Cuberdons blijven populair in dalende snoepmarkt

Het Oost-Vlaamse familiebedrijf Geldhof, bekend van de cuberdons of ‘neuzekes’, heeft opnieuw een boerenjaar achter de rug. Nochtans eten de Belgen minder snoep, maar daar merken ze bij Geldhof weinig van. Vorig jaar klom de omzet er opnieuw met 27%. Door het slechte weer is de groei dit jaar wel wat stilgevallen, maar met nieuwe producten, zoals een cuberdonsmeerpasta en nieuwe smaken van de cuberdonstroop, hoopt topman Tony Geldhof dit te counteren. En ook het buitenland lonkt.

Al sinds 1954 maakt Geldhof in het Oost-Vlaamse Eeklo cuberdons. Antoine Geldhof, vader van Tony, richtte toen Confiserie Geldhof op, nadat hij eerst elders in de leer was gegaan. Zoon Tony nam in 1979 de fakkel van zijn vader over. Hij moderniseerde het productieproces en introduceerde ook nieuwe smaken. “Aan het basisrecept is

niets veranderd. Maar dankzij de modernisering kunnen we veel meer produceren. Vroeger maakten we per dag 700 kilogram cuberdons, nu is dat al gauw 8 tot 10 ton”, weet commercieel directeur Daniel Bernon. Sinds 2009 is de cuberdon aan een tweede leven begonnen. Het kegelvormige snoepje werd toen erkend als streekproduct, waardoor het plots opnieuw hot werd. “Dat jaar schoot onze omzet 58% de hoogte in.” Tussen 2008 en 2011 verdubbelde de omzet. Vorig jaar rolden er bij Geldhof ruim 48,6 miljoen ‘neuzekes’ van de band. Samen met de verkoop van zure en gesuikerde gommen, was dat goed voor een omzet van 4,726 miljoen euro, of een stijging met 27%. Niet slecht in een snoepmarkt die de jongste 3 jaar gemiddeld met 6 à 10% kromp. “Dankzij die nieuwe hype vertegenwoordigen de cuberdons intussen 75% van onze omzet, tegenover nog maar 35% in 2000”, aldus Bernon.

Slecht weer

Dit jaar ziet marktleider Geldhof de omzet evenwel stagneren. “We hadden nochtans op een groei van 35% gemikt, maar door het slechte weer blijft die wat achter. Wij verkopen onze cuberdons immers vooral via marktkramers op lokale markten en braderijen. Maar daar komt minder volk naartoe als het slecht weer is”, zegt Tony Geldhof. Om die seizoensgebondenheid op te vangen, verkoopt Geldhof zijn lekkernij op basis van onder meer Arabische gom, suiker en frambozenaroma ook in een aantal supermarkten. “Maar het is als kleine speler met 22 werknemers geen sinecure om in de rekken van een supermarkt je plaatsje te veroveren. Want voor elke referentie die er binnenkomt, moet er één verdwijnen”, weet Bernon. Om de groei verder aan te

zwengelen, werden ook nieuwe producten gelanceerd. Zo kwamen er cuberdonkoekjes, cuberdonkorreltjes en cuberdonstroop. Recent lanceerde Geldhof ook de cuberdonsmeerpasta en in de tweede jaarhelft komen er ook nieuwe smaken van de cuberdonstroop en een confituur op basis van het snoepgoed. Daarnaast broedt het bedrijf ook op een praline met cuberdonsiroop. De jongste 6 maanden investeerde het bedrijf 1,2 miljoen euro, onder meer in inpaklijnen en ovens.

Acht weken

“De moeilijkheid bij die nevenproducten is om een stroop te maken die niet versuikert zoals bij de klassieke cuberdon. Die bewaart maar 8 weken, dan wordt hij hard.” Dat maakt het ook niet simpel om de ‘neuzekes’ te exporteren. “Als we onze cuberdons per boot zouden vervoeren, zijn ze beenhard tegen dat ze op hun bestemming zijn. En vervoer per vliegtuig is peperduur. Dan ligt de transportkost hoger dan de productiekost”, weet Geldhof. Maar die afgeleide producten kunnen wel geëxporteerd worden. En daarbij kijkt Geldhof niet alleen naar de buurlanden, maar ook verder. “De samenwerking met McDonald’s en Quick (waar Geldhof de cuberdonstroop leverde voor de ijsjes van de hamburgerketens, red.) opende alvast deuren”, aldus Bernon. Die nevenproducten zijn intussen goed voor 30% van de omzet, terwijl export nog maar 3% vertegenwoordigt.

Tony Geldhof (59) is alvast nog niet van plan de fakkel door te geven. Zoon Jo leidt intussen wel dochterbedrijf ‘Sweets & Candy’. “Maar mijn werk is mijn leven. Ik heb al verscheidene aanbiedingen gehad van investeerders die miljoenen op tafel willen leggen om een belang in het bedrijf te kopen, maar dat interesseert me niet. Ik wil mijn eigen baas blijven.”

Bron: Het Laatste Nieuws

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo