mens en samenleving logo

Microsoft-topman hekelt monopoliepositie Google

Microsofts aftredende CEO Steve Ballmer heeft de lancering van het nieuwe Bing-logo en huisstijl aangegrepen om concurrent Google een veeg uit de pan te geven. Volgens technologiewebsite The Verge noemde Ballmer zijn concurrent een monopolist die door de autoriteiten aangepakt moet worden. De uitlatingen van Ballmer volgden op de vraag hoe Microsoft met Bing denkt geld te gaan verdienen. “Kijk naar Google, die lukt het. Ze hebben een geweldige, geniale, hoe zal ik het noemen, monopoliepositie en wij zijn de enige die het tegen ze durft op te nemen.”

Verder zit het hem dwars dat Bing qua gebruikersaantallen in de lift zit, maar qua opbrengst niet. “We hebben een moeilijke strijd voor de boeg. Met alleen meer zoekopdrachten redden we het niet. Het gaat om de opbrengsten van reclames in Bing. Zolang we daar minder dan Google mee verdienen, blijft het gat bestaan en kunnen zij steeds meer geld in andere zaken steken, zoals apps voor Samsung of Apple.”

Heel verrassend is Ballmers standpunt niet. In Europa is Microsoft een van de bedrijven die de Europese Unie wil laten ingrijpen in Googles dominante positie. Zelf werd de Windows-maker al eens op de vingers getikt door Brussel vanwege het uitblijven van een browserkeuzescherm en het standaard meeleveren van Windows Media Player. Een ander punt waarop Microsoft en Google het al een hele tijd met elkaar aan de stok hebben, is YouTube op Windows Phone-toestellen. Google heeft geen app voor het platform en maakt het Microsoft moeilijk om er eentje te maken, wat dan weer tot irritatie leidt in Redmond.

GEUKENS, S. Microsoft-topman hekelt monopoliepositie Google. www.hln.be, 2013-09-20. Geraadpleegd op 2013-09-20 via www.hln.be.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers