Telenet ziet mobiele klanten toestromen

Te­le­net bleef ook tij­dens de zomer onder stoom. Voor­al het ver­nieuw­de mo­bie­le aan­bod – met ta­rief­plan­nen King en Kong – kende een ver­schroei­en­de start. Op­mer­ke­lijk: ter­wijl die ac­ti­vi­teit tra­di­ti­o­neel la­ge­re mar­ges op­le­vert, groei­de de glo­ba­le ren­da­bi­li­teit van Te­le­net op­nieuw.

Over de eer­ste negen maan­den van het jaar groei­de de omzet van Te­le­net met 8 pro­cent tot 1,09 mil­jard euro. Op dat be­drag haal­de Te­le­net een be­drijfs­kas­stroom (EBIT­DA) van 589,2 mil­joen euro, 9 pro­cent meer dan in de­zelf­de pe­ri­o­de vorig jaar. Dat is goed voor een EBIT­DA-mar­ge van maar liefst 53,8 pro­cent, een half pro­cent­punt meer dan in 2011.

Te­le­net dankt die cij­fers voor­al aan een erg sterk eer­ste half­jaar. Maar tij­dens het derde kwar­taal mag de om­zet­groei dan wat zijn ver­traagd (+6%), CEO Duco Sic­king­he sprak tij­dens een pers­con­fe­ren­tie don­der­dag­mid­dag wel over een ‘uit­ste­kend zo­merkwar­taal’. Dat de cij­fers wat ‘zwak­ker’ ogen dan in de rest van het jaar, komt vol­gens Te­le­net door de ster­ke ver­ge­lij­kings­ba­sis in het derde kwar­taal van vorig jaar, toen Spor­ting Te­le­net net in de cij­fers kwam.

Groot­ste groei­pool in de omzet de eer­ste negen maan­den bleef ‘pre­mi­um te­le­vi­sie’ – di­gi­ta­le te­le­vi­sie, maar ook bij­voor­beeld abon­ne­men­ten op Spor­ting Te­le­net – met een groei van 30,9 pro­cent. On­der­tus­sen is meer dan 70 pro­cent van de Te­le­net-klan­ten over­ge­scha­keld op di­gi­taal. Voor­al in het twee­de kwar­taal was die om­scha­ke­ling sterk, nadat er en­ke­le ka­na­len van de tra­di­ti­o­ne­le kabel wer­den ver­wij­derd. ‘Maar die trend heeft zich volop door­ge­zet in het derde kwar­taal’, aldus Sic­king­he.
Te­le­net puurt uit elke 100 euro ver­ko­pen 53,8 euro be­drijfs­kas­stroom (ebit­da)
Mo­biel

Op plaats twee staat te­le­fo­nie, met een groei van 29,1 pro­cent op de eer­ste negen maan­den. Voor dat cij­fer was het derde kwar­taal van le­vens­be­lang. In au­gus­tus lan­ceer­de Te­le­net de nieu­we ta­rief­plan­nen King en Kong, met slo­gan ‘veel en be­la­che­lijk veel’. Die von­den ra­zend­snel hun weg naar de klan­ten. Te­le­net kreeg er op in au­gus­tus en sep­tem­ber 65.​000 mo­bie­le klan­ten bij.

‘Dat is enorm be­lang­rijk voor de toe­komst van Te­le­net’, aldus Sic­king­he. ‘En daar­mee be­doel ik niet al­leen qua omzet. We sla­gen erin om dit te doen op een fi­nan­ci­eel even­wich­ti­ge ma­nier.’ De mar­ges op mo­bie­le te­le­fo­nie lig­gen dan wel lager, de ren­da­bi­li­teit blijft dus stij­gen. CFO Re­naat Ber­ck­moes wijst daar­voor naar schaal­ef­fec­ten en ef­fi­ciëntie, maar gaf in een adem ook aan dat de mar­ges op mo­biel ei­gen­lijk goed mee­val­len. ‘Ze zit­ten niet ver onder di­gi­ta­le tv.’

Ook de an­de­re ac­ti­vi­tei­ten – in­ter­net, B2B en ana­lo­ge kabel – ken­den een groei. Maar mo­biel is dui­de­lijk de toe­komst. ‘Vanaf vol­gend kwar­taal is dat onze groot­ste groei­pool’, zegt Sic­king­he. ‘We zien de up­ta­ke nog ver­snel­len.’
Deze re­sul­ta­ten zul­len de al dui­de­lijk hoor­ba­re stem­men die be­we­ren dat 35 euro te laag is voor Te­le­net, enkel nog ver­ster­ken
Li­ber­ty

Ook be­lang­rijk: Te­le­net ziet veel klan­ten kie­zen voor bun­dels. Het aan­tal abon­nees voor de zo­ge­naam­de tri­ple play-bun­dels steeg met 10 pro­cent in ver­ge­lij­king met de eer­ste negen maan­den van 2011. Dat Te­le­net meer klan­ten kan over­tui­gen om op meer­de­re pro­duc­ten in te te­ke­nen, is goed voor de ge­mid­del­de op­brengst per klant. Die stijgt met 9 pro­cent tot 45,4 euro. ‘En er is nog 31 pro­cent van de lan­ten ge­ab­bo­neerd op slechts 1 pro­duct’, klinkt het. Er zijn dus mooie groei­oppor­tu­ni­tei­ten.’

Aan de ver­wach­tin­gen voor het hele jaar raakt Te­le­net niet. Die wer­den op 20 sep­tem­ber nog naar boven bij­ge­steld, op de­zelf­de dag dat groot­aan­deel­hou­ders Li­ber­ty be­kend maak­te een bod van 35 euro per aan­deel te wil­len uit­bren­gen op het be­drijf. Over dat mo­ge­lij­ke bod kon de be­drijfs­top niet kwijt. Maar met deze re­sul­ta­ten zul­len de al dui­de­lijk hoor­ba­re stem­men die be­we­ren dat 35 euro te laag is voor Te­le­net, enkel nog ver­ster­ken.

Bron: De Tijd

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo