Bang afwachten tot woensdag bij Ford Genk

Overmorgen vindt er bij autofabrikant Ford Genk een bijzondere ondernemingsraad plaats. Over de agenda van de ondernemingsraad is niets bekend, maar de vakbonden vrezen slecht nieuws. Ook voor de burgemeester van Genk, Wim Dries (CD&V) is het bang afwachten tot woensdag.
Bekijk hier het filmfragment.

De vakbonden zijn woensdagochtend uitgenodigd op een bijzondere ondernemingsraad zonder specifieke agenda. “We tasten volledig in het duister over de reden”, klinkt het bij de vakbonden. “Gaat het om een Europees besparingsplan? We hebben geen enkel idee.” De bijzondere ondernemingsraad doet alvast de vrees voor het voortbestaan van de fabriek opnieuw oplaaien. “We gaan ervan uit dat het om een zeer zware aankondiging gaat”, klinkt het.

Ook burgemeester Dries maakt zich ongerust. “Ik tast voorlopig ook in het duister. Ford is het grootste bedrijf in Limburg en als daar wat gebeurt, dan davert onze stad en davert onze provincie. Ik probeer in ieder geval positief te blijven. Ik hoop dat de maatregelen van die aard zijn dat Ford op lange termijn hier aan het werk kan blijven en dat er een toekomst is voor de nieuwe modellen”, zegt Dries.

Dries zegt ook dat er afspraken gemaakt zijn. “Voor de komst van de nieuwe modellen hebben we met alle overheden een akkoord gesloten met de Europese directie van Ford, net om ervoor te zorgen dat die nieuwe modellen naar Genk zouden komen.

Dat Ford ook Vlaams minister-president Peeters wil spreken, is alvast geen goed teken. Het gesprek tussen Ford Europe en de Vlaamse regeringsleider zal plaatsvinden in Brussel na de bijzondere ondernemingsraad. “Ik volg het dossier van zeer nabij en met alle ernst op”, klinkt het bij Peeters.

De Vlaamse regering heeft na de sluiting van Opel Antwerpen zware (financiële) inspanningen geleverd om andere autofabrieken hier te houden. Peeters was over die sluiting overigens niet te spreken. GM, het moederbedrijf van Opel Antwerpen, heeft toen desondanks beloftes aan Peeters de fabriek toch gesloten.

Radiostilte bij Ford zelf
Bij Ford Genk zelf blijft het voorlopig stil. Er wordt wel bevestigd dat er effectief een bijzondere ondernemingsraad gepland is. Het gaat niet zo goed met Ford. Vorige maand nog werd bekend dat er een grote overproductie is in Europa en dat er gesaneerd moet worden. Er wordt niet uitgesloten dan er enkele Europese fabrieken van Ford moeten sluiten.

Over de sluiting van de fabriek in Genk wordt al geruime tijd gespeculeerd. Die vrees was even gaan liggen toen de Europese directie onlangs beloofde dat Ford Genk de nieuwe Mondeo mag bouwen en beloofd had om meer te investeren in de fabriek, wat de vakbonden hoop gaf dat Genk in 2014 ook de nieuwe S-Max en de Galaxy zal mogen bouwen. Amerikaanse media schrijven echter vandaag dat Ford de nieuwe modellen en zelfs de Mondeo elders wil bouwen en de fabriek in Genk wil afbouwen.

Volgens de Duitse krant Frankfurter Allgemeine is “in bedrijfskringen” bevestigd dat de fabriek van Ford Genk dicht moet. De Fordgroep houdt volgens de krant rekening met stevig verzet van de vakbonden. De sluiting van de vestiging in Genk zou in het voordeel van de Ford-fabriek in Keulen in Duitsland zijn. Daar bouwen ze nu enkel de kleine Ford Fiesta. Maar dat nieuws is niet officieel bevestigd.

Bij Ford Genk werken momenteel 4.300 mensen. Daarnaast werken nog eens 5.000 anderen bij toeleveranciers. Deze week wordt overigens in de fabriek niet gewerkt. Er was deze week economische werkloosheid gepland.

Bron: deredactie.be

 

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo