In de telefoon zit geen geld meer

Telefoneren met de gsm was pakweg tien jaar geleden nog peperduur. Een ook gesprekken naar het buitenland hield je beter zo kort mogelijk. Vandaag is de prijs van een telefoongesprek lager dan ooit tevoren. Een ook sms’en worden steeds goedkoper, als ze al niet gratis zijn.

Dat komt duidelijk naar voren in de cijfers van de grote telecomspelers. Mobistar stelde gisteren zijn resultaten van 2012 voor ( zie hiernaast ), en daarin kent ‘omzet uit telefonie’ een daling van 3,7 %. Die andere grote speler, Belgacom, komt pas in maart met nieuwe cijfers. Maar in 2011 daalden de inkomsten uit telefonie daar ook al fors. In de residentiële markt lagen de inkomsten uit vaste telefonie 3,5 % lager. Mobiele telefonie zakte met liefst 11,9 %. En dat is niet voor het eerst zo.

Experts erkennen dat er met telefonie steeds minder geld te verdienen valt. ‘Die trend is al een aantal jaar aan de gang’, zegt Marc Hesselink, analist bij ABN Amro. ‘En het is niet zo dat de klant nu minder volume telefoonverkeer verbruikt. Ze betalen gewoon minder voor hun bundels.’

Volgens de specialist liggen er twee fenomenen aan de basis van die prijsdaling: regulering en concurrentie.

De regulering komt vooral vanuit Europese hoek. De Europese Commissie ijvert al jaren voor lagere telecomtarieven. Zo werden de laatste jaren de roamingtarieven stelselmatig verlaagd. Daardoor werd bellen en sms’en vanuit het buitenland steeds goedkoper. Een ook de kosten die operatoren aan elkaar aanrekenen wanneer een oproep op hun netwerk wordt afgehandeld, moet eraan geloven. Om de dalende telefonie-inkomsten te duiden, verwijzen de operatoren al jaren naar die regelgeving.

Maar ook de sterkere concurrentie speelt een rol, die nog wordt aangevuurd door de nieuwe telecomwet die de klant in staat stelt om na 6 maanden contract al van operator te veranderen. Een mooi voorbeeld van die toegenomen concurrentie zijn King en Kong, het mobiele aanbod van Telenet dat in geen tijd een half miljoen klanten verleidde. ‘De prijs daarvan ligt zwaar lager’, zegt Quirien Lemey van Petercam. ‘En de rest moet volgen. Al denk ik niet dat Telenet veel winst op King Kong maakt.’ Maar misschien is het daar niet eens om te doen. ‘Zo kan je de klant meer aan je binden’, zegt Lemey. Want eens die klant gebonden is, dan zal hij meer diensten afnemen, vaak in zogenaamde packs of shakes die de producten combineren. En daartussen zitten diensten die wel steeds meer inkomsten genereren, zoals digitale televisie en mobiel internet. Neem nu Belgacom. In 2011 stegen de opbrengsten uit digitale tv met 14,3 %. Die van mobiel internet 10 %. Het waren zowat de enige stijgers.

De trend zorgt voor een verschuiving in de hele telecomsector. Inkomsten vloeien weg uit klassieke telefonie, in de richting van tv en data. Hesselink: ‘We zijn bijna op het punt beland waarop data belangrijker zijn dan de traditionele telefonie.’

Bron: De Standaard

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo