Belg blijft duur tanken

KLEINE WAGENS EN HYBRIDEN PROFITEREN NIET VAN RECORDPRIJZEN BRANDSTOF    

De benzineprijs stijgt vandaag naar een recordpeil. Voor diesel is dat al zo sinds eind augustus. De prijshausse heeft niet geleid tot een verdere opgang van kleine wagens en hybriden.

  • Benzineprijs op recordpeil
  • Israël en Iran kunnen de prijs nog doen stijgen
  • Zuiniger wagens compenseren hogere prijs aan de pomp

De maximumprijs voor super 95 stijgt vandaag met 2,2 eurocent tot 1,808 euro per liter. Dat is een record. Ook super 98 wordt dinsdag duurder. Er komt 2,1 eurocent bij tot 1,836 euro. Vergeleken met vorig jaar kost benzine of diesel bijna 10 procent meer.

Die prijsstijgingen lijken te weinig gewicht in de weegschaal te werpen om de Belg te overtuigen over te stappen op een kleinere wagen of een hybride auto die heel wat minder brandstof verbruiken, stelt Joost Kaesemans van de automobielfederatie Febiac vast.

Vorig jaar waren kleine wagens en hybriden nog wel zeer in trek. Maar volgens Kaesemans had dat alles te maken met de ecopremie. De verkoop van kleine wagens is dit jaar gestagneerd.

Toyota werd tijdens de eerste jaar jaarhelft dan weer geconfronteerd met een terugval van de verkoop van hybriden (benzine-elektrisch), vergeleken met 2011, stelt de woordvoerder van Toyota België̈, Koen Dekoning. De opmars van de hybride vorig jaar was volgens hem ook te dan- ken aan het verkleinen van het prijsverschil tussen diesel en benzine. Waardoor heel wat dieselrijders de stap zetten naar een hybride wagen. Joost Kaesemans wijst er verder op dat de autogebruiker de steeds hogere prijzen voor benzine en diesel voor een deel kan compenseren.

Nieuwe wagens rijden immers veel zuiniger. Per 100 kilometer is het gemiddelde verbruik van een benzinewagen met bijna 2 liter verminderd. Met als resultaat dat je minder dure tankbeurten nodig hebt.

Hopen op goedkoper tanken lijkt ijdele hoop.

Bernard Claeys van de Petroleumfederatie verwacht dat de conflictdreiging in het Midden-Oosten de komende weken en maanden blijft wegen op de olieprijs. ‘Loopt het uit op een open conflict tussen Israël en Iran, dan is de kans groot dat de prijs nog hoger zal gaan. Zelfs al hebben de oliemarkten het oor- logsrisico nu al voor een deel in de prijs verrekend’.

Claeys wijst er verder nog op dat het orkaanseizoen in de Verenig- de Staten volop aan de gang is. De impact van deze stormen op de olieprijs is totaal onvoorspelbaar, stelt hij. De voorbije jaren hebben geleerd dat een zware orkaan kan leiden tot een stilleggen van raffinaderijen en productieplatformen in de Golf van Mexico. Met als ge- volg forse prijsstijgingen. In 2005 zorgde dat ervoor dat de benzineprijs in België̈ in amper twee maanden tijd ruim 10 pro- cent hoger ging.

Docent auto-aandrijfsystemen Mark Pecqueur van de Antwerpse Karel de Grote Hogeschool waagt zich zelfs aan de voorspelling dat benzine meer dan 2 euro per liter kan gaan kosten als de economie weer aantrekt. Hij wijst erop dat de ruwe olieprijs vandaag heel wat lager staat dan het recordpeil van 2008. Toen liep de olieprijs zelfs op tot meer dan 145 dollar per vat (159 liter). Gisteren werd circa 114 dollar betaald voor Noordzee- olie (Brent) terwijl de Amerikaanse olieprijs op 96 dollar per vat staat. Door de ongunstigere eurokoers betalen we nu toch recordprijzen aan de pomp.

Bron: De Standaard

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo