EU-Commissie laat holdingstructuur bij spoorwegen bestaan onder voorwaarden

Het binnenlands reizigersvervoer over het spoor moet vanaf december 2019 opengesteld worden voor concurrentie. Dat staat in een nieuwe pakket voorstellen dat Europees Commissaris Siim Kallas woensdag heeft gepresenteerd. Een strikte scheiding tussen vervoersmaatschappijen en infrastructuurbeheerders is volgens Kallas aangewezen, maar onder bepaalde voorwaarden wil hij holdingstructuren laten bestaan.

‘We hebben geen compromissen gesloten over ons basisconcept’, beweert Kallas. Toch zal de kritiek niet van de lucht zijn dat hij aan Franse en vooral Duitse druk is tegemoetgekomen door holdings nog steeds toe te laten.

Spooroperatoren die geen banden hebben met netwerkbeheerders zullen in 2019 onmiddellijke toegang krijgen tot de opengestelde binnenlandse markten. Volgens Kallas is die onafhankelijkheid essentieel om belangenconflicten te vermijden en ‘verleent het alle bedrijven op niet-discriminerende wijze toegang tot het spoor’.

Toch wil de Commissies het bestaan van holdingstructuren door de vingers zien, op voorwaarde dat er ‘Chinese muren’ worden opgetrokken tussen de juridische, financiële en operationele activiteiten van beide ondernemingen.

Als binnen zo’n verticaal geïntegreerde structuur de scheiding tussen vervoersmaatschappij en netwerkbeheerder onvoldoende is, kan na december 2019 een verbod opgelegd worden om diensten aan te bieden in het buitenland.

Over de voorstellen van Kallas zal nu onderhandeld worden tussen de lidstaten en het Europees Parlement. Wellicht worden de gesprekken lang en moeilijk en zullen ze over de verkiezingen van 2014 moeten worden getild.

Bron: De Standaard

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo