mens en samenleving logo

Worden diesel en benzine weer snel goedkoper?

De kans is groot dat u deze week nog snel de tank van uw auto hebt ge­vuld voor de nieu­we stij­ging van de ben­zi­ne- en die­sel­prij­zen. Want met deze nieu­we prijs­stij­ging komen stil­aan weer de re­cord­ni­veaus van eer­der dit jaar in zicht. De die­sel­prijs steeg 2,6 eu­ro­cent per liter en staat daar­mee op 2 eu­ro­cent van zijn re­cord­peil. Ben­zi­ne werd 4 eu­ro­cent duur­der. Met stook­olie is het niet beter ge­steld: daar­voor moet u in­tus­sen 0,9132 euro per liter be­ta­len. Begin juni was dat 0,8326 euro.

Het is on­ge­twij­feld een schra­le troost als u er­gens te lande in een tank­sta­ti­on foe­tert op het prijs­kaart­je van uw brand­stofslur­pen­de vier­wie­ler, maar ei­gen­lijk slaat mo­men­teel alles tegen. Aan de eco­no­mi­sche voor­uit­zich­ten ligt het niet. Die zijn zeker niet zo roos­kleu­rig dat ze een forse stij­ging van de olie­vraag en dus ook van een prijs­stij­ging zou­den ver­kla­ren. En toch is de voor­bije weken de prijs van een vat ruwe olie uit de Noord­zee (de zo­ge­noem­de Brent-olie) fors ge­ste­gen. Nadat de olie­prijs in maart ge­piekt had tot meer dan 125 dol­lar, was die eind juni al ge­zakt tot onder de 90 dol­lar. Mo­men­teel flirt de olie­prijs weer met 110 dol­lar. Zie­daar de ver­kla­ring voor de op­een­vol­gen­de prijs­stij­gin­gen aan de pomp. Maar wat stuwt de olie­prijs zo hoog? De on­rust in Syrië speelt al niet in het voor­deel van de olie­prijs. ‘Maar dat is niet nieuw. Bo­ven­dien is het land een klei­ne pro­du­cent die de markt niet kan ont­wrich­ten’, zegt Johan Braem, ener­gie­spe­ci­a­list van Eco­no­po­lis. ‘Be­lang­rij­ker is de pro­duc­tie van de vier groot­ste olie­vel­den in de Noord­zee die te­rug­loopt omdat de vel­den ver­ou­derd zijn en er nu ook on­der­houds­wer­ken aan de gang zijn. Dat ver­oor­zaakt krap­te op de markt. Ook in de Ver­e­nig­de Sta­ten zijn de olie­voor­ra­den licht ge­daald’, zegt Braem.

Embargo

En het aan­bod zat al krap. Want het is geen toe­val dat de olie­prijs sinds begin juli in de lift zit. Sinds­dien geldt er een Eu­ro­pees em­bar­go op de in­voer van Iraan­se olie. Het land pro­du­ceert meer dan 2 mil­joen vaten per dag, waar­van zowat de helft rich­ting Eu­ro­pa vloei­de. Als zo’n aan­zien­lij­ke bron op­droogt, heeft dat echt wel een im­pact. Zowat ge­lijk­tij­dig met het em­bar­go begon de olie­prijs aan een nieu­we klim na een da­ling van drie maan­den.

Die da­ling was fors ge­weest en de olie­prijs daal­de met meer dan een kwart. Maar aan de pomp bleef de da­ling veel be­perk­ter. Dat komt omdat het groot­ste ge­deel­te van de prijs aan de pomp be­staat uit be­las­tin­gen. De ac­cijn­zen vor­men een vast be­drag waar­door een da­ling (net zoals een stij­ging) van de maxi­mum­prijs veel min­der fors is. Het ver­klaart ook waar­om de stook­olie­prijs ver­hou­dings­ge­wijs ster­ker stijgt. Stook­olie wordt min­der zwaar be­last en is dus ge­voe­li­ger voor schom­me­lin­gen op de olie­markt. Bo­ven­dien is de euro de voor­bije maan­den ver­der af­ge­zwakt te­gen­over de dol­lar, wat de im­pact van goed­ko­pe­re olie af­zwakt. Want olie­pro­duc­ten no­te­ren in dol­lar, waar­door we bij een zwak­ke­re euro meer moe­ten be­ta­len voor een­zelf­de hoe­veel­heid brand­stof.

Voor wie ki­lo­me­ters vreet of nog stook­olie moet in­slaan voor de win­ter is Johan Braem niet op­ti­mis­tisch. ‘Op korte ter­mijn zie ik geen ele­men­ten die wij­zen op een da­ling van de olie­prijs. De op­hef­fing van het em­bar­go op Iraan­se olie is zeker nog niet voor mor­gen. Ook de te­gen­val­len­de mais­oogst kan de olie­prijs nog onder druk zet­ten.’

Weer

Want ook het weer zit niet mee voor wie ver­slaafd is aan het zwar­te goud. De Ver­e­nig­de Sta­ten heb­ben er de warm­ste en droog­ste maand ooit op­zit­ten waar­door de oogst er vol­le­dig is mis­lukt – net zoals in an­de­re delen van de we­reld. Dat zal u in sep­tem­ber al mer­ken wan­neer de brood­prijs stijgt. En vreemd ge­noeg kan dat een ef­fect heb­ben op de olie­prijs. Want die ge­was­sen wor­den ook ge­bruikt voor de pro­duc­tie van bio-etha­nol, een al­ter­na­tief voor olie. Als de pro­duc­tie van bio-etha­nol ach­ter­blijft, stijgt de vraag naar olie. Het is een ef­fect dat pas na de oogst zal door­sij­pe­len.

Bron: Netto

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers