Gewezen wielrenner Johan Museeuw, ook wel de Leeuw Van Vlaanderen genoemd, is niet langer welkom in het fietsenbedrijf Museeuw Bikes dat hij zes jaar geleden oprichtte. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. Museeuw startte zes jaar geleden met de bouw van de vlasvezelfiets waarbij in de carbonframes (carbon is een lichte sterke synthetische vezel) vlas, dat hier wordt gekweekt en geweven, wordt verwerkt. Carbon vermindert de trillingen op de fiets. Die ontwikkelingen kenden veel kinderziektes, maar enkele jaren geleden zei Museeuw dat ze onder controle waren.
Museeuw ging voor zijn bedrijf in zee met de investeringsgroep van Willy Carpentier. Het bedrijf Museeuw Bikes kende echter nooit het verhoopte succes. Vorig jaar werd een verlies geboekt van bijna 200.000 euro. Het jaar voordien was dat bijna het viervoudige. De schuldenlast bedraagt ondertussen al 3,6 miljoen euro.
Begin dit jaar zocht Museeuw extra aandeelhouders om het bedrijf opnieuw zuurstof te geven. Die vond hij bij Randy Remue, een commercieel strateeg die eerder al bij Trek Europe en Eddy Merckx Cycles werkte.
Remue werd de nieuwe commercieel directeur én aandeelhouder, maar blijkbaar is het nu tot een breuk gekomen. Volgens Remue is het tijd voor een nieuwe look voor het bedrijf. ‘Dat lukt beter zonder Johan als gezicht. Zijn engagement was niet zo groot als wij verwachtten’, aldus Remue in Het Laatste Nieuws.
Museeuw — oprichter van het bedrijf met 35 % van de aandelen — ‘heeft zich jarenlang met hart en ziel ingezet voor zijn bedrijf. Het is dus pijnlijk om nu aan de kant geschoven te worden’, zegt zijn advocaat Mark Delboo in de krant. Volgens hem was de bewering dat Museeuw te weinig ambassadeur was van zijn merk, absoluut onwaar. Vechten voor zijn positie in het bedrijf wil Museeuw niet meer. De naam Museeuw zal wel aan de fietsen gelinkt blijven, want het bedrijf heeft een patent op de naam Museeuw Bikes.
De winkel Museeuw Bikes verhuist in oktober naar een andere locatie in Lokeren, het industrieterrein langs de E17. Remue wil in het nieuwe concept meer aanbieden dan een toonzaal voor fietsen. De huidige toonzaal is te klein. In de nieuwe fietswinkel komt een grote showroom die opengesteld wordt voor iedereen. Fietsliefhebbers zullen in een virtuele omgeving op een vaststaande fiets de Mont Ventoux of een andere berg kunnen beklimmen. Er komt ook een Belgian Cycling Café met foto’s van wielrenners en een werkplaats waar fietsen op maat worden gemaakt.
Remue wil het merk Museeuw zowel nationaal als internationaal laten doorbreken. Hij wil het unieke trildempende ‘vlascarbon’, dat ondertussen ook in golf, tennisrackets en surfboards wordt gebruikt, ook in andere fietscomponenten gebruiken. Een vlasvezelfiets kost al gauw 3 000 à 5 000 euro.