IKEA boekt recordwinst

De Zweed­se meu­bel­ver­ko­per IKEA heeft over zijn boek­jaar 2011/12 een re­cord­winst van 3,2 mil­jard euro ge­boekt. De groep pro­fi­teer­de van prijs­be­wus­te con­su­men­ten, die hun weg von­den naar haar win­kels.

’s We­relds groot­ste meu­bel­win­kel boek­te een omzet van 27 mil­jard euro, een stij­ging met liefst 9,5 pro­cent. Daar­uit werd een winst­groei van 8 pro­cent ge­puurd. Het be­drijf be­wijst daar­mee op­nieuw zijn cri­sis­be­sten­dig­heid, aan­ge­zien prijs­be­wus­te con­su­men­ten dan snel­ler hun weg vin­den naar de goed­ko­pe IKEA-meu­bels.

Toch vreet de cri­sis ook aan de cij­fers van IKEA. De ope­ra­ti­o­ne­le winst kromp 3 pro­cent tot 3,5 mil­jard euro. Dat is een ge­volg van de stra­te­gie van de meu­bel­win­kel, die in de prij­zen bleef snij­den ter­wijl de kos­ten door ho­ge­re grond­stof­fen en gro­te­re voor­ra­den de hoog­te in gin­gen.

Ook dat laat­ste was een be­wus­te keuze. Top­man Mi­kael Ohls­son ver­klaar­de eer­der in een in­ter­view dat hij gro­te­re voor­ra­den wilde om zeker te zijn dat zo­veel mo­ge­lijk pro­duc­ten be­schik­baar waren in alle win­kels.

India

Ohls­son mikt voor de ko­men­de jaren op een voort­zet­ting van de groei van de ver­ge­lijk­ba­re omzet die ook de voor­bije jaren werd ge­boekt. Het gaat dan con­creet om een groei­tem­po van zo’n 5 pro­cent per jaar.

IKEA is volop op zoek naar nieu­we regio’s waar het ac­tief kan wor­den. Het voor­naams­te doel­wit daar­bij is India, waar sinds vorig jaar bui­ten­land­se re­tail­groe­pen toe­gang heb­ben ge­kre­gen tot de bin­nen­land­se markt. Deze week zette een be­lang­rij­ke in­ves­te­rings­raad in het land het licht op groen voor de bouw van IKEA-win­kels in India. De Zweed­se groep mikt voor­lo­pig op 25 win­kels in de op 2 na groot­ste eco­no­mie van Azië.

Bron: De Tijd

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo