Supermarkten rekenen hogere accijnzen op bier en wijn door

De supermarkten rekenen de hogere accijnzen op alcohol deze week meteen door in hun prijzen. De horeca verkiest nog even af te wachten.

De su­per­mark­ten ver­ho­gen hun prij­zen voor bier, wijn en an­de­re al­co­hol­hou­den­de dran­ken. Ze re­ke­nen de ac­cijns­ver­ho­ging door die de over­heid gis­te­ren heeft in­ge­voerd. Col­ruyt heeft zijn prij­zen in één klap ver­hoogd, an­de­re win­kel­ke­tens zoals Car­re­four en Del­hai­ze zijn er nog mee bezig. Maar op korte ter­mijn wor­den alle prij­zen aan­ge­past.

Tij­dens het laat­ste be­gro­tings­con­claaf werd be­slist de na­ti­o­na­le ac­cijn­zen op al­co­hol 8 % op te krik­ken, wat de staats­kas 34,4 mil­joen euro moet op­bren­gen in 2013 en 82,5 mil­joen euro in 2014. Een bak bier wordt daar­door zo’n 10 eu­ro­cent duur­der, een fles wijn 3 cent.

‘Ik wil be­na­druk­ken dat we enkel de ac­cijn­zen door­re­ke­nen en de si­tu­a­tie niet mis­brui­ken om de prij­zen te ver­ho­gen. Het blijft een be­perk­te stij­ging’, zegt Vera Ver­mee­ren, woord­voer­ster van Car­re­four.

De su­per­mark­ten gaan ervan uit dat de con­su­ment bier en wijn zal blij­ven kopen, on­danks de prijs­aan­pas­sing. ‘We vol­gen de evo­lu­tie nauw­let­tend en zul­len in­dien nodig de prij­zen weer ver­la­gen, stelt Geert Boel, di­vi­siema­na­ger van Col­ruyt. ‘Maar we gaan ervan uit dat de markt de ac­cijn­zen vrij snel zal ab­sor­be­ren.’ Hij wijst erop dat Col­ruyt de prijs­ver­ho­ging de voor­bije weken heeft aan­ge­kon­digd op af­fi­ches in de win­kels, waar­door de klant niet voor ver­ras­sin­gen komt te staan en mo­ge­lijk zelfs al wat drank heeft in­ge­sla­gen.

Ook Koen De­co­nin­ck, eco­noom aan de KU Leu­ven, gaat ervan uit dat de im­pact van de ac­cijns­ver­ho­ging ge­ring zal blij­ven. Bier­con­sump­tie blijkt niet echt prijs­ge­voe­lig te zijn, ar­gu­men­teert de pro­fes­sor.

De ho­re­ca is in te­gen­stel­ling tot de win­kel­ke­tens niet van plan de ho­ge­re ac­cijn­zen met­een door te re­ke­nen, uit vrees dat de klan­ten zou­den weg­blij­ven. Zelfs een halve eu­ro­cent meer re­ke­nen, is vol­gens de sec­tor moei­lijk. Noch­tans raadt de fe­de­ra­tie Ho­re­ca Vlaan­de­ren de cafés en res­tau­rants aan hun prij­zen te ver­an­de­ren. ‘An­ders zit je weer op je eigen marge te be­knib­be­len. Je kan beter tij­dig re­a­ge­ren als on­der­ne­mer’, meent Danny Van As­sche, de top­man van Ho­re­ca Vlaan­de­ren.

Bron: SINNAEVE, S. Supermarkten rekenen hogere accijnzen op bier en wijn door. De Tijd, 2013-08-05.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo