Lotus hoort ook bij Chinese koffie

Lotus Ba­ke­ries is van plan spe­cu­loos in China op de kaart te zet­ten. De koek­jes­pro­du­cent gaat er een joint ven­tu­re aan, om de ver­koop in eigen han­den te krij­gen en aan te zwen­ge­len.

Lotus verkocht zijn speculoos tijdens de wereldtentoonstelling in Sjanghai. Sindsdien zijn de

 

‘Bij kof­fie, hoort Lotus’, is de re­cla­me­bood­schap van Lotus-spe­cu­loos. Wordt dat in China ‘Bij thee, hoort Lotus’? ‘Neen, hoor’, lacht Jan Boone, de CEO van Lotus Ba­ke­ries. ‘Er wordt zeker nog al­tijd veel thee ge­dron­ken in China, maar kof­fie wint er ook aan po­pu­la­ri­teit. Kof­fie is er tren­dy, net zoals alle an­de­re Eu­ro­pe­se pro­duc­ten. We gaan er dus onze po­si­ti­o­ne­ring be­hou­den. Een spe­cu­loos­koek­je past waar ook ter we­reld het beste bij kof­fie.’

Lotus is in China aan een op­mars bezig. De koek­jes­pro­du­cent uit Lem­be­ke ging er negen jaar ge­le­den voor het eerst aan wal, maar merk­te voor­al de voorbije drie jaar een ster­ke groei, waar­door het nu een joint ven­tu­re aan­gaat. Lotus wil zo de ver­koop van spe­cu­loos aan­zwen­ge­len in China. Geen Chi­ne­se dis­tri­bu­teur meer, maar een eigen team van een tien­tal men­sen. Boone: ‘We halen er op die ma­nierook een tus­sen­scha­kel uit, waar­door we meer zelf kun­nen doen, met een rui­me­re winst­mar­ge.’

Beeld 2013-05-02 om 20.01.32Het was de we­reld­ten­toon­stel­ling in Sjang­hai, drie jaar ge­le­den, die Lotus be­kend­maak­te in China. De koek­jes­pro­du­cent deel­de er toen gra­tis spe­cu­loos uit aan wie het Bel­gi­sche pa­vil­joen be­zocht. ‘Een schot in de roos’, vindt Boone nog al­tijd.

Lotus haalt van­daag on­ge­veer 1 pro­cent van zijn omzet uit China. ‘Maar we lig­gen nau­we­lijks in 5 pro­cent van de su­per­mark­ten, waar­door er nog veel mo­ge­lijk is. We zul­len be­gin­nen met het koek­je en bin­nen een paar jaar kun­nen we er mis­schien ook de spe­cu­loos­pas­ta aan toe­voe­gen’, stelt Boone. Hij gaat uit van een groei met twee cij­fers voor de ko­men­de jaren. Welke in­ves­te­ring te­gen­over de joint ven­tu­re staat, wil hij lie­ver niet kwijt. Lotus Ba­ke­ries gaat in zee met zijn dis­tri­bu­teur Good­well China. Vanaf juli 2013 zal spe­cu­loos dan onder het nieu­we ‘Lotus Ba­ke­ries China’ aan de man wor­den ge­bracht.

Ook de West-Vlaam­se koek­jes­pro­du­cent Jules De­stroo­per is in China aan­we­zig. ‘Al twaalf jaar’, zegt CEO Peter De­stroo­per. ‘China is een groei­en­de markt, maar ik zou het toch niet over­roe­pen. Onze koek­jes zijn er luxe­pro­duc­ten, in te­gen­stel­ling tot de Lotus-spe­cu­loos die er eer­der al­le­daags is. Er zijn wel steeds meer men­sen die onze pro­duc­ten kun­nen kopen, maar het is nog al­tijd een klei­ne groep.’ Jules De­stroo­per haalt iets meer dan 1,5 pro­cent van zijn omzet uit China.

Ook De­stroo­per is ge­won­nen om China ver­der te ver­o­ve­ren, maar niet op eigen kracht. ‘We heb­ben af­ge­spro­ken met onze dis­tri­bu­teur dat we dit jaar een tand­jebijste­ken. We pak­ken uit met forse pro­mo­ties rond de feest­da­gen. Daar­door zou­den we er toch met 30 à 40 pro­cent moe­ten groei­en dit jaar’, meldt De­stroo­per.

Beide be­drij­ven zeg­gen dat ze de smaak van hun koek­jes niet heb­ben aan­ge­past, om aan te slaan bij de Chi­ne­zen. Die zijn zoals be­kend geen grote zoet­mond­jes. Boone: ‘Ze hou­den mis­schien niet van al te zoet, maar ze heb­ben wel het groot­ste aan­bod van in­ge­voer­de koek­jes. We zijn daar zeker niet al­leen. Je mag ze een­vou­dig­weg niet over­don­de­ren met een te ster­ke smaak. Het moet toe­gan­ke­lijk zijn. En omdat wij het goed­koop­ste zijn in dat in­ter­na­ti­o­na­le as­sor­ti­ment, heb­ben we suc­ces.’

Export

Koek­jes zijn naast bier en cho­co­la­de de be­kend­ste uit­voer­pro­duc­ten naar China. AB InBev en ook Duvel Moort­gat zijn erin ge­slaagd de Chi­ne­se markt te ver­o­ve­ren met hun bie­ren. Zo goed als elke grote cho­co­la­tier uit België heeft ook een ver­de­ler in China. Neu­haus, Go­di­va en ook Le­o­n­i­das heb­ben er meer­de­re win­kels.

Er is ech­ter meer dan die drie vaan­del­pro­duc­ten. Op­mer­ke­lijk is dat de ver­koop van Has­pen­gouw­se peren de voorbije jaren heel sterk is ge­ste­gen. Conféren­ce-pe­ren zijn enorm ge­liefd in China. En ook onze aard­ap­pe­len ken­nen er bijval. Ver­werkt, gekookt of in diep­vries­frie­ten. Per dag ope­nen zeven fast­food­res­tau­rants de deu­ren in China.

‘De Chi­ne­se markt is niet een­vou­dig om te be­tre­den’, duidt Chris Moris, di­rec­teur van de voe­dings­fe­de­ra­tie Fevia. ‘Het is ver en er zijn stren­ge con­tro­les. Het heeft bijvoor­beeld vier jaar ge­duurd voor we er onze peren moch­ten ver­ko­pen.’ Fevia zet daar­om in­fos­sies op, waar­mee het Bel­gi­sche be­drij­ven wil bijstaan in hun ex­port­plan­nen. ‘Maar dat we eerst be­gon­nen zijn met in­fo­ses­sies over onze buur­lan­den en het Ver­e­nigd Ko­nink­rijk, en China nog aan de beurt moet komen, is een teken aan de wand. Je moet er als be­drijf voor­zich­tig zijn. Lotus is dan ookeen echte voor­lo­per.’

Bron:De Tijd

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo