mens en samenleving logo

Belgische media maakten voor € 187 598,00 gratis reclame voor nieuwe iPad

De nationale media besteedden veel aandacht aan de lancering van het nieuwste Apple-snufje, de iPad3. Het consumentenprogramma Peeters & Pichal berekende dat kranten, tv- en radiozenders Apple zo 187.598 euro aan gratis publiciteit bezorgden.
Peeters & Pichal maten de omvang van de artikels over de nieuwe iPad in de kranten en ze chronometreerden de zendtijd die aan de lancering van het Apple-product werd besteed op radio & tv.

Daarna gebruikten ze de prijzen voor advertentieruimte om te berekenen wat het Apple zou gekost hebben als het voor al die ‘reclame’ had moeten betalen.

Op Radio 1 werd in het avondnieuws 40 seconden gesproken over de lancering van de nieuwe iPad. Als een bedrijf op de VRT-zender een radiospot zou willen uitzenden van die lengte, kost dat 500 euro.

Ook op de tv-journaals werd aandacht besteed aan de iPad 3. In ‘Het Nieuws’ op VTM was er ’s avonds een item dat 1 minuut en 17 seconden in beslag nam. Bij de VMMA wist men te melden dat een reclamespot op dat uur, in primetime, maar liefst 25.000 euro moet kosten.

Alle kranten pakten de dag na de lancering ten slotte uit met paginagrote artikels. De Standaard bijvoorbeeld maakte een artikel over de iPad in de cultuurbijlage. Een advertentie op die plaats, met dezelfde grootte, had Apple volgens Peeters & Pichal enkele duizenden euro’s gekost. Ook ander kranten pakten uit met informatie over de iPad 3.

Peeters & Pichal concludeert dat er, in de 24 uur na de lancering , op alle nationale media samen voor een bedrag 187.598 euro aan reclame werd gemaakt voor het nieuwe Apple-product.

De programmamakers erkenden overigens dat ze met hun berekening zelf ook voor gratis publiciteit hadden gezorgd.

Bron: De Standaard

 

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers