Wie draait op voor de garantie bij faillissement?

Het fail­lis­se­ment wenkt voor elek­tro­ni­ca­ke­ten Photo Hall. Wat als u daar on­langs een toe­stel hebt ge­kocht dat kuren ver­toont? Bij wie moet u dan aan­klop­pen voor de her­stel­ling? En hoe zit het met de ga­ran­tie?

Stel dat u en­ke­le weken of maan­den ge­le­den elek­tro­ni­ca hebt ge­kocht in een Photo Hall win­kel. Van­daag merkt u dat uw toe­stel plots niet meer werkt. Nor­maal ge­zien zou u dan met uw aan­koop­be­wijs naar de win­kel gaan om de wet­te­lij­ke ga­ran­tie van 2 jaar in te roe­pen.

Pro­bleem is ech­ter dat de Bel­gi­sche Photo Hall win­kels ge­doemd zijn om te ver­dwij­nen. De win­kel­ke­ten kreeg al sinds juli be­scher­ming tegen zijn schuld­ei­sers en ste­vent nu af op een fail­lis­se­ment. Tot wie moet u zich dan rich­ten met uw de­fect toe­stel? Kunt u hulp vra­gen bij een an­de­re win­kel­ke­ten of mag u zich recht­streeks tot de fa­bri­kant wen­den?

Verkoper versus fabrikant

‘De ver­ko­per, en niet de fa­bri­kant waar­borgt de wet­te­lij­ke ga­ran­tie’, ant­woordt Chan­tal De Pauw, woord­voer­ster van de Fe­de­ra­le Over­heids­dienst Eco­no­mie, be­last met de be­scher­ming van de con­su­ment. ‘Het pro­bleem met Photo Hall is net dat er geen ver­ko­per meer is.’

De con­su­ment kan zich wel tot de fa­bri­kant rich­ten als die een com­mer­ciële ga­ran­tie heeft aan­ge­bo­den of als de con­su­ment een ‘ver­bor­gen ge­brek’ kan aan­to­nen. Dat is een ge­brek dat het pro­duct on­ge­schikt maakt voor ge­bruik. Het moet gaan om een ver­bor­gen en ern­stig ge­brek dat al voor de ver­koop be­stond.

En wat als u een toe­stel voor her­stel­ling hebt bin­nen­ge­bracht bij een win­kel die kort daar­op fail­liet gaat? Dan moet u de cu­ra­tor vra­gen om uw ar­ti­kel terug te be­zor­gen. U moet dan wel kun­nen be­wij­zen dat u het bij de win­kel in kwes­tie hebt in­ge­le­verd. Al­leen dan krijgt u uw toe­stel terug en kunt u even­tu­eel bij de fa­bri­kant gaan aan­klop­pen.

U vindt de naam van de cu­ra­tor in het Bel­gisch Staats­blad. Alle fail­lis­se­men­ten uit­ge­spro­ken door de recht­bank van koop­han­del wor­den daar­in ge­pu­bli­ceerd.

Het­zelf­de geldt wan­neer u bij be­stel­ling een voor­schot hebt be­taald. ‘Als de ver­ko­per fail­liet wordt ver­klaard, kunt u het voor­schot via de cu­ra­tor re­cu­pe­re­ren’, voegt de woord­voer­ster van de FOD Eco­no­mie eraan toe. Maar als een be­drijf zelf be­slist om de deu­ren te slui­ten, moet het ofwel het be­stel­de pro­duct le­ve­ren, ofwel uw voor­schot te­rug­stor­ten.

Hebt u tot slot uw be­stel­ling vol­le­dig be­taald en is uw ar­ti­kel aan­ge­ko­men in de win­kel die in­tus­sen fail­liet is ge­gaan, dan moet uw be­stel­ling ge­le­verd wor­den. ‘Aan­ge­zien er een con­tract werd af­ge­slo­ten en het to­ta­le be­drag werd be­taald, bent u ei­ge­naar van de be­stel­de goe­de­ren’, be­sluit Chan­tal De Pauw..

Bron: De Tijd

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo