Mobistar kan als ‘netwerkleverancier’ indirect profiteren van de prijsverlaging bij Telenet, maar de operator haalt de hoogste marges bij zijn eigen klanten en ziet die dus liever niet vertrekken. Aangezien Mobistar een bijna puur mobiele speler is, is het bedrijf bovendien extra gevoeling voor dergelijke prijsverlagingen.
Vaste lijnen
‘De mobiele markt is competitiever dan ooit’, reageert Mobistar-woordvoerster Patti Verdoodt. ‘Er is wel degelijk een prijzenoorlog aan de gang en deze nieuwe zet van Telenet bewijst dat hij nog niet voorbij is.’Of Mobistar zijn prijzen ook gaat verlagen, wil Verdoodt nog niet zeggen. ‘We gaan het bekijken. Uiteindelijk hebben we ook een erg goede prijszetting. En wij bieden natuurlijk ook meer keuze.’ Een nieuwe verlaging zou in ieder geval op de cijfers van Mobistar wegen. ‘Er is geen reden tot paniek, we maken nog steeds winst. Maar de prijzenoorlog doet natuurlijk geen deugd’, zegt Verdoodt. ‘Je mag niet vergeten dat Telenet en Belgacom die prijsverlagingen vooral financieren met hun winst uit de vaste lijnen. Daar zijn de prijzen helemaal niet competitief.’ Mobistar biedt geen vaste lijnen aan.
Bij BASE klinkt een ander verhaal. ‘Ik heb het persbericht van Telenet gelezen. Voorlopig zie ik niet in waarom we hier opnieuw van een prijzenoorlog moeten spreken. Als die er al was, dan is die vooral vorig jaar gestreden’, stelt woordvoerster Sofie Bockaert. ‘Onze prijzen voor het grote pakket zijn nog steeds scherper.’
Noem het een prijzenoorlog of niet, vast staat dat ons land in zeer korte tijd van een relatief duur Europees land om (mobiel) te bellen naar een van de goedkoopste is geëvolueerd.