De elektriciteitsleverancier Electrabel zag zijn marktaandeel in september voor het eerst stijgen in Vlaanderen. Hoewel de toename erg beperkt is, is het een belangrijke symbolische stap voor de voormalige energiemonopolist. Sinds de vrijmaking van de energiemarkt tien jaar geleden verloor hij maand na maand klanten.
Het marktaandeel van Electrabel steeg van 44,87 % in augustus naar 45,03 % in september, blijkt uit cijfers van de Vlaamse energieregulator VREG over de elektriciteitsmarkt. Ook voor aardgas ging het marktaandeel van de Belgische GDF Suez-dochter licht de hoogte in: van 41,13 procent naar 41,36 %.
De stijging is vooral te danken aan het terugwinnen van klanten op de residentiële markt. Bij de Vlaamse kmo’s blijft het marktaandeel van Electrabels leveranciersfiliaal Electrabel Customer Solutions gestaag zakken.
2012 was voor Electrabel een echt rampjaar. De ex-monopolist zag zowat een zesde van zijn klanten vertrekken, goed voor honderdduizenden aansluitingen. Begin dit jaar reageerde hij met prijsverlagingen. In Wallonië en Brussel hadden die acties meteen succes, maar in Vlaanderen bleef Electrabel meer klanten verliezen dan het kon terugwinnen van andere leveranciers.
‘Ons marktaandeel groeit dankzij de herpositionering van onze prijzen’, zegt Electrabel-woordvoerster Geetha Keyaert. Een deel van de klantengroei is te danken aan het binnenhalen van grote groepen klanten via groepsaankopen. Onlangs won Electrabel een groepsaankoop van Samen Sterker. Opmerkelijk detail: Samen Sterker is een coöperatie van de sp.a, de partij die de jongste jaren veel energie stak in het terugdringen van het marktaandeel van Electrabel.
Van energieleverancier veranderen wordt binnenkort nog gemakkelijker. Een akkoord tussen minister van Consumenten Johan Vande Lanotte (sp.a) en de leveranciers zorgt voor extra bescherming van de energieverbruikers. Volgens dat Consumentenakkoord moeten de leveranciers elk jaar aan hun klanten laten weten welke van zijn tarieven het voordeligst zijn.