Lotus hoort ook bij Chinese koffie
Lotus Bakeries is van plan speculoos in China op de kaart te zetten. De koekjesproducent gaat er een joint venture aan, om de verkoop in eigen handen te krijgen en aan te zwengelen.
‘Bij koffie, hoort Lotus’, is de reclameboodschap van Lotus-speculoos. Wordt dat in China ‘Bij thee, hoort Lotus’? ‘Neen, hoor’, lacht Jan Boone, de CEO van Lotus Bakeries. ‘Er wordt zeker nog altijd veel thee gedronken in China, maar koffie wint er ook aan populariteit. Koffie is er trendy, net zoals alle andere Europese producten. We gaan er dus onze positionering behouden. Een speculooskoekje past waar ook ter wereld het beste bij koffie.’
Lotus is in China aan een opmars bezig. De koekjesproducent uit Lembeke ging er negen jaar geleden voor het eerst aan wal, maar merkte vooral de voorbije drie jaar een sterke groei, waardoor het nu een joint venture aangaat. Lotus wil zo de verkoop van speculoos aanzwengelen in China. Geen Chinese distributeur meer, maar een eigen team van een tiental mensen. Boone: ‘We halen er op die manierook een tussenschakel uit, waardoor we meer zelf kunnen doen, met een ruimere winstmarge.’
Het was de wereldtentoonstelling in Sjanghai, drie jaar geleden, die Lotus bekendmaakte in China. De koekjesproducent deelde er toen gratis speculoos uit aan wie het Belgische paviljoen bezocht. ‘Een schot in de roos’, vindt Boone nog altijd.
Lotus haalt vandaag ongeveer 1 procent van zijn omzet uit China. ‘Maar we liggen nauwelijks in 5 procent van de supermarkten, waardoor er nog veel mogelijk is. We zullen beginnen met het koekje en binnen een paar jaar kunnen we er misschien ook de speculoospasta aan toevoegen’, stelt Boone. Hij gaat uit van een groei met twee cijfers voor de komende jaren. Welke investering tegenover de joint venture staat, wil hij liever niet kwijt. Lotus Bakeries gaat in zee met zijn distributeur Goodwell China. Vanaf juli 2013 zal speculoos dan onder het nieuwe ‘Lotus Bakeries China’ aan de man worden gebracht.
Ook de West-Vlaamse koekjesproducent Jules Destrooper is in China aanwezig. ‘Al twaalf jaar’, zegt CEO Peter Destrooper. ‘China is een groeiende markt, maar ik zou het toch niet overroepen. Onze koekjes zijn er luxeproducten, in tegenstelling tot de Lotus-speculoos die er eerder alledaags is. Er zijn wel steeds meer mensen die onze producten kunnen kopen, maar het is nog altijd een kleine groep.’ Jules Destrooper haalt iets meer dan 1,5 procent van zijn omzet uit China.
Ook Destrooper is gewonnen om China verder te veroveren, maar niet op eigen kracht. ‘We hebben afgesproken met onze distributeur dat we dit jaar een tandjebijsteken. We pakken uit met forse promoties rond de feestdagen. Daardoor zouden we er toch met 30 à 40 procent moeten groeien dit jaar’, meldt Destrooper.
Beide bedrijven zeggen dat ze de smaak van hun koekjes niet hebben aangepast, om aan te slaan bij de Chinezen. Die zijn zoals bekend geen grote zoetmondjes. Boone: ‘Ze houden misschien niet van al te zoet, maar ze hebben wel het grootste aanbod van ingevoerde koekjes. We zijn daar zeker niet alleen. Je mag ze eenvoudigweg niet overdonderen met een te sterke smaak. Het moet toegankelijk zijn. En omdat wij het goedkoopste zijn in dat internationale assortiment, hebben we succes.’
Export
Koekjes zijn naast bier en chocolade de bekendste uitvoerproducten naar China. AB InBev en ook Duvel Moortgat zijn erin geslaagd de Chinese markt te veroveren met hun bieren. Zo goed als elke grote chocolatier uit België heeft ook een verdeler in China. Neuhaus, Godiva en ook Leonidas hebben er meerdere winkels.
Er is echter meer dan die drie vaandelproducten. Opmerkelijk is dat de verkoop van Haspengouwse peren de voorbije jaren heel sterk is gestegen. Conférence-peren zijn enorm geliefd in China. En ook onze aardappelen kennen er bijval. Verwerkt, gekookt of in diepvriesfrieten. Per dag openen zeven fastfoodrestaurants de deuren in China.
‘De Chinese markt is niet eenvoudig om te betreden’, duidt Chris Moris, directeur van de voedingsfederatie Fevia. ‘Het is ver en er zijn strenge controles. Het heeft bijvoorbeeld vier jaar geduurd voor we er onze peren mochten verkopen.’ Fevia zet daarom infossies op, waarmee het Belgische bedrijven wil bijstaan in hun exportplannen. ‘Maar dat we eerst begonnen zijn met infosessies over onze buurlanden en het Verenigd Koninkrijk, en China nog aan de beurt moet komen, is een teken aan de wand. Je moet er als bedrijf voorzichtig zijn. Lotus is dan ookeen echte voorloper.’
Bron:De Tijd