De Zweedse meubelverkoper IKEA heeft over zijn boekjaar 2011/12 een recordwinst van 3,2 miljard euro geboekt. De groep profiteerde van prijsbewuste consumenten, die hun weg vonden naar haar winkels.
’s Werelds grootste meubelwinkel boekte een omzet van 27 miljard euro, een stijging met liefst 9,5 procent. Daaruit werd een winstgroei van 8 procent gepuurd. Het bedrijf bewijst daarmee opnieuw zijn crisisbestendigheid, aangezien prijsbewuste consumenten dan sneller hun weg vinden naar de goedkope IKEA-meubels.
Toch vreet de crisis ook aan de cijfers van IKEA. De operationele winst kromp 3 procent tot 3,5 miljard euro. Dat is een gevolg van de strategie van de meubelwinkel, die in de prijzen bleef snijden terwijl de kosten door hogere grondstoffen en grotere voorraden de hoogte in gingen.
Ook dat laatste was een bewuste keuze. Topman Mikael Ohlsson verklaarde eerder in een interview dat hij grotere voorraden wilde om zeker te zijn dat zoveel mogelijk producten beschikbaar waren in alle winkels.
India
Ohlsson mikt voor de komende jaren op een voortzetting van de groei van de vergelijkbare omzet die ook de voorbije jaren werd geboekt. Het gaat dan concreet om een groeitempo van zo’n 5 procent per jaar.
IKEA is volop op zoek naar nieuwe regio’s waar het actief kan worden. Het voornaamste doelwit daarbij is India, waar sinds vorig jaar buitenlandse retailgroepen toegang hebben gekregen tot de binnenlandse markt. Deze week zette een belangrijke investeringsraad in het land het licht op groen voor de bouw van IKEA-winkels in India. De Zweedse groep mikt voorlopig op 25 winkels in de op 2 na grootste economie van Azië.
Bron: De Tijd