Belgische firma’s maken, ondanks de voordelen, onvoldoende gebruik van leasing. De Belgische Leasingvereniging wil ons land binnen drie jaar opkrikken naar het Europese gemiddelde.
Leasing is, in een notendop, het huren op langere termijn van goederen die een bedrijf of een overheid nodig heeft om te kunnen draaien. Het is een alternatief voor een aankoop. Bij leasing wordt vaak spontaan aan auto’s gedacht, maar ook computers, bouwkranen, zonnepanelen en gebouwen kunnen worden geleased. De Vlaamse overheid least zelfs loodsboten.
‘Bij onze leden staan wagens maar voor 10 procent’, zegt Guy De Ceuster, de voorzitter van de Belgische Leasingvereniging (BLV), een onderdeel van beroepsfederatie Febelfin. De BLV groepeert 27 leasingbedrijven, waarvan de grootste behoren tot de vier grootbanken. Zelf is De Ceuster overigens de topman van Belfius Lease, met bijna 18 procent het nummer vier op de markt.
De BLV dekt wel niet de hele leasingsector in ons land af. Het segment van de zogenaamde ‘full service lease’ (wagens mét onderhoud, bandenwissels, enzovoort) wordt overkoepeld door de beroepsvereniging Renta.
De leden van de BLV waren niettemin vorig jaar goed voor een uitstaand leasingvolume van 12,35 miljard euro. De nieuwe productie over 2012 bedroeg bijna 4,5 miljard. Dat is slechts een groei van 0,3 procent tegenover het jaar ervoor en dat heeft alles te maken met de crisis. Ons land doet het daarmee wel nog beter dan elders in Europa: de Europese federatie Leaseurope heeft het volgens voorlopige cijfers over een daling van 2,5 procent.
De Belgische productie over 2012 komt neer op een penetratiegraad van 9,1 procent (berekend op de bruto-investeringen in vaste activa van de ondernemingen). ‘Het gemiddelde voor Europa bedraagt 12,5 procent en de VS zitten zelfs aan meer dan 20 procent’, zegt De Ceuster. ‘Daar zijn culturele redenen voor. De Belgische ondernemer wil eigenaar zijn van zijn activa, terwijl in de Angelsaksische landen een andere filosofie geldt.’
Volgens de BLV is er bij ons dus nog groei mogelijk van de leasing-sector. ‘Onderzoek door de Vlerick Leuven Gent Management School leert dat slechts een kwart van de bedrijven leasing gebruikt’, zegt Anne-Mie Ooghe, de secretaris-generaal van de BLV.
Nochtans houdt de formule vele voordelen in. Zo vragen banken bij een klassiek krediet vaak zekerheden, maar bij leasing is dat het goed zelf zodat de rest van het bedrijf vrij kan blijven. ‘We prefinancieren ook altijd de btw zodat het werkkapitaal niet aangetast wordt’, zegt De Ceuster. ‘Het is ook een flexibel en makkelijk instrument waarvan de kostprijs van tevoren bekend is.’
Volgens De Ceuster zien bedrijven leasing dikwijls over het hoofd als alternatief voor hun financiering. ‘Je leest vaak berichten over problemen met de financiering van kmo’s. Ik ben er zeker van dat leasing daarbij vergeten wordt.’
De BLV wil de penetratiegraad van leasing in ons land dan ook opkrikken. De Ceuster hoopt binnen drie jaar op het Europese gemiddelde te zitten, al geeft hij toe dat dat ambitieus is. De vereniging is alvast begonnen met een programma om leasing meer bekend te maken, ook binnen de eigen leden. ‘Binnen de banken is leasing niet altijd bekend. Er is meer en meer sprake van, maar we zijn er nog niet.’ De promotie ervan zal wel een duw in de rug krijgen omdat de nieuwe kapitaalnormen voor de banken financiering zoals leasing aanmoedigen.
Het voorstel van CD&V om het leasen van woningen in te voeren vindt maar weinig genade bij de BLV. ‘Dat is een totaal andere benadering die eerder aansluit bij het consumentenkrediet.’
Bron: De Tijd