Crisis drijft Belg naar discountwinkels

De Bel­gi­sche con­su­ment doet zijn bood­schap­pen steeds meer bij de prijs­vech­ters. Dat is de voor­naams­te con­clu­sie nadat de grote drie van ons land hun om­zet­cij­fers over het ka­len­der­jaar 2012 heb­ben ge­pu­bli­ceerd.

‘We heb­ben een kri­ti­sche con­su­ment, die naar de prijs kijkt’, zegt Wim Bie­se­mans, de fi­nan­ci­eel di­rec­teur van Col­ruyt. En dat speelt in de kaart van de Halse prijs­vech­ter. Maar vol­gens Bie­se­mans pres­teer­den Aldi en Lidl nog ster­ker in het voor de re­tail zo be­lang­rij­ke vier­de kwar­taal.

Pre­cie­ze cij­fers over de Bel­gi­sche win­kels van de Duit­se hard­dis­coun­ters zijn er niet. Beide ke­tens zijn no­toir karig met in­for­ma­tie over hun pres­ta­ties. Maar Bie­se­mans laat er geen twij­fel over be­staan. ‘Wij zien de be­ves­ti­ging van een trend die begin 2011 is in­ge­zet. De con­su­ment kiest steeds vaker voor goed­ko­pe­re pro­duc­ten, en komt dus ook snel­ler bij de prijs­vech­ters uit’, aldus Bie­se­mans.

De con­su­ment kiest steeds vaker voor goed­ko­pe­re pro­duc­ten, en komt dus ook snel­ler bij de prijs­vech­ters uit.
Fi­nan­ci­eel di­rec­teur Col­ruyt
Dat werpt met­een een ander licht op de om­zet­groei die Del­hai­ze en Car­re­four eer­der deze maand meld­den. Groei­cij­fers van res­pec­tie­ve­lijk 1,6 en 2,2 pro­cent ogen mooi, maar daar blijft wei­nig van over bij een ge­mid­del­de in­fla­tie over 2012 van 2,84 pro­cent.

Niet dat er een een­vou­di­ge af­trek­som mag wor­den ge­maakt – in­fla­tie gaat over meer dan enkel de aan­ko­pen in de su­per­markt – maar om zijn markt­aan­deel te hand­ha­ven moet een re­tai­ler toch min­stens ge­lij­ke tred hou­den met de in­fla­tie.

De cij­fers ver­kla­ren ook de be­slis­sing van Del­hai­ze maan­dag om de plan­nen voor een nieuw dis­tri­bu­tie­cen­trum in Wal­lo­nië af te bla­zen. De re­tai­ler ver­wijst naar de eco­no­mi­sche con­text en de be­hoef­te om de kos­ten te con­tro­le­ren. Waar­ne­mers be­slui­ten daar­uit dat een nieuw dis­tri­bu­tie­cen­trum voor Del­hai­ze, dat ook al in de VS in een moei­lij­ke markt moet con­cur­re­ren, geen pri­o­ri­teit is. Het zou meer een kwa­li­teits­ver­be­te­ring dan een kos­ten­be­spa­ring heb­ben op­ge­le­verd.

Bron: De Tijd

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo