Mondelēz, het vroegere Kraft, stort zich op de Nespresso-capsules. De merken Jacobs en Carte Noire van Mondelēz pakken binnenkort uit met koffiecups, die ook in de Nespresso-machines passen. Nespresso is van Nestlé en het Zwitserse concern voert al jaren een bitse strijd om de capsules. De koffieproducenten die proberen markt af te snoepen door eigen capsules op de markt te brengen, worden steevast op een rechtszaak getrakteerd.
Nespresso past ook geregeld de technologie van zijn machines aan, zodat capsules van andere merken er niet meer in passen. Of de koffie is dan minder goed. Maar dat alles schrikt Mondelēz dus niet af.
Mondelēz is er als tweede grootste koffieproducent in Europa, na Nestlé, vooral uit op een deel van de groei. De Europese koffieverkoop stijgt vandaag alleen nog in capsules. Een op de vier Europese gezinnen heeft een Nespresso-machine in huis. Nespresso ziet de omzet uit cups jaarlijks met 20 procent toenemen, tot 3,3 miljard euro in 2012.
De eerste koffieproducent die Nestlé counterde was Douwe Egberts, destijds in handen van Sara Lee. Ook het Belgische Miko probeerde het octrooi van Nespresso te doorbreken, maar tevergeefs.
Mondelēz, dat vandaag 17 procent uit koffie haalt, is van plan met cups te starten in Duitsland en Frankrijk. Later volgen de andere Europese landen.
Bron: De Tijd