mens en samenleving logo

Electrabel wint voor het eerst klanten terug

De elek­tri­ci­teits­le­ve­ran­cier Elec­tra­bel zag zijn markt­aan­deel in sep­tem­ber voor het eerst stij­gen in Vlaan­de­ren. Hoe­wel de toe­na­me erg be­perkt is, is het een be­lang­rij­ke symbolische stap voor de voor­ma­li­ge ener­gie­mo­no­po­list. Sinds de vrij­ma­king van de ener­gie­markt tien jaar ge­le­den ver­loor hij maand na maand klan­ten.

Het markt­aan­deel van Elec­tra­bel steeg van 44,87 % in au­gus­tus naar 45,03 % in september, blijkt uit cij­fers van de Vlaam­se ener­gie­re­gu­la­tor VREG over de elektriciteits­markt. Ook voor aard­gas ging het markt­aan­deel van de Bel­gi­sche GDF Su­ez-doch­ter licht de hoog­te in: van 41,13 pro­cent naar 41,36 %.

De stij­ging is voor­al te dan­ken aan het te­rug­win­nen van klan­ten op de re­si­den­tiële markt. Bij de Vlaam­se kmo’s blijft het markt­aan­deel van Elec­tra­bels le­ve­ran­ciers­fi­li­aal Elec­tra­bel Cus­to­mer So­lu­ti­ons ge­staag zak­ken.

2012 was voor Elec­tra­bel een echt ramp­jaar. De ex-mo­no­po­list zag zowat een zesde van zijn klan­ten ver­trek­ken, goed voor hon­derd­dui­zen­den aan­slui­tin­gen. Begin dit jaar re­a­geer­de hij met prijs­ver­la­gin­gen. In Wal­lo­nië en Brus­sel had­den die ac­ties met­een suc­ces, maar in Vlaan­de­ren bleef Elec­tra­bel meer klan­ten ver­lie­zen dan het kon te­rug­win­nen van an­de­re le­ve­ran­ciers.

‘Ons markt­aan­deel groeit dank­zij de her­po­si­ti­o­ne­ring van onze prij­zen’, zegt Elec­tra­bel-woord­voer­ster Geet­ha Keyaert. Een deel van de klan­ten­groei is te dan­ken aan het bin­nen­ha­len van grote groe­pen klan­ten via groeps­aan­ko­pen. On­langs won Elec­tra­bel een groepsaan­koop van Samen Ster­ker. Op­mer­ke­lijk de­tail: Samen Ster­ker is een coöpe­ra­tie van de sp.a, de par­tij die de jong­ste jaren veel ener­gie stak in het te­rug­drin­gen van het markt­aan­deel van Elec­tra­bel.

Van ener­gie­le­ve­ran­cier ver­an­de­ren wordt bin­nen­kort nog ge­mak­ke­lij­ker. Een ak­koord tus­sen mi­nis­ter van Con­su­men­ten Johan Vande La­not­te (sp.a) en de le­ve­ran­ciers zorgt voor extra be­scher­ming van de ener­gie­ver­brui­kers. Vol­gens dat Con­su­men­te­n­ak­koord moe­ten de le­ve­ran­ciers elk jaar aan hun klan­ten laten weten welke van zijn ta­rie­ven het voor­de­ligst zijn.

ADRIAEN, D. Electrabel wint voor het eerst klanten terug. De Tijd, 2013-10-08, 1.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers